Rabu, 19 Oktober 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Kerajaan galak FDI dalam industri baru

Posted:

Kerajaan galak FDI dalam industri baru

Kerajaan galak FDI dalam industri baru

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my


MUHYIDDIN Yassin bersalaman dengan tetamu yang hadir selepas merasmikan Persidangan Usahawan Muda di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 18 Okt. - Kerajaan hari ini mempelawa lebih banyak syarikat luar membuat pelaburan atau meningkatkan nilainya di Malaysia terutama dalam sektor industri baru seperti bioteknologi, teknologi hijau dan aeroangkasa.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, penglibatan syarikat-syarikat berkenaan amat diperlukan kerana ia mampu mempercepatkan pembangunan serta perkembangan sektor tersebut di negara ini.

Tambah beliau, ia juga dapat mempelbagaikan bidang industri sekali gus merancakkan lagi pertumbuhan ekonomi negara sejak sektor tersebut mula bertapak beberapa dekad yang lalu.

"Bermula 1981 kerajaan memperkenalkan inisiatif melalui polisi-polisi tertentu bagi menggalakkan pelaburan langsung asing (FDI) setelah Malaysia menjadi sebuah negara industri.

"Mereka terbabit dalam pelbagai industri antaranya elektronik, logistik, automotif, tekstil dan juga reka bentuk dan kini kerajaan berusaha membangunkan satu lagi sektor iaitu industri baru. Oleh itu kita berusaha mendapatkan pelabur untuk membangunkan lagi sektor ini di Malaysia," katanya.

Beliau berucap merasmikan Sidang Kemuncak Usahawan Muda Asia Pasifik (APEC YES) 2011 di sini hari ini.

Turut hadir Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir; Duta Besar Amerika Syarikat ke Malaysia, Paul W. Jones; Pengerusi SME Corp. Malaysia, Datuk Ir. Mohamaed Al Amin Abdul Majid dan Presiden Dewan Perniagaan Antarabangsa Malaysia (IMCC) dan Penganjur Bersama APEC YES 2011, Agil Faisal Ahmad Fadzil.

Dalam perkembangan berkaitan, Muhyiddin berkata, kerajaan sentiasa komited memperkasakan kebolehan ekonomi negara melalui penyelidikan dan pembangunan (R&D), teknologi dan inovasi.

Untuk itu katanya, tiga langkah penting dilakukan oleh kerajaan supaya pembangunan negara serta kemajuan ekonomi sejajar dengan komitmen tersebut.

"Ia berkaitan dengan teknologi, kemudahan infrastruktur logistik dan usaha meningkatkan jumlah tenaga mahir dalam bidang pembuatan," katanya.

Mengenai sidang kemuncak hari ini, beliau berkata, kerajaan Malaysia amat menggalakkan budaya inovasi dalam kalangan masyarakat.

"Kerajaan mempunyai beberapa polisi untuk mempromosi budaya inovasi. Justeru, saya lihat usahawan muda boleh berperanan sebagai ejen perubahan bagi memastikan budaya inovasi ini benar-benar berlaku dalam masyarakat.

"Mereka (usahawan muda) mempunyai kemampuan mencetuskan satu bentuk perniagaan yang berasaskan inovasi melalui pengetahuan, kreativiti selain pengetahuan mereka dalam teknologi terkini," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Seri Paduka anugerah darjah kebesaran kepada 241 penerima

Posted:

Seri Paduka anugerah darjah kebesaran kepada 241 penerima

Seri Paduka anugerah darjah kebesaran kepada 241 penerima


TUANKU Mizan Zainal Abidin berkenan mengurniakan darjah Panglima Setia Mahkota yang membawa gelaran Tan Sri kepada Omar Din Mawaidin di Istana Negara, Kuala Lumpur, semalam. – BERNAMA


KUALA LUMPUR 18 Okt. – Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin hari ini mengurniakan pingat dan darjah kebesaran kepada 241 penerima sempena ulang tahun Hari Keputeraan Seri Paduka.

Mendahului senarai penerima pada istiadat di Balairong Seri, Istana Negara itu ialah Pengerusi Yayasan Tun Jugah, Tan Sri Leonard Linggi yang dianugerahi darjah Panglima Setia Mahkota (PSM) yang membawa gelaran Tan Sri.

Turut menerima PSM ialah Mahaguru Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia, Tan Sri Omar Din Mawaidin.

Ketua Pengarah Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri, Datuk Noriyah Ahmad menerima Darjah Panglima Jasa Negara (PJN) yang membawa gelaran Datuk.

Turut menerima PJN ialah Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri Sarawak, Datuk John Sikie Anak Tayaii, Anggota Dewan Undangan Negeri Johor kawasan Penggaram, Datuk Koh Chee Chai, Pengarah Institut Perubatan Molekul, Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof. Datuk Dr. A. Rahman A. Jamal, dan Pengarah Urusan LH Cheng and Associates, Datuk Cheng Lai Hock.

Yang lain ialah Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, Agensi Penarafan Malaysia, Datuk Dr. Govindan Kunchamboo, Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Pelajaran Mara, Datuk Dr. Abdul Shariff Hamid, Pengurus Akaun Shell (M), Datuk Mohanadas Nagappan, Ketua Pegawai Eksekutif Wira Ukur Consultant Datuk Hanafi Mamat dan Pengarah Urusan Swoft-Bird Sdn. Bhd., Datuk Ng Siew Lai.

Pengarah Urusan Kawaguchi Development Sdn Bhd., Datuk George Chee Ching Wang pula dikurniakan Panglima Jasa Negara (Kehormat) yang membawa gelaran Datuk.

Seramai 16 orang menerima darjah Johan Setia Mahkota, seorang menerima darjah Johan Setia Diraja, 24 orang menerima darjah Kesatria Mangku Negara, seorang menerima Kesatria Setia Diraja dan 109 menerima Ahli Mangku Negara.

Ketua Unit Foto Bernama, Mustaza Mohd Yusoff adalah antara 67 orang yang menerima Pingat Pangkuan Negara manakala 10 orang menerima Bentara Setia Diraja. – BERNAMA

Full content generated by Get Full RSS.

Masalah jenayah sosial warga Afrika meruncing

Posted:

Masalah jenayah sosial warga Afrika meruncing

Masalah jenayah sosial warga Afrika meruncing

KUALA LUMPUR 18 Okt. – Masalah jenayah dan sosial yang ditimbulkan warga Afrika di negara ini bukanlah sesuatu yang baru malah kini semakin meruncing yang memerlukan tindakan drastik kerajaan untuk mengatasinya.

Salah satu puncanya ialah warga Afrika berkenaan bebas berada di negara ini dengan helah belajar di kolej swasta. Polis Diraja Malaysia (PDRM) mendapati sebahagian besar warga Afrika khususnya yang terlibat dalam jenayah komersial dan narkotik yang ditahan adalah pelajar kolej swasta.

Statistik Imigresen pula menunjukkan seramai 29,000 pelajar warga Afrika berdaftar secara sah di kolej-kolej swasta di seluruh negara namun jumlahnya disyaki berlipat kali ganda jika mengambil kira mereka yang tinggal melebihi masa.

Bagaimanapun masalah kebanjiran warga Afrika yang melibatkan Kementerian Pengajian Tinggi yang bertanggungjawab terhadap kemasukan pelajar manakala Jabatan Imigresen mengeluarkan pelekat pas pelajar, dilihat gagal dikawal.

Menurut sumber pegawai kanan PDRM, masalah yang ditimbulkan warga Afrika dilihat meruncing kerana mereka dikesan melakukan pelbagai jenayah berkaitan dadah dan komersial serta menimbulkan masalah sosial.

Lebih buruk katanya, apabila mereka secara berterusan berjaya memperdayakan warga tempatan sebagai mangsa seperti keldai dadah dan kambing hitam dalam jenayah lain.

"Jika dilihat semula dalam kes-kes sebelum ini, kebanyakan warga Afrika yang ditahan terdiri daripada pelajar kolej swasta dan ia dibuktikan melalui kad matrik yang ada bersama mereka.

"Mungkin kad matrik tersebut menjadi 'lesen' untuk mereka bergerak bebas dan berada di negara ini kerana jika tidak pergerakan akan terhad dan semakin berisiko apabila diperiksa pihak Jabatan Imigresen," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Tambahnya, berdasarkan laporan yang diterima oleh pelbagai jabatan di Bukit Aman, hampir setiap hari ada warga Afrika ditahan kerana terlibat dengan jenayah.

Menurutnya, berikutan itu, tindakan drastik perlu dilakukan oleh kerajaan sebelum masalah yang ditimbulkan warga Afrika menghantui penduduk tempatan.

Sementara itu, Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah turut bimbang dengan trend kolej swasta yang memudahkan rakyat asing terutama dari benua Afrika mendapatkan pas pelajar tanpa diwajibkan menghadiri kelas kerana ia didapati telah meningkatkan masalah jenayah khususnya pengedaran dadah.

Beliau berkata, kebimbangan itu memang berasas apabila polis hampir setiap hari memberkas pengedar dadah terdiri daripada warga asing terutama dari Nigeria.

Malah, ujarnya, dalam hampir setiap minggu, polis dan Jabatan Imigresen ada merampas antara empat dan 12 kilogram dadah yang cuba diseludup melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) di Sepang.

"Ini (masalah salah guna pas pelajar) adalah serius kerana ia boleh meningkatkan kejadian jenayah terutama pengedaran dadah, pelacuran dan penipuan,'' jelasnya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved