Selasa, 1 November 2011

Utusan Online - Utara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Utara


Penduduk pertahan Pokok Asam

Posted:

Penduduk pertahan Pokok Asam

Penduduk pertahan Pokok Asam

Oleh MALINDA ABDUL MALIK
utusanpenang@utusan.com.my


PENDUDUK Pokok Asam menunjukkan simbol 1Malaysia sebagai tanda mempertahankan kampung daripada dimajukan atas alasan mahu mengekalkannya sebagai Kampung Warisan Melayu dan Cina. – UTUSAN/Malinda Abdul Malik


PULAU PINANG 31 Okt. – "Jangan sampai kami jadi seperti Kampung Buah Pala Kedua..," laung lebih 70 penduduk Kampung Pokok Asam di sini berikutan tanah mereka akan diambil bagi tujuan pembinaan tapak perkuburan dan perumahan.

Selain bertegas mahu terus tinggal dan mengekalkannya sebagai kampung warisan Melayu dan Cina, penduduk juga sebulat suara mahu pemaju dan kerajaan negeri memberi pampasan sebuah rumah yang dibina di atas tanah di situ seperti mana diberikan kepada penduduk di Kampung Buah Pala, Gelugor dekat sini.

Pengerusi Persatuan Badan Bertindak Penduduk Jelutong, Zarus Yusof berkata, penduduk juga amat kecewa terhadap Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Mansor Othman dan Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Oii kerana gagal hadir walaupun surat undangan untuk berdialog pada 29 Oktober lalu telah diberikan pada 12 Oktober lalu.

"Mansor memberi alasan tidak menerima surat jemputan daripada penduduk yang mahu berjumpanya bagi membincangkan isu perpindahan serta pembinaan semula kediaman sesuai untuk penduduk kampung," katanya ketika ditemui di kampung itu di sini, hari ini.

Menurut Zarus, sikap pemimpin negeri itu menunjukkan mereka lari daripada tanggungjawab dan seolah-olah 'cuci tangan' dalam menangani masalah kampung itu.

"Kami tiada pilihan selain mencari pihak-pihak yang dapat membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi, malah timbalan saya telah menghantar memorandum kepada Jabatan Perdana Menteri berhubung isu ini.

"Saya juga ingin menegaskan bahawa mereka (Mansor dan Jeff Oii) memang layak digelar sebagai pemimpin yang penakut kerana gagal hadir bagi menangani masalah rakyat," ujarnya.

Sementara itu, salah seorang penduduk, Aidah Abdul Khalek Arabi, 36, berkata, mereka sebagai anak jati kampung itu akan terus mempertahankan kampung warisan nenek moyang mereka daripada ditelan arus pembangunan.

"Jika penduduk Kampung Buah Pala boleh mendapat pampasan sebuah rumah, mengapa tidak kami?

"Adakah kaum Melayu di negeri ini tidak mempunyai hak untuk berbuat demikian, sedangkan perkampungan ini sudah mencecah lebih 100 tahun.

"Kampung Buah Pala yang kini bergelar Taman Buah Pala adalah contohnya. Jadi, kami mahu kerajaan negeri membantu kerana mereka telah pun berjaya menyelesaikan isu tuntutan sama di sana dua tahun lalu," katanya.

Menurut Aidah, mereka inginkan pembangunan yang boleh mengekalkan perkampungan itu.

"Jika kawasan ini dijadikan kampung warisan, ia sedikit sebanyak dapat menyumbang dalam ekonomi pelancongan, tetapi kerajaan negeri tidak langsung ambil peduli mengenainya di sini.

"Masjid Jelutong di sini dahulunya dijadikan Mahkamah Syariah, malah ada lagi beberapa tempat lain yang boleh dijadikan warisan," ujarnya.

Difahamkan penduduk Kampung Pokok Asam kini berdepan dengan pengusiran, di mana tanah perkampungan berusia lebih 100 tahun itu bakal diambil oleh pemaju dari Kuala Lumpur bagi projek hartanah mewah.

Sebelum ini, timbul pelbagai permasalahan apabila ada penduduk mendakwa mereka tidak diberitahu tentang isu pengambilan tanah dan satu laporan polis juga dibuat berhubung isu sama.

Tanah lot yang dicadangkan untuk pengambilan semula ialah dari Lot 11 hingga Lot 18, namun pertikaian mengenai Lot 11 timbul kerana dikhuatiri tidak dibuat secara adil.

Full content generated by Get Full RSS.

Gagah serah memorandum

Posted:

Gagah serah memorandum

Gagah serah memorandum

Oleh JAMLIAH ABDULLAH
utusankedah@utusan.com.my

ALOR SETAR 31 Okt. – Gabungan Generasi Hilang Tanah (Gagah) hari ini menuntut kerajaan negeri menyelesaikan masalah pencerobohan tanah membabitkan ratusan hektar ladang tebu yang didakwa diterokai oleh sebuah syarikat swasta di Kuala Nerang.

Tuntutan tersebut terkandung dalam satu memorandum Gagah yang diserahkan kepada Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak di pejabatnya di sini.

Memorandum itu diserahkan oleh Pengerusi Gagah, Ismail Nazraie Al-Ulu kepada Setiausaha Kanan Menteri Besar, Helmi Yahya di Wisma Darul Aman kira-kira pukul 3 petang dan turut disertai oleh lima wakil mangsa pencerobohan tanah.

Menurut Ismail, pihaknya berharap kerajaan negeri segera mengambil tindakan mengenai isu tanah tersebut bagi membolehkan penduduk mendapat semula tanah tersebut.

"Syarikat itu sudah tersasar daripada objektif asal mereka. Kini sudah lebih tempoh 30 tahun perjanjian oleh bekas Menteri Besar Kedah, Tun Syed Ahmad Syed Mahmud Shahabuddin yang menyatakan apabila tebu sudah tidak ditanam, tanah penduduk kampung akan diserahkan semula.

"Tetapi sejak beberapa tahun ini tanah tersebut diserahkan kepada sebuah syarikat swasta dan penduduk tidak memperoleh apa manfaatnya lagi," katanya pada sidang media di sini, semalam.

Katanya, Gagah mengemukakan 10 cadangan tuntutan dan penyelesaian kepada kerajaan negeri, termasuk menggesa kerajaan negeri menyerahkan kawasan tanah pajakan Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) itu sebanyak 11,400 hektar berstatus rezab Melayu untuk dimajukan oleh agensi kerajaan seperti Felda dan Felcra.

"Gagah juga mendesak kerajaan negeri membuat satu siasatan serta laporan lengkap mengenai pencerobohan tanah hingga ke zon penampan oleh syarikat itu sebanyak 4,734 hektar," katanya.

Tambah beliau, selain penyerahan memorandum turut disusuli dengan perhimpunan aman kira-kira 1,500 pemilik tanah yang diceroboh bagi membantah tindakan syarikat berkenaan yang enggan menyerahkan semula tanah penduduk tempatan.

Full content generated by Get Full RSS.

Dua jambatan baharu bakal dibina di Baling

Posted:

Dua jambatan baharu bakal dibina di Baling

Dua jambatan baharu bakal dibina di Baling


MASHITAH Ibrahim (tiga dari kiri) bersama penduduk pada majlis ramah mesra di Kampung Banggol Derom di Baling, semalam.


BALING 31 Okt. - Penduduk Kampung Banggol Derom dan Kampung Lela Chenerai di sini, berasa lega apabila kerajaan bersetuju membina dua jambatan bagi menggantikan jambatan lama yang usang dan roboh.

Jambatan tersebut membolehkan 75 keluarga di Kampung Banggol Derom dan 70 keluarga di Kampung Lela Chenerai berulang alik ke pekan Baling, sekolah dan menjalankan aktiviti harian dengan selamat dan mudah.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim berkata, kos pembinaan jambatan di Kampung Banggol yang berukuran 30 meter panjang dan 4.2 meter lebar itu ialah RM265,000 dan dijangka mula dibina awal November ini dan siap pada Mei tahun depan.

"Jambatan lama yang sudah uzur dan tidak selamat digunakan kini sudah dirobohkan dan kerja-kerja membina jambatan baharu akan dimulakan tidak lama lagi," katanya kepada pemberita selepas majlis ramah mesra penduduk kampung itu di sini, hari ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Kampung Banggol Derom, Mustaza Abdul Razak dan Pengerusi JKKKP Kampung Lela Chenerai, Abdul Aziz Abdul Rahman turut hadir pada majlis itu.

Mashitah yang juga Ketua Wanita UMNO Bahagian Baling berkata, jambatan di Kampung Lela Chenerai pula memakan belanja RM195,000 untuk dibina dengan ukuran 24 meter panjang dan 4.2 meter lebar.

Menurutnya, jambatan itu juga akan dibina awal November ini dan dianggarkan akan disiapkan pada Mac tahun depan oleh syarikat kontraktor yang dilantik kerajaan.

Katanya, kerajaan amat prihatin dengan kesusahan yang menimpa penduduk kampung itu akibat ketiadaan jambatan tersebut memandangkan jambatan lama yang mengalami hakisan tanah akibat banjir telah dirobohkan.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved