Isnin, 31 Oktober 2011

Utusan Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Tetap pertahan prinsip diri

Posted:

Tetap pertahan prinsip diri

Tetap pertahan prinsip diri

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL
shazryn.faizal@utusan.com.my
Gambar ihsan WARNER MUSIC MALAYSIA dan HAFIZ JOHARI


SELAIN menyanyi, Charice juga mahu meluaskan bakatnya dalam bidang lakonan.


TIADA siapa pernah menyangka gadis genit ini mampu mencipta kejayaan luar biasa dalam sekelip mata. Kalau ada yang mengatakan dia menumpang populariti tokoh terunggul dalam industri hiburan untuk meledakkan namanya, rasanya perkara itu tidak benar sama sekali.

Kejayaan Charmaine Clarice Relucio Pempengco atau lebih dikenali dengan nama pentas, Charice sebenarnya terletak pada bakat besar yang dimilikinya itu.

Jika tidak, Oprah Winfrey tidak akan sewenang-wenangnya menggelarkan Charice sebagai gadis paling berbakat di dunia sewaktu Charice dijemput menyanyi dalam rancangannya.

Malah, kalau Charice dikatakan tidak berbakat seperti mana yang didakwa segelintir pihak, mana mungkin tokoh muzik tersohor dunia, David Foster sanggup meminjamkan magisnya untuk penyanyi kecil molek itu.

Namun bagi Charice, dia tidak pernah menganggap segala kejayaan yang dimilikinya hari ini adalah satu tiket untuk merubah hidup dan dirinya sendiri secara total.

"Pertama sekali, saya benar-benar bersyukur dengan apa yang dikurniakan kepada saya selama ini. Hakikatnya, untuk mencipta nama di persada antarabangsa bukan satu tugas mudah terutama untuk orang Asia.

"Tetapi, saya tetap dengan pendirian saya untuk kekal dengan identiti Asia saya. Mengapa? Kerana saya bangga dengan latar belakang dan negara kelahiran saya. Buat apa perlu saya tunduk dan mengikut kemahuan orang Barat yang mahu mengubah saya menjadi mereka.

"Sepanjang saya di Amerika Syarikat, saya berpegang teguh kepada asal-usul saya. Itu jugalah yang saya katakan kepada mereka jika mereka mahukan saya untuk berada dalam industri mereka.

"Ternyata mereka menerimanya dengan penuh terbuka dan hasilnya adalah apa yang anda semua lihat hari ini," jelas Charice yang cukup peramah itu dalam satu pertemuan singkat di Hotel Ritz-Carlton, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Kehadiran Charice ke negara ini adalah bersempena dengan Konsert Hitman: David Foster & Friends Live In Asia Tour 2011 yang berlangsung di Stadium Putra Bukit Jalil, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Hanya kisah kerjaya

Menyambung bicara, Charice yang dilahirkan pada 10 Mei 1992 itu memberitahu untuk mencipta nama sebagai seorang artis memerlukan dirinya berkorban dalam banyak aspek.

Ini termasuklah apabila segelintir pihak media yang lebih mahu menggembar-gemburkan kisah peribadinya berbanding kerjayanya.

Bagi Charice, sebagai artis, ada perkara yang boleh dikongsi dengan masyarakat dan sebahagian lagi adalah untuk dirinya sendiri.

"Saya sedar ada yang cuba bertanya tentang cinta dan kisah keluarga saya. Tetapi, saya akan menolaknya dengan cara yang baik kerana saya juga tidak mahu diterima atas dasar kasihan hanya kerana saya dibesarkan sendirian oleh ibu saya.

"Saya mahu khalayak menilai diri saya menerusi bakat dan muzik yang saya persembahkan. Saya harus akui setakat ini semuanya berjalan dengan lancar apabila bakat saya lebih dipandang berbanding cerita lain.

"Apa yang saya harapkan agar ia akan terus berkekalan begitu kerana perjalanan seni saya bukan untuk hari ini dan esok sahaja tetapi untuk jangka masa yang panjang," jelasnya yang pernah menyertai ratusan pertandingan nyanyian di Filipina semata-mata mahu mengejar impian untuk menjadi seorang penyanyi.

Sudah menjadi lumrah, di sebalik kehebatan seorang penyanyi yang berjaya, mereka perlu menempuh kepayahan dan kesedihan sebelum mendaki puncak kejayaan.

Anak kelahiran Laguna, Filipina ini juga tidak terkecuali apabila perlu berdepan dengan situasi yang sungguh menyulitkan itu.

Tanpa selindung, penyanyi yang cukup popular dengan lagu Pyramid dan Note To God ini memberitahu kegemilangan yang dimilikinya hari ini adalah kesedihan masa silamnya.

Cita-cita

Dalam erti kata lain, kisah hidup Charice boleh diumpamakan seperti kisah dongeng Cinderella yang berakhir dengan kegembiraan.

"Saya tahu dan faham bagaimana perasaan seseorang itu yang dihina, dicaci dan dibenci oleh masyarakat hanya kerana latar belakang kita tidak sempurna di mata mereka.

"Bukan itu sahaja, pernah juga saya disingkirkan dalam sebuah pertandingan nyanyian di Filipina yang konsepnya mirip American Idol hanya kerana saya tidak mempunyai pakej lengkap.

"Saya percaya setiap apa yang dilalui oleh kita semuanya ditentukan oleh Tuhan. Saya bekerja keras untuk mencapai tahap ini dan ya, saya akui semuanya juga berkat sokongan serta bantuan ramai pihak.

"Atas alasan itu, saya mahu memberi semula kepada masyarakat terutama remaja yang senasib dengan saya untuk mengejar impian mereka sebagai seorang penghibur," jelas Charice yang pernah melahirkan sebuah album studio dan dua album mini sebelum bergelar penyanyi profesional.

Apa yang diluahkan oleh Charice itu merupakan salah satu impiannya di masa depan yakni untuk membantu anak-anak muda berbakat besar dalam merealisasikan cita-cita mereka.

Malah, Charice juga sudah membayangkan bahawa dia akan mempunyai sebuah syarikat rakaman dan studio sendiri bagi memastikan impiannya itu tercapai.

Tetapi, apa yang mengejutkan pihak media sewaktu sesi temu ramah itu apabila Charice memberitahu dia tidak mahu menjadi penyanyi untuk selama-lamanya.

Walaupun bidang nyanyian sudah menjadi minatnya sejak kecil, tetapi Charice mahu mempunyai pekerjaan tetap yang dapat menampung kehidupannya ketika di masa hadapan.

"Saya memang bercita-cita juga mahu menjadi seorang peguam dan ia tidak pernah padam sehingga ke hari ini. Saya mahu memiliki firma guaman saya sendiri.

"Saya akan memastikan mendapat keputusan cemerlang dalam bidang undang-undang apabila saya menyambung pengajian nanti," katanya dalam nada bersungguh.

Cinta pada lakonan

Dek kehebatan bakat luar biasanya itu, Charice pernah membintangi siri komedi popular, Glee dalam musim kedua tahun lalu.

Membawakan watak Sunshine Corazon, Charice telah meninggalkan impak yang bukan kecil dalam siri itu sehingga dia sendiri tidak menolak peluang seandainya ditawarkan berlakon dalam musim ketiga.

"Berlakon dalam siri Glee memang menyeronokkan dan saya sukakan semua pelakonnya terutama Lea Michele. Dia sendiri banyak mengajar saya tentang dunia seni dan itu membuatkan saya lebih bersemangat untuk terus berjaya dalam bidang ini.

"Dalam masa yang sama, saya juga baru menjalani penggambaran filem Here Comes The Boom di samping Salma Hayek dan Kevin James. Watak saya sebagai seorang pelajar dan turut menyanyi dalam filem itu.

"Kalau saya terus diberikan peluang berlakon, saya akan menerimanya tetapi wataknya juga perlu sesuai dengan saya. Walau bagaimanapun, cinta pertama saya tetap nyanyian," katanya optimis.

Matang

Selepas setahun menggegarkan pentas muzik antarabangsa dengan album sulungnya, Charice, kini penyanyi bersuara mantap itu kembali dengan buah tangan terbarunya.

Diberi judul Infinity, Charice menyifatkan album keduanya itu adalah lambang kematangannya sebagai seorang penghibur.

Berbanding dengan album pertama yang lebih bersifat pop, kali ini kata Charice, dia berpeluang bekerjasama dengan penyanyi merangkap komposer ternama seperti Bruno Mars, JoJo, Nick Jonas dan Natasha Bedingfield.

"Album kali ini memang berbeza dari segi muziknya apabila hampir kesemua lagu-lagunya adalah berentak rancak dan R&B. Itu adalah transisi saya dalam bidang ini.

"Bukannya mahu lari dari genre pop dan lagu-lagu berentak nada tinggi tetapi, semakin saya dewasa, saya juga mahu mencari kelainan. Atas alasan itu jugalah, saya memilih R&B sebagai pertaruhan saya selepas ini.

"Lagu-lagu balada itu tetap ada dan akan menjadi identiti saya tetapi saya perlu mengurangkannya demi menjaga suara saya ini. Susah juga saya nanti kalau ia rosak kerana asyik menyanyi lagu-lagu bernada tinggi," katanya berseloroh.

Album Infinity yang akan dipasarkan pada 25 November ini memuatkan 11 buah lagu dengan Louder sebagai single pertama. Lagu-lagu lain termasuklah Before It Explodes, Lesson For Life, Never Always, One Day dan Far As The Sky.

Full content generated by Get Full RSS.

Balada bangkit, etnik mati

Posted:

Balada bangkit, etnik mati

Balada bangkit, etnik mati


SHILA Amzah bertanding tahun ini atas tiket lagu Beribu Sesalan bersama Ning Baizura dan Jaclyn Victor.


MEMANG benar seperti apa yang dikatakan sebelum ini. Pasaran muzik tempatan hakikatnya sukar diramal kerana trend muzik yang sentiasa berubah-rubah.

Harus diakui, tiga tahun kebelakangan ini pasaran muzik semasa telah didominasi oleh muzik indie sehingga menenggelamkan genre yang sedia ada.

Tidak keterlaluan dikatakan, kini senario itu sudah berubah apabila lagu-lagu berentak balada kini menjadi perhatian pencinta muzik tempatan.

Semuanya dapat dibuktikan pada majlis pengumuman 30 buah lagu yang layak bertanding dalam separuh akhir Muzik-Muzik Ke-26 (MM26) di Wisma Bentley Music, Mutiara Damansara, Petaling Jaya, Selangor, baru-baru ini.

Ternyata pertandingan yang menjadi buah mulut peminat muzik tanah air saban tahun itu memperlihatkan saingan hebat daripada 30 buah lagu yang layak bertanding tahun ini.

Seperti mana yang dikatakan tadi, lagu-lagu berentak balada sememangnya menjadi tumpuan kali ini dan dilihat sebagai calon utama untuk mara ke Anugerah Juara Lagu Ke-26 pada 29 Januari depan.

Antaranya Kisah Hati nyanyian Alyah, Beribu Sesalan (Ning Baizura, Jaclyn Victor & Shila Amzah), Awan Nano (Hafiz), Kisah Dongeng (Stacy), Sedetik Lebih (Anuar Zain), Luar Biasa (Shahir) dan Penakut (Yuna).

Tidak dilupakan lagu-lagu popular yang mendapat permintaan tinggi di corong radio seperti Kalau Berpacaran nyanyian Sohaimi Mior Hassan, Ana Raffali & Altimet, Kekanda Adinda (Monoloque & Atilia) serta Kurnia (Mizz Nina & Noh) juga bakal memberikan saingan tahun ini.

Ia sekali gus membuktikan bahawa pasaran muzik masa kini tidak lagi didominasi oleh satu genre sahaja.

Sebaliknya, variasi yang ditonjolkan juga secara tidak langsung memberi signal bahawa industri muzik kita belum lagi ketandusan muzik yang berkualiti.

Mengulas tentang senario ini, Pengurus Penerbitan Hiburan Primeworks Studios Sdn. Bhd., Fadzliniza Zakaria memberitahu pihaknya amat berpuas hati dengan perkembangan positif tersebut.

Tambahnya, ia sekali gus membuktikan bahawa industri muzik tempatan masih lagi mampu menghasilkan karya-karya yang bermutu tinggi.

"Kalau hendak memperkatakan tentang trend muzik semasa, ia adalah sesuatu yang normal dalam industri kita. Harus diakui, tiga tahun kebelakangan ini, muzik indie menjadi kegilaan ramai.

"Tetapi, sekarang ini kita sudah nampak variasi muzik yang dipertandingkan kali ini dan apa yang kami boleh katakan juga, ia kelihatan seimbang antara penyanyi solo dan kumpulan.

"Dalam masa yang sama juga, kami berbangga kerana tahun ini turut melibatkan penyertaan daripada pemuzik baru seperti Najwa Latif," ujarnya yang ditemui pada sidang akhbar usai sesi cabutan undian giliran persembahan artis untuk separuh akhir MM26.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved