Isnin, 7 November 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Dipukau kenalan usahawan

Posted:

Dipukau kenalan usahawan

Dipukau kenalan usahawan


Syidah yang kerugian puluhan ribu ringgit selepas dipukau wanita yang mengaku ingin membantunya dalam perniagaan.


BAGI yang mahu mengaut kekayaan dengan jalan mudah kenyataan halal dan haram tidak lagi menjadi persoalan. Apa yang penting ialah hidup menjadi senang lenang biarpun pendapatan yang dimiliki hasil daripada usaha pemerasan ataupun ditarik secara 'halus' menerusi ilmu hitam.

Kewujudan ilmu hitam di kalangan masyarakat hari ini yang mahu memenuhi impian mereka seolah-olah menjadi satu budaya permainan.

Biarpun ada yang menyatakan perkara seumpama itu di ruang lingkup kebenaran dan tidak mempercayainya, namun selagi manusia berdamping dengan syaitan bagi mendapatkan sesuatu semua perkara seperti ini sebenarnya tidak mustahil.

Ini yang terjadi terhadap Syidah (bukan nama sebenar). Biarpun sudah beberapa minggu berlalu, namun wanita ini masih dihantui trauma ditipu oleh kenalannya yang didakwa mengikis duitnya secara kuasa pukau.

Tidak pernah menjangka dirinya pada suatu hari akan menjadi mangsa kepada mereka yang menggunakan ilmu hitam, Syidah mahu mereka yang membaca kisah nasibnya ini agar sentiasa berhati-hati kerana ada sesetengah daripada kita suka menangguk di air keruh.

Syidah merupakan seorang wanita yang membina kerjaya sebagai seorang peniaga yang baru sahaja berjinak-jinak dalam bidang keusahawanan penampilan.

Justeru, dalam mencari pengalaman dalam bidang ini sudah tentu memerlukan ramai kenalan serta modal yang bukan sedikit.

Sebagai orang baru Syidah berkenalan dengan seorang wanita separuh usia yang memperkenalkan dirinya sebagai usahawan yang berjaya dari pantai timur dalam sebuah konvensyen keusahawanan di ibu negara.

Pada mulanya hubungan Syidah dengan wanita ini terjalin ibarat mentor dan mentee serta Syidah menganggap wanita ini sebagai ibu angkat.

Syidah sanggup turun mendapatkan segala pengalaman dan tunjuk ajar yang diperlukan untuk menguruskan perniagaannya.

Lambat laun, wanita ini meminta Syidah memasukkan duit ke dalam akuannya kononnya untuk membantunya membayar produk yang dikeluarkannya.

Tanpa banyak soal, Syidah mengikut sahaja apa yang diarahkan. Fikir Syidah, jumlahnya pun tidak banyak hanya beberapa ratus sahaja.

Masuk minggu yang seterusnya, rupa-rupanya sudah lebih tiga kali Syidah membuat pengeluaran untuk dimasukkan ke dalam akaun wanita ini yang mendakwa perniagaanya sekarang berada dalam kerugian.

''Saya pun tidak faham. Kenapa saya menurut sahaja apa yang disuruh. Setiap kali dia perlukan duit biarpun pada tengah malam pasti saya akan bergegas bangun dari tidur memandu ke ATM berdekatan dan mengeluarkan duit yang ada seterusnya memasukkannya ke dalam akaun wanita ini.

''Malah apa yang peliknya, suami saya pun merelakan apa yang saya lakukan. Sedangkan selama ini dia yang menjaga kewangan akaun perniagaan saya. Dia juga akan turut membantu memandu kereta ke mesin ATM berdekatan untuk proses pengeluaran wang," jelasnya.

Apabila ditanya sama ada terdapat orang lain perasan dengan perubahan tingkah lakunya itu, Syidah berkata, pembantunya ada beberapa kali bertanyakan mengenai jumlah wang perniagaan yang merosot.

Namun Syidah sendiri tidak dapat memberikan jawapan.

Tambahan pula Syidah dan suami sudah tidak peduli pasal perniagaan lagi. Rumah tangga dan anak-anak juga semakin terbiar.

Rakan-rakan juga kehairanan dengan keadaan Syidah dan suaminya. Setiap hari apa yang dia lakukan ialah menunggu panggilan daripada wanita ini untuk diarahkan melakukan apa sahaja.

Dalam masa itu juga wanita itu menurut Syidah mengambil kesempatan membuka cawangan baru di sebuah kawasan di hulu Selangor.

Syidah memberitahu, dia dan suaminya juga yang turun padang membuka cawangan perniagaan wanita itu sedangkan wanita itu hanya mengarahkan dari rumahnya sahaja.

Sudah hampir empat bulan Syidah berkenalan dengan wanita itu dia dan keluarganya tidak pernah balik kampung bertemu dengan ibu dan bapanya.

Tuhan itu maha adil. Pada satu hari rakan Syidah memintanya berkunjung ke rumah. Kebetulan suaminya yang mempunyai kelebihan ilmu agama berada di rumah ketika itu.

''Dia menyatakan kami berdua ini sakit dan sentiasa di bawah pengawasan 'orang'. Selama tiga hari kami berulang-alik ke rumah kawan saya itu untuk dipulihkan.

''Alhamdulillah setelah pulih, saya dan suami seolah-olah tersedar kembali apa yang berlaku. Perlahan-lahan ingatan demi ingatan kembali ke benak saya semula.

''Sejurus selepas tersedar saya menjangkakan lebih RM50,000 telah diberikan kepada wanita ini tanpa kerelaan kami. Ketika memberikan wang itu sedikit pun tidak pernah terlintas di fikiran untuk menolak permintaan itu. Kami berdua seolah-olah berada dalam kuasa pukau," katanya.

Bagi membebaskan diri daripada wanita itu selamanya, Syidah mengambil keputusan berpindah rumah dan menukar nombor telefon dan semua barangan pemberian wanita itu telah dibuang dan berharap tidak berjumpa lagi dengan wanita itu.

Apabila ditanya mengapa tidak dilaporkan kepada polis mengenai kejadian itu, Syidah menjelaskan bagaimana kes itu akan dijadikan sebagai kes polis sebab ia berkaitan dengan kuasa pukau yang sukar untuk dibuktikan tambahan pula dia sendiri yang mengeluarkan wang dari akaunnya sendiri.

Full content generated by Get Full RSS.

Khidmat tempahan kaca mata mewah

Posted:

Khidmat tempahan kaca mata mewah

Khidmat tempahan kaca mata mewah

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar HAFIZ JOHARI


(Dari kiri) Murphy Chan, Alistair Burroughs dan wakil TD Tom Davies, dari London, Nathan Mckinley.


MENEMPAH bingkai cermin mata atau kaca mata hitam yang direka dan dirangka khusus untuk anda adalah seperti mengubah suai wajah diri sendiri.

Bukan saja rekaan kaca mata itu mengikut cita rasa sendiri lebih penting ia eksklusif untuk anda seorang saja.

Ia juga sama seperti menempah sut atau baju yang anda sukai dan sesuai dengan diri anda sahaja.

Bagi yang sukakan kelainan dan mahukan sesuatu yang berbeza untuk kaca mata yang dipakai, perkhidmatan tempahan kaca mata mewah yang direka khusus mengikut ukuran pemakai sebagaimana ditawarkan jenama TD Tom Davies Bespoke, adalah jawapan terbaik.

Menariknya, pengguna cermin mata tempatan kini berpeluang merasai sentuhan jenama terkenal dari British itu apabila pakar optometri, Eyecon Optometry Network (Eyecon) telah dilantik sebagai pengedar tunggal di sini.

Pelantikan itu membuatkan Malaysia negara pertama di Asia yang memperkenalkan perkhidmatan tempahan khas kaca mata jenama tersebut.

Ketua Pegawai Eksekutif Eyecon, Murphy Chan berkata, kalau pengguna boleh berbelanja beribu ringgit untuk mereka bentuk dan menempah pakaian mengapa tidak boleh berbelanja lebih bagi menempah cermin mata atau kaca hitam yang sesuai untuk diri sendiri.

Katanya, TD Tom Davies ialah jenama kaca mata British yang menawarkan perkhidmatan tempahan khas cermin mata dan kaca mata hitam yang pertama di dunia.

Ini kerana ia mempunyai pakar optometri terlatih untuk mencipta bingkai kaca mata menggunakan bahan seperti asetat, titanium dan tanduk kerbau.

''Bagi kebanyakan orang, kaca mata menyerlahkan raut wajah mereka dan melengkapkan kehidupan harian mereka.

"Jadi sudah tentu mereka memerlukan cermin yang betul-betul sepadan dan sesuai serta mendahului trend bagi menyerlahkan gaya peribadi.

''Ketika tempahan, biasanya pelanggan diberi kebebasan untuk memilih bingkai yang dikehendaki. Kemudian pakar optometri akan mengambil siri ukuran, pilihan warna, bentuk dan bahan yang ingin digunakan lalu memasukkan semua input ke dalam aplikasi reka bentuk dalam talian,'' kata Murphy yang ditemui pada majlis pelancaran TD Tom Davies Bespoke.

Turut hadir Pengarah Jualan TD Tom Davies UK, Alistair Burroughs , serta selebriti tanah air Hansen Lee dan Bernie Chan.

Murphy berkata, selepas itu pereka TD Tom Davies di London akan menyediakan portfolio tiga reka bentuk yang memberikan idea realistik rupa bentuk bingkai tersebut pada wajah pelanggan.

Apabila pilihan telah dibuat, bingkai akan dibuat dengan tangan menggunakan kombinasi teknik tradisional dan jentera moden.

"Salah satu ciri yang paling disukai pelanggan ialah ukiran nama mereka menggunakan laser secara halus di bahagian dalam salah satu lengan bingkai sebagai sentuhan akhir.

"Biasanya keseluruhan proses daripada peringkat rundingan sehingga penghantaran mengambil masa kira-kira tiga minggu," katanya.

Selain itu tambah Murphy, Eyecon yang mempunyai 12 pusat optometri di seluruh negara turut menyediakan khidmat ujian penglihatan dan kaca mata percuma kepada kanak-kanak kurang bernasib baik menerusi kempen Tanggungjawab Korporat Penglihatan Jelas, Prestasi Cemerlang (PJPC).f

Sempena dengan pelancaran TD Tom Davies Bespoke, Eyecon mengumumkan kesediaannya menaja kaca mata dan khidmat penjagaan mata untuk seorang kanak-kanak kurang bernasib baik bagi setiap pembelian produk TD Tom Davies daripada rangkaian tersebut.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved