Isnin, 23 Mei 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Membongkar tradisi, animisme

Posted:

Membongkar tradisi, animisme

Membongkar tradisi, animisme

Oleh NORAINI ABD. RAZAK
noraini.razak@utusan.com.my


Adat perkahwinan Orang Asli turut dipamerkan di Muzium Negara.


SEMEMANGNYA menarik melihat pasangan suami isteri dari Iraq mencuba kaedah sumpitan - antara aktiviti sempena Pameran Orang Asli 2011 yang sedang berlangsung di Muzium Negara.

Ternyata pameran yang bermula pada 20 April lalu menawarkan tarikan tersendiri sehingga menggamit pelancong singgah di Muzium Negara untuk melihat sendiri keunikan cara hidup Orang Asli di negara ini.

Tentunya bukan Sabah Ali dan Amel Ali sahaja yang mahu tahu tentang masyarakat Orang Asli yang membentuk 0.01 peratus daripada penduduk di Malaysia. Kebanyakannya mendiami beberapa kawasan mengikut demografi kumpulan kaum masing-masing.

Kaum Negrito tertumpu di bahagian utara Semenanjung bersempadan Thailand iaitu di Hulu Perak, Baling, Kedah dan Jeli di Kelantan. Orang Senoi pula mudah ditemui di bahagian tengah terutama di kaki banjaran gunung termasuk di Perak, Kelantan, Pahang dan Selangor. Melayu Proto di persisiran pantai di Johor.

Hakikatnya, keunikan Orang Asli yang jumlahnya hanya 180,000 orang itu tidak dapat dikongsi dengan kelompok masyarakat lain lantaran mereka memilih untuk tinggal jauh di pedalaman.

Lantas tidak banyak yang diketahui tentang hasil kerja mereka, apa anutan kepercayaan serta adat resam yang menjadi pegangan kelompok masyarakat itu selain selain tatacara hidup yang begitu tersendiri dan hanya mereka yang mengerti.

Apatah lagi untuk memujuk Orang Asli tampil di khalayak bukan satu kerja yang mudah. Mereka sukar menerima pembangunan selain terlalu terikat dengan kepercayaan roh dan semangat menyebabkan ada keistimewaan masyarakat Orang Asli terkubur begitu saja.

Tidak mahu generasi muda buta tentang kewujudan Orang Asli, maka Jabatan Muzium Malaysia di bawah teraju Datuk Ibrahim Ismail menjalin kerjasama dengan Jabatan Kemajuan Orang Asli (JKOA) menganjurkan Pameran Orang Asli 2011.

Matlamat kedua-dua jabatan itu hanya satu - berkongsi dengan dunia perihal keunikan dan keistimewaan Orang Asli di Malaysia.

Ibrahim ketika ditemui begitu bersemangat dan teruja berkongsi cerita tentang pameran yang akan berakhir pada 20 Jun ini. Sebagai Ketua Pengarah Muzium Negara, beliau percaya pameran seumpama itu tidak boleh ditangguh lagi dalam keadaan generasi muda semakin jauh daripada mengenali masyarakat istimewa itu.

''Fokus kita kepada hal-hal berkaitan roh dan semangat sebagai asas kepercayaan Orang Asli. Adat resam serta cara hidup seharian mereka turut mendapat perhatian pihak kami,'' katanya.

Ternyata Ibrahim serius dengan kata-katanya. Semasa sidang akhbar mengenai pameran tersebut diadakan, beliau tampil lengkap berpakaian Orang Asli tanpa ada rasa kekok.

Malah, Ketua Pengarah yang telah menjadi ahli keluarga Jabatan Muzium selama 20 tahun itu penuh bersemangat mencuba peralatan yang dipamerkan termasuk sumpitan - kaedah pemburuan yang sememangnya terkenal di kalangan Orang Asli.

Ibrahim tidak mahu pameran tersebut sekadar membariskan artifak-artifak mengenai kehidupan Orang Asli. Beliau dan JKOA berusaha menggerakkan pameran tersebut supaya hidup dengan aktiviti-aktiviti yang boleh disertai pengunjung.

Tentunya cabaran yang dihadapinya amat pelbagai lantaran pameran hidup menuntut kesabaran dan ketelitian supaya hasilnya benar-benar dapat memaut hati orang ramai untuk berkunjung ke muzium.

Sebanyak 102 artifak mengenai kehidupan Orang Asli berjaya dikumpul untuk dipamerkan. Sebagai nilai tambah aktiviti seperti menganyam, mengukir patung dan topeng, kemahiran menyumpit serta jualan hasil kraf turut diadakan.

Lebih menarik lagi, menurut Ibrahim, adat perkahwinan Orang Asli turut dipamerkan dengan membawa pasangan pengantin kalangan masyarakat itu ke Muzium Negara.

Katanya, ada kalangan Orang Asli kini berani menongkah cabaran, lantas memilih untuk keluar dari kepompong kehidupan asal dengan menyertai arus pemodenan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Cabaran 'hidupkan' muzium

Posted:

Cabaran 'hidupkan' muzium

Cabaran 'hidupkan' muzium

Oleh NORAINI ABD. RAZAK

KUNJUNGILAH muziu. Tagline Jabatan Muzium dalam menarik minat orang ramai mengunjungi sekurang-kurangnya satu daripada 22 muzium di seluruh negara.

Budaya mengunjungi muzium di kalangan orang Malaysia masih belum sehangat masyarakat di Eropah dan negara-negara lain.

Malah muzium jarang disenaraikan sebagai tempat kunjungan sekeluarga berbanding destinasi percutian lain dan juga pusat beli-belah. Muzium hanya menjadi tempat rombongan murid sekolah - itupun dalam suasana pembelajaran dan pengajaran tidak dibawa ke dalam muzium sebaliknya sekadar menonton artifak yang dipamerkan.

Ketua Pengarah Jabatan Muzium, Datuk Ibrahim Ismail mengakui senario itu.

Biar pun ada peningkatan jumlah mereka yang mengunjungi muzium, namun masih belum mencukupi untuk mengukur minat rakyat terutama generasi muda terhadap tempat simpanan warisan dan sejarah itu.

Ibrahim tidak mahu rigid dalam melaksanakan tugasnya menarik minat semua peringkat umur terhadap muzium. Misalnya, jika ada guru yang membawa murid-murid ke muzium, beliau mahu segala ilmu yang ada di situ dimanfaatkan sepenuhnya.

''Guru-guru patut mengambil peluang ke muzium untuk meningkatkan interaksi dengan murid. Mereka bebas duduk bersila atau berdiri sambil berinteraksi tentang artifak-artifak yang dipamerkan.

''Selain itu, peruntukan masa untuk mengunjungi muzium sebagai sebahagian daripada aktiviti pembelajaran,'' katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Ibrahim tidak mahu membuat perbandingan antara budaya mengunjungi muzium di Malaysia dan di negara-negara lain.

Ini kerana, katanya, akan menyentuh peranan pelbagai pihak yang akhirnya akan mencetuskan perbalahan tanpa ada kesudahannya. Sebaliknya beliau mahu memandang ke hadapan dengan meningkatkan usaha mengadakan pelbagai pameran sementara untuk menarik minat orang ramai.

Ini kerana, katanya, orang yang pernah mengunjungi muzium tidak akan datang lagi untuk masa terdekat jika tiada tarikan lain ditawarkan.

Sepanjang enam bulan pertama tahun ini misalnya pelbagai pameran telah diadakan di muzium-muzium di seluruh negara. Di Muzium Negara, diadakan Pameran Setem 1Malaysia 1Dunia, Pameran Bola Sepak Piala Suzuki AFF dan sedang berlangsung Pameran Orang Asli 2011.

Muzium Alam Semula jadi di Putrajaya pula menganjurkan pameran batu-batan pelik bermula Disember lalu sehingga pertengahan Februari.

Begitu juga di Galeria Perdana Langkawi, Muzium Perak Taiping, Muzium Labuan dan pelbagai muzium lagi yang bersungguh-sungguh menawarkan kelainan untuk 'menghidupkan' muzium supaya sentiasa dikunjungi.

Ibrahim meletakkan harapan yang tinggi supaya rahsia khazanah yang tersimpan di dalam muzium itu diselongkar oleh para pengunjung.

''Di sini letaknya asal-usul kita, di sini segala-galanya tentang masyarakat kita, banyak yang kita tidak tahu ada di sini. Generasi muda terutamanya mesti mempunyai kesedaran untuk menghayati milik serta budaya kita,'' katanya.

Amat ketara muzium tersenarai dalam tempat-tempat yang mesti dilawat oleh pelancong luar negara, namun bagi Ibrahim jauh lebih penting adalah minat orang tempatan mesti dipupuk dan jika ada minat maka perlu dipertingkatkan.

Ditanya punca kurang minat mengunjungi muzium, beliau percaya, masyarakat terutama generasi muda mempunyai banyak pilihan hiburan dan mengisi masa terluang untuk aktiviti sedemikian.

Jika dibandingkan Jalan Bukit Bintang dengan persekitaran muzium, umpama langit dengan bumi terutama pada hujung minggu.

Selain itu, perkembangan dunia teknologi menawarkan hiburan dalam rumah yang pelbagai selain kemunculan alat permainan digital yang menyebabkan kanak-kanak tidak minat mahu mengetahui apa ada di dalam muzium.

Cuba tanya kanak-kanak tentang muzium, daripada 10 orang mungkin tidak seorang boleh memberi pengertian apa itu muzium dan apa fungsinya.

Sudah tiba masanya muzium didekatkan kepada masyarakat untuk menarik mereka mendekati muzium. Pendedahan tentang apa yang ditawarkan oleh muzium mesti disebar luas supaya mereka tahu apa yang sedang berlangsung di situ.

Edarkan risalah, anjurkan kuiz dan pelbagai kaedah untuk memberi nyawa kepada muzium. Kunjungilah muzium.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved