Selasa, 18 Oktober 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Sindiket kad kredit palsu tumpas

Posted:

Sindiket kad kredit palsu tumpas

Sindiket kad kredit palsu tumpas

Oleh ZAINAL AZHAR MOHAMED
pengarang@utusan.com.my


Tajuddin Md. Isa (dua dari kanan) menunjukkan sebahagian kad kredit palsu yang dirampas pada sidang media di Ibu Pejabat Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Bukit Perdana, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 18 Okt. - Polis berjaya menumpaskan sindiket membuat kad kredit palsu terbesar di negara ini dengan menahan dua lelaki dan merampas sebanyak 3,246 keping kad kredit dalam serbuan di sebuah premis di Bandar Puteri, Pelabuhan Klang, dekat sini semalam.

Dalam serbuan pukul 6.30 petang yang dilakukan hasil risikan Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman sejak lima bulan lalu itu turut membongkar kegiatan sebuah syarikat yang berdaftar sebagai pembuat kad komersial dalam jenayah itu.

Timbalan Pengarahnya, Datuk Tajuddin Md. Isa berkata, dalam serbuan tersebut pihaknya menahan pemilik premis itu yang berusia 44 tahun dan pekerjanya berumur 21 tahun.

"Hasil pemeriksaan, polis menemui ribuan kad kredit pelbagai bank tempatan dan luar negara yang dibuat menggunakan mesin berteknologi moden.

"Siasatan lanjut mendapati, sindiket itu bertanggungjawab membuat kad kredit termasuk meletakkan cip sebelum ia dijual kepada sindiket tempatan dan Eropah yang kemudian akan memasukkan palsu pengguna sebelum digunakan.

"Setiap keping kad kredit dijual serendah RM15 secara pukal kepada sindiket tertentu dan kad-kad tersebut dihantar melalui khidmat kurier kepada pembeli yang membayar wang pendahuluan," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar di Ibu Pejabat JSJK di Bukit Perdana di sini, hari ini.

Tajuddin memberitahu, hasil serbuan tersebut JSJK turut merampas 11 jenis mesin yang digunakan oleh sindiket berkenaan untuk menghasil kad-kad kredit yang keseluruhan dianggarkan bernilai lebih RM1 juta.

Beliau berkata, syarikat tersebut beroperasi sejak tujuh tahun lalu, namun mula membuat kad kredit palsu sejak lima bulan lalu.

Tambahnya, sindiket itu dikesan menghasilkan 50,000 keping kad kredit palsu setiap bulan untuk dijual kepada sindiket dalam dan luar negara.

Berikutan itu, katanya, JSJK akan bekerjasama dengan polis antarabangsa (Interpol) bagi mengesan sindiket di Eropah yang membeli kad kredit itu untuk memasukkan data palsu.

Menurutnya, kedua-dua suspek direman untuk disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

Full content generated by Get Full RSS.

Siasat segera ibu, bapa pembunuh bayi

Posted:

Siasat segera ibu, bapa pembunuh bayi

Siasat segera ibu, bapa pembunuh bayi

KUALA LUMPUR 18 Okt. - Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil meminta polis segera menyiasat kejadian pembunuhan kejam seorang bayi perempuan di Betong, Sarawak semalam bagi mengesan pihak yang bertanggungjawab.

Sambil menyifatkan kejadian itu sebagai satu perbuatan jenayah yang amat kejam, tegasnya, sesiapa jua yang terbabit, sama ada wanita atau lelaki perlu dihadapkan ke muka pengadilan.

Menurutnya, ia perlu bagi memastikan pembelaan sewajarnya diberikan kepada keluarga terbabit yang terpaksa menanggung tekanan emosi akibat kejadian itu.

"Cuma saya terkilan bila ada kes seumpama ini, tumpuan hanya diberikan kepada wanita mengandung dan melahirkan bayi itu, sebaliknya di mana bapa atau lelaki atau pasangan rakan wanita ini.

"Saya minta polis melakukan siasatan secepat mungkin dan mencari siapa lelaki yang bertanggungjawab itu. Tidak kira siapa mereka, sama ada pelajar, ibu muda atau sesiapa jua perlu bertanggungjawab kerana telah melanggar undang-undang," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyampaikan perutusan sempena sambutan Hari Kanak-Kanak Sedunia ke -58 di Taska Permata Timang Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) di sini, hari ini.

Semalam, seorang bayi yang baru dilahirkan ditemui mati dengan kesan kelar di lehernya dan tikaman di perut sehingga terburai.

Bayi perempuan itu yang baru dilahirkan dan mayatnya ditemui di bilik asrama perempuan di Sekolah Menengah Kebangsaan Ulu Layar, dekat Betong, Sarawak.

Shahrizat berkata, kejadian menyayat hati itu bukan sahaja tidak berperikemanusiaan, malah mencemarkan nama ibu bapa lain yang menyayangi dan membelai dengan penuh kasih sayang anak-anak mereka.

"Saya terkilan apabila ada kes seumpama ini, seolah-olah menggambarkan semua keluarga di negara ini mempunyai sifat tidak baik," katanya.

Sementara itu, sempena sambutan Hari Kanak-Kanak pada Sabtu ini, Shahrizat berkata, kebajikan untuk kanak-kanak menjadi fokus utama di bawah program Kebajikan Rakyat 1Malaysia (Kar1sma) termasuk membela golongan itu daripada menjadi mangsa keganasan dan penganiayaan.

"Kita mahu semua anggota masyarakat terlibat sama, demi kebajikan kanak-kanak tanpa dipertanggungjawab sepenuhnya kepada kerajaan.

"Saya tidak mahu kanak-kanak teraniaya, mereka perlu diberikan sepenuh kasih sayang dan dijaga sebaik-baiknya kerana anak-anak diibaratkan seperti kain putih untuk kita mencorakkannya," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved