Selasa, 1 November 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Malaysia bakal hab peralatan tentera

Posted:

Malaysia bakal hab peralatan tentera

Malaysia bakal hab peralatan tentera

Daripada MOHAMAD FIKRI ROSLY
utusanjohor@utusan.com.my


DR. AHMAD Zahid Hamidi (kanan) bersalaman dengan Lee Hsien Loong pada kunjungan hormat ke atas Perdana Menteri Singapura itu di Istana Singapura, semalam. - BERNAMA


SINGAPURA 31 Okt. - Malaysia mungkin menjadi hab untuk pengeluaran peralatan ketenteraan dalam Kolaborasi Industri Pertahanan ASEAN (ADIC) yang bakal menurunkan kos pembelian aset ketenteraan bagi negara anggota badan serantau itu

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, perbelanjaan Asia Tenggara untuk ketenteraan pada tahun lalu saja adalah sebanyak RM76.7 bilion dan melalui kerjasama itu, jumlah tersebut dapat diturunkan sebanyak lebih 50 peratus.

"Kaedah terbaik adalah dengan mengeluarkan dan membina sendiri aset ketenteraan di kalangan negara ASEAN. Kertas cadangan ini datang daripada Malaysia dan telah diterima sebagai satu dasar Mesyuarat Menteri-Menteri Pertahanan ASEAN (ADMM).

"Kita telah mengusulkan Malaysia sebagai hab tanpa mengenepikan negara lain untuk mengeluarkan komponen dalam apa yang dipanggil subsistem yang buat kali pertama diadakan," katanya ketika ditemui pemberita di sini hari ini.

Beliau ditemui selepas mengadakan kunjungan hormat ke atas Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong dan Menteri Pertahanan Singapura, Dr. Ng Eng Hen sebelum menghadiri Program Lawatan Rasmi Menteri-Menteri Pertahanan bagi Perjanjian Pertahanan Lima Negara (FDPA) esok.

Selain Malaysia, mesyuarat kelapan dan ulang tahun ke-40 FDPA itu turut dihadiri Singapura, Australia, United Kingdom (UK) dan New Zealand.

Kata Ahmad Zahid, FDPA masih relevan dan kelima-lima negara tersebut menunjukkan komitmen tinggi dalam menangani isu pertahanan serantau dan antarabangsa melalui kehadiran seramai 4,000 anggota dan pegawai tentera.

"Selain itu kita membincangkan tentang kerjasama serantau dalam bidang ketenteraan, bukan untuk membentuk pakatan seperti Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) tetapi lebih kepada mewujudkan jawatankuasa keselamatan ASEAN menjelang 2015," katanya.

Menurutnya, kerjasama itu penting kerana negara-negara terlibat mahu menterjemahkan bahawa rantau Asia adalah stabil dan kukuh dari segi keselamatan selain kerjasama kukuh, peningkatan diplomasi ketenteraan dan latihan bersama. - UTUSAN

Full content generated by Get Full RSS.

AUKU harus dilihat secara positif

Posted:

AUKU harus dilihat secara positif

AUKU harus dilihat secara positif

SINGAPURA 31 Okt. - Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) harus diterima sebagai undang-undang yang mendapat kelulusan Dewan Rakyat, Dewan Negara dan telah diperkenan oleh Yang di-Pertuan Agong.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, dalam Pelan Transformasi Politik oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, AUKU adalah antara akta yang akan dikaji semula tetapi tidak boleh dirangkumkan sebagai menyalahi Perlembagaan.

"Ketika diperkenalkan, berlaku kegelisahan masyarakat disebabkan kuasa pelajar pada 1974 yang saya secara peribadi turut terlibat ketika menjadi pemimpin mahasiswa.

"Sejak itu sehingga sekarang AUKU masih berkuat kuasa dan dalam keadaan tersebut ia harus dilihat relevannya mengikut situasi ketika itu," katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong dan Menteri Pertahanan Singapura, Dr. Ng Eng Hen.

Ahmad Zahid berkata demikian sebagai mengulas keputusan Mahkamah Rayuan hari ini yang memutuskan Seksyen 15(5)(a) AUKU 1971 yang melarang mahasiswa menzahirkan sokongan atau bangkangan dalam kegiatan politik, sebagai tidak sah di sisi undang-undang.

Katanya, melalui transformasi yang mahu dilakukan, 'roh' AUKU itu sendiri bukan tertakluk kepada keputusan-keputusan akhir yang telah dibuat tanpa menyentuh keputusan mahkamah.

"Tetapi kita merasakan AUKU harus dilihat dari segi positif bukan negatif termasuk memohon keizinan HEP dan alumni untuk persatuan mahasiswa melakukan aktiviti.

"Pada hemat saya, para pelajar seharusnya memberi tumpuan utama dalam bidang akademik dan kalau mahu terlibat politik sekadar politik pelajar. Pencapaian pelajar adalah perkara paling penting berbanding penglibatan politik," katanya. - utusan

Beliau yang juga Menteri Pertahanan berkata, jika ada kumpulan mahasiswa mahu melibatkan diri dalam politik negara, mereka haruslah menunggu sehingga tamat pengajian.

"Keputusan mahkamah harus dihormati tetapi masih tertakluk pada pindaan yang akan dilakukan dan dibawa ke Parlimen sebagai satu proses membuat undang-undang setelah perbincangan dan perbahasan diadakan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Akibat peningkatan wang asing

Posted:

Akibat peningkatan wang asing

Akibat peningkatan wang asing

SINGAPURA 31 Okt. – Lebihan perbelanjaan sebanyak RM6.5 juta Kementerian Pertahanan bagi pembelian aset dari luar negara seperti yang dilaporkan oleh Jabatan Audit Negara berlaku disebabkan oleh peningkatan mata wang asing negara berkenaan.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, perjanjian pembelian dengan negara luar dibuat mengikut harga dalam mata wang negara berkenaan dan bukannya dalam Ringgit Malaysia.

"Apabila nilai pertukaran wang asing bertambah, maka jumlah pembayaran dalam Ringgit Malaysia akan disesuaikan dengan mata wang negara berkenaan.

"Jadi, kita tidak membelanjakan lebih daripada yang diperuntukkan tetapi mengikut harga yang ditetapkan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau ditemui selepas mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong dan Menteri Pertahanan Singapura, Dr. Ng Eng Hen sehari sebelum menghadiri Program Lawatan Rasmi Menteri-Menteri Pertahanan bagi Perjanjian Pertahanan Lima Negara (FDPA).

Jelas Ahmad Zahid, adalah penting untuk orang ramai mengetahui bahawa tiada penyelewengan dalam perbelanjaan dan wujud klausa yang membenarkan bayaran mengikut nilai tukaran wang asing semasa. – utusan

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved