Isnin, 31 Oktober 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


promosi lembu korban

Posted:

<i>Cowgirls</i> promosi lembu korban

Cowgirls promosi lembu korban

Daripada SAHARUDIN MUSTHAFA
saharudin.musthafa@utusan.com.my


(dari kiri) Titis, Avianti, Reyka dan Lidya memberikan pose istimewa di bilik pameran jualan lembu korban di Jakarta, Indonesia. Tugas mereka ialah mempromosikan lembu untuk dijual sempena perayaan Aidiladha.


HARI itu sangat panas. Matahari seperti berada betul-betul di atas kepala. Namun bahang matahari tidak menghalang orang ramai yang melintasi sebuah kedai yang menjual lembu korban di sebuah pekan di Depot, Jakarta Selatan, Indonesia untuk melihat siapa gerangan empat gadis jelita berpakaian ala koboi.

Tanpa menghiraukan panas terik serta pandangan orang ramai, keempat-empat gadis itu ralit melayan pertanyaan pelanggan mengenai lembu-lembu yang dijual di bilik pameran haiwan korban atau dikenali sebagai Hotel Haiwan Korban di situ.

Senario itu amat janggal sekali. Masakan tidak, tentunya aneh melihat gadis-gadis cantik seperti Avianti, Lidya, Titis dan Reyka di pusat jualan itu mempromosikan lembu.

Lembu yang mahu dijual itu pula ialah untuk digunakan sembelihan sempena ibadah korban oleh umat Islam sebagai menyambut kedatangan Hari Raya Aidiladha.

Berada di sekeliling ratusan lembu, pembaca pasti dapat membayangkan bagaimana suasananya.

Usahkan bau najis lembu, air kencingnya juga sudah cukup membuatkan ramai yang 'pening kepala'.

Ruang lingkup kerja mereka yang penuh dengan kotoran lembu dan makanan berupa rumput tidak menjadi halangan kepada jelitawan-jelitawan itu.

Dan mereka sudah lali serta sangat senang dengan persekitaran sedemikian.

Kesemua mereka digajikan oleh Haji Romdoni atau lebih mesra disapa sebagai Haji Doni untuk membantu mempromosikan lembu-lembu korban jualannya sempena sambutan Hari Raya Haji pada 6 November ini.

Khidmat mereka dikenali sebagai cowgirls dengan pantas menarik perhatian pelanggan. Apa lagi dengan publisiti meluas yang diberikan oleh media tempatan menyebabkan perniagaan Haji Doni berkembang dengan pesat sekali.

Namun, Haji Doni menafikan bahawa khidmat Gadis Promosi Jualan (SPG) itu sebagai 'umpan' untuk melariskan jualan.

Sebaliknya, khidmat sedemikian tegasnya, membantu memberi penerangan mengenai haiwan yang ingin dibeli pelanggan bagi menyempurnakan ibadah korban.

"Tugas utama gadis-gadis (SPG) ini ialah memberi penerangan mengenai tawaran jualan lembu korban kepada pelanggan.

"Jangan sesekali dianggap mereka sebagai pelaris kerana sudah menjadi tradisi setiap kali musim korban, orang ramai yang mahu melaksanakan ibadah korban pasti akan mencari lembu atau kambing," katanya ketika ditemui di Hotel Haiwan Korban di Depok, Jakarta Selatan, baru-baru ini.

Beliau yang memperkenalkan konsep SPG sejak tahun 2007 mengakui, khidmat gadis-gadis berkenaan banyak membantu perniagaan beliau melayani para pelanggan.

Kepada sebilangan besar daripada kita, khidmat jurujual cowgirls mungkin sesuatu yang baru namun hal ini sudah menjadi satu kebiasaan dalam perniagaan lembu di Australia, kata Haji Doni.

Untuk itu, beliau juga telah menggaji 40 cowgirls secara tetap sebagai jurujual lembu, yang merupakan perniagaan utamanya sementara di luar musim Hari Raya Korban, gadis-gadis promosi jualan ini membantu jualan lembu di ladangnya di sebuah tempat dalam kawasan Depok.

Salah seorang daripada gadis jurujual promosi di bilik pameran Haji Doni, Avianti yang ditemu Mega memberitahu, dia sangat menyenangi kerja yang dilakukannya itu biarpun suasana tempat bekerja kurang menyenangkan dengan najis lembu yang dipamerkan di situ.

Kepada Avianti, biar apa sekalipun pandangan orang ramai, dia tidak pernah mengeluh untuk bekerja sebagai jurujual lembu korban kerana yang penting dia berpeluang membantu orang ramai yang tidak memahami haiwan korban yang mahu dibeli.

"Saya senang sekali dengan pekerjaan ini. Bukan semua orang yang mengetahui hal-hal yang melibatkan sapi (lembu).

"Saya dan teman-teman sangat bertuah kerana dapat menawarkan perkhidmatan ini. Soal bau kurang senang ia hanya permulaan saja. Lama-kelamaan kami sudah lali," akui gadis berusia 21 tahun yang juga seorang mahasiswa di sebuah universiti tempatan.

Temannya, Reyka yang sebaya dengannya juga berkongsi keseronokan bekerja sebagai jurujual lembu korban kerana dia mendapat banyak ilmu mengenai haiwan berkenaan yang selama ini tidak pernah dipedulikannya.

Sebelum turun ke gelanggang untuk menjual lembu, dia serta rakan-rakannya yang lain diberikan latihan dan pendedahan dalam waktu yang singkat mengenai hal ehwal lembu.

"Kini saya dan teman-teman sudah mampu memberikan khidmat nasihat mengenai hal-hal yang berkaitan lembu daripada jenis dan kelebihan sapi (lembu) serta memberi tawaran harga kepada yang yang berminat untuk membeli haiwan berkenaan untuk sembelihan sempena ibadah Aidiladha kelak," jelasnya yang mengakui upah yang diterima hasil pekerjaannya itu sangat berbaloi dengan tugasnya.

Dalam perbualan dengan gadis-gadis itu, mereka petah memberi penjelasan mengenai kelayakan seekor lembu yang mahu disembelihkan harus mematuhi pelbagai syarat yang ditetapkan oleh agama.

Biarpun tugas sebagai jurujual promosi lembu korban di bilik pameran milik Haji Doni itu terbatas untuk tempoh kurang sebulan, namun, kesemua gadis berkenaan bekerja secara syif.

Mereka dibahagikan kepada dua syif iaitu syif pagi bermula pukul 9 pagi hingga 5 petang sementara syif berikutnya pula bermula pukul 1 tengah hari dan berakhir 8 malam.

Full content generated by Get Full RSS.

Transformasi betong ubah nasib rakyat

Posted:

Transformasi betong ubah nasib rakyat

Transformasi betong ubah nasib rakyat


Kilang memproses getah yang dibina di Betong bukan sahaja memudahkan pekebun memasarkan hasil tetapi juga menyediakan peluang pekerjaan kepada penduduk. - BERNAMA


PERJALANAN menggunakan jalan darat selama lima jam dari bandar raya Kuching ke bandar Betong akhirnya disambut dengan ucapan "Selamat Datang" di pintu gerbang berbentuk parang Ilang dan Terabai (perisai Iban).

Dinaik taraf sebagai Bahagian pada 26 Mac 2002, bandar Betong dipilih sebagai pusat pentadbiran Bahagian. Nama Bahagian Betong telah dipilih mengikut nama bandar pusat pentadbiran itu.

Kawasan pentadbiran bahagian baru itu merangkumi daerah Saratok dan daerah Betong yang diperluaskan sehingga ke daerah Kecil Maludam, yang dahulunya berada di bawah pentadbiran daerah Sri Aman.

Betong sebuah penempatan yang penting dari segi sejarah negeri Sarawak kerana terdapat banyaknya peristiwa penentangan pemerintahan Brooke berlaku di sini.

Tempat dan bangunan bersejarah seperti kubu masih dapat dilihat hingga ke hari ini dan ada yang masih digunakan.

Bukit Sadok yang terkenal dengan peristiwa Pertempuran Bukit Sadok, pernah menyaksikan tiga pertempuran besar di antara Pemerintahan Rajah Brooke dengan Panglima Rentap yang mendapat gelaran Raja Pendalaman pada tahun 1857 hingga tahun 1861.

Timbalan Residen Betong, Pathi Kerni berkata, Bahagian Betong terletak antara tiga batang sungai utama iaitu Batang Lupar, Batang Saribas dan Batang Kelaka meliputi kawasan seluas 4,180 kilometer persegi.

Katanya, dengan jumlah penduduk hampir 94,000 orang Bahagian itu majoritinya dihuni oleh kaum Melayu (51,290), Iban (37,283), Cina (5,084), Bidayuh (225), Melanau (219) manakala selebihnya kaum lain di Sarawak.

"Dari segi ekonomi, aktiviti pertanian, perladangan dan perikanan adalah aktiviti utama di Bahagian Betong, selain berkhidmat dalam sektor kerajaan, swasta serta perniagaan," katanya pada taklimat kepada media sempena program Kembara Media anjuran Jabatan Penerangan Sarawak di sini, baru-baru ini.

Beliau berkata dari segi kemudahan asas hampir 90 peratus kawasan dalam Bahagian ini mempunyai sistem rangkaian jalan raya, bekalan air bersih (77 peratus) dan bekalan elektrik (75 peratus).

Menurutnya, untuk Rancangan Malaysia Kelapan (RMK-8) hingga (RMK-10), sebanyak RM2.3 bilion diperuntukkan kerajaan pusat untuk pembangunan Bahagian Betong membabitkan 989 projek manakala kerajaan negeri memperuntukkan RM600 juta untuk 1,104 projek.

Antara pembangunan yang diberikan tumpuan ialah Pusat Pembangunan Luar Bandar (RGC) Layar dan RGC Beladin.

Pathi berkata, sebagai langkah untuk meningkatkan lagi pendapatan rakyat di kawasan luar bandar beberapa langkah telah diambil pihak kerajaan dengan kerjasama agensi kerajaan yang berkaitan khasnya dalam pembangunan tanah hak adat bumiputera (NCR).

Antara fokus kerajaan negeri adalah dengan kerjasama Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) untuk memajukan semula sektor penanaman getah secara mini estet di Betong.

Beliau berkata, setakat ini sebanyak 11,000 hektar tanah termasuk dalam kawasan Betong telah ditanam semula dengan getah membabitkan kira-kira 2,600 penanam mini estet getah.

"Hasil getah dikenal pasti boleh membantu rakyat luar bandar di sini untuk meningkatkan pendapatan mereka sekitar RM2,000 sebulan, bergantung kepada pasaran getah semasa," katanya.

Kerajaan dengan kerjasama syarikat dari China iaitu Guangken Rubber (Sarawak) Sdn. Bhd. turut membina sebuah kilang memproses getah di Bahagian ini untuk memudahkan penanam getah di kawasan sekitarnya.

Dengan kontrak selama 25 tahun dengan syarikat berkenaan, nasib penanam getah di kawasan Betong dan sekitarnya akan lebih terjamin.

Peserta skim mini estet getah di Rumah Graji Atas iaitu Inggo anak Luyoh, 58, berkata dengan adanya usaha untuk membangunkan semula industri getah di kawasan Betong, penduduk kini sudah mula merasai nikmatnya.

Katanya, seluas 120 hektar tanah melibatkan tanah NCR di kawasan Padeh Betong telah dibangunkan dengan tanaman getah.

"Dengan adanya pangalaman yang luas syarikat dari China itu dalam industri getah di beberapa negara rantau Asia Tenggara, kami yakin industri itu boleh berkembang dengan lebih baik di Betong," katanya. - Bernama

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved