Selasa, 1 November 2011

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Berbasikal waktu malam

Posted:

Berbasikal waktu malam

Berbasikal waktu malam

Oleh FARABI SAID
utusanN9@utusan.com.my


Aktiviti berbasikal pada waktu malam mencetuskan fenomena baru buat penggemar aktiviti berbasikal selain menyihatkan tubuh badan. – UTUSAN/ABD. RAZAK AID


SEREMBAN 31 Okt. – Aktiviti berbasikal biasanya hanya dapat dilihat pada waktu pagi dan petang sama ada dibuat secara sendirian mahupun berkumpulan.

Namun bagi mereka yang meminati aktiviti berbasikal, aktiviti ini tidak hanya terbatas pada waktu pagi dan petang kerana ia juga dapat dilakukan pada bila-bila masa.

Menyedari kesuntukan masa bekerja seharian di pejabat, ia tidak menghalang sekumpulan penggiat aktiviti berbasikal yang dikenali sebagai Niners (N9 Radio Amateur Team) yang melakukan aktiviti lasak itu pada waktu malam di sekitar bandar ini.

Bagi mereka aktiviti ini bukan sahaja dapat menyihatkan tubuh badan malahan ia dilihat cara terbaik buat ahli-ahli mereka yang ilihat mempunyai waktu yang terbatas untuk bersenam.

Pengasas kumpulan itu, Izfanizal Iskandar menjelaskan, pada mulanya, aktiviti itu diadakan secara suka-suka sebelum mula mendapat perhatian dalam kalangan ahlinya yang turut serta dalam 'penjelajahan malam' itu.

Izfanizal turut memberitahu, pada kebiasaannya mereka akan berkayuh antara dua hingga tiga jam tiga kali seminggu membabitkan perjalanan antara 30 hingga 50 kilometer.

''Pergerakan kami ketika berbasikal tidak hanya tertumpu di bandar ini sahaja, akan tetapi kami turut menjelajah di daerah-daerah lain termasuklah Putrajaya.

''Kami berpendapat bahawa setiap lokasi ada cabaran yang tersendiri selain mempunyai laluan yang berbeza-beza. Ini dapat mengelakkan ahli berasa bosan berkayuh di laluan yang sama," katanya ketika ditemui di sini, baru-baru ini.

Jelas beliau yang telah berkecipung dalam bidang ini sejak setahun lalu, walaupun aktviti seperti ini dilihat 'suka-suka' sahaja namun aspek keselamatan turut diberikan penekanan yang khusus bagi menjamin keselamatan para penunggangnya.

Izfanizal memberitahu, sungguhpun mereka berbasikal pada waktu malam, semua ahli-ahlinya tetap perlu mematuhi peraturan jalan raya seperti pengguna yang lain.

''Malah ada di kalangan orang ramai yang tidak mengetahui, sebelum ini Niners sering bekerjasama dengan pasukan keselamatan dan penyelamat di negeri ini secara tidak langsung melalui bantuan teknikal dan komunikasi.

''Pemilihan basikal gunung pastinya memberikan kelebihan kepada ahli-ahli Niners untuk terlibat sama dalam misi bencana dan kecemasan pada masa hadapan khususnya membabitkan laluan hutan, berbukit dan sebagainya.

Pada masa yang sama Izfanizal juga mengakui aktiviti itu secara tidak langsung menghidupkan lagi bandar Seremban pada sebelah malam.

Full content generated by Get Full RSS.

Korban duit untuk dapatkan basikal gunung

Posted:

Korban duit untuk dapatkan basikal gunung

Korban duit untuk dapatkan basikal gunung

SEREMBAN 31 Okt. - Biarpun terpaksa mengorbankan sejumlah wang yang besar untuk mendapatkan basikal gunung, namun bagi ahli Niners (N9 Radio Amateur Team), minat yang mendalam tidak menghalang mereka menceburi aktiviti berbasikal ini.

Malah mereka berpendapat, aktiviti berbasikal ini bukan sahaja mencabar stamina malah ia salah satu riadah dalam mengekalkan kecergasan dan kesihatan setiap hari tanpa mengira waktu.

Mohd. Romzie Ahmad, 42, berkata, berbasikal pada waktu malam ini sudah tentunya memberikan keseronokan apatah lagi dengan kesibukan kerja membataskannya untuk melakukan aktiviti riadah seperti ini.

''Saya memang meninati sukan berbasikal ini sejak kecil lagi. Malah selepas memiliki basikal sendiri, saya pernah berulang-alik dari Seremban ke Melaka dan Port Dickson hanya sekadar untuk suka-suka.

''Keseronokan aktiviti ini menyebabkan saya turut menyertai pertandingan-pertandingan basikal gunung atau jambori yang diadakan di seluruh negara," katanya ketika ditemui di sini, baru-baru ini.

Sementara itu, seorang lagi ahli, Yaakob Abd. Latid, 32, memberitahu, selain dapat berbasikal bersama-sama ahli, ia juga merupakan aktiviti yang menyihatkan badan apatah lagi ketika berbasikal pada waktu malam.

''Selain dapat beramah mesra dengan ahli-ahli, berbasikal pada waktu malam ini sudah tentunya dapat merasai keheningan dan kedamaian ketika berbasikal kerana jalan raya tidak terlalu sesak.

''Cuaca sejuk pada waktu malam membuatkan kita sentiasa berasa selesa dan tidak penat.

''Malah kami juga dapat bertukar-tukar fikiran mengenai apa sahaja perkara termasuklah penjagaan basikal dengan ahli-ahli yang lain'' katanya.

Malah katanya, aktiviti ini walupun dibuat secara santai namun ia tidak pula mengabaikan aspek keselamatan yang perlu dititikberatkan ketika aktiviti itu dilakukan.

Full content generated by Get Full RSS.

Masyarakat Portugis jana ekonomi

Posted:

Masyarakat Portugis jana ekonomi

Masyarakat Portugis jana ekonomi

Oleh AMRAN MULUP
pengaran@utusan.com.my


MOHD. Ali Rustam terhibur dengan persembahan tarian joget yang dipersembahkan dua orang Portugis di perkampungan Portugis, Ujong Pasir, Melaka, baru-baru ini.


MELAKA 31 Okt. - Walaupun sebagai kaum minoriti, masyarakat Portugis yang mula bertapak di negeri ini sejak 500 tahun lalu telah banyak membantu menyumbang kepada ekonomi khususnya dalam sektor pelancongan.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, penglibatan masyarakat itu dalam sektor pelancongan di negeri ini tidak dapat dinafikan apabila perkampungan Portugis di Ujong Pasir menjadi daya tarikan kedatangan pelancong dari luar setiap tahun.

Menurutnya, keunikan budaya dan adat resam masyarakat itu kerana mereka mengamalkan kehidupan tempatan secara tidak langsung menjadikan perkampungan Portugis terbesar di negara ini kaya dengan pelbagai tarikan tersendiri.

''Masyarakat Portugis sudah berada di negeri ini sejak 500 tahun lalu tetapi kehadiran mereka tidak pernah dipinggirkan untuk menikmati pelbagai projek pembangunan dan menjadikan perkampungan Portugis di Ujong Pasir lebih menarik.

''Kita juga mengiktiraf pelbagai pesta adat resam yang dianjurkan dan usaha ini membuktikan Melaka terus kekal sebagai negeri yang kaya dengan hasil warisan sejarah negara," katanya.

Beliau berucap merasmikan sambutan dan perayaan kebudayaan masyarakat Portugis ke-500 di perkampungan Portugis dekat sini, baru-baru ini.

Mohd. Ali berkata, masyarakat Portugis juga adalah antara kaum yang telah membantu meningkatkan ekonomi kerajaan negeri.

''Bukan sahaja di sektor pelancongan tetapi juga dalam bidang ekonomi yang lain seperti peniagaan, pembinaan, teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dan korporat," katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta masyarakat Portugis terus mengamalkan keunikan budaya dan adat resam selain menganjurkan pelbagai pesta dalam usaha meningkatkan lagi kehadiran pelancong ke situ.

Katanya, penganjuran lebih banyak perayaan yang menampilkan kebudayaan masyarakat Portugis bukan sahaja memberi keuntungan dan kebaikan kepada masyarakat itu tetapi juga untuk negeri ini.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved