Isnin, 23 Mei 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Pegawai JAS dipenjara, denda

Posted:

Pegawai JAS dipenjara, denda

Pegawai JAS dipenjara, denda

Oleh NURUL HUDA HASSAN
utusanjohor@utusan.com.my

JOHOR BAHRU 22 Mei - Seorang Penolong Pegawai Kawalan Alam Sekitar Johor dijatuhkan hukuman penjara dua tahun dan denda RM10,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini Jumaat lalu selepas didapati bersalah atas tuduhan rasuah tahun lepas.

Pada masa sama, tertuduh, Ahmad Najmi Md. Said turut diperintahkan oleh Hakim Mohamad Haldar Abdul Aziz untuk menjalani penjara enam bulan sekiranya gagal untuk membayar denda tersebut.

Mohamad Haldar bagaimanapun membenarkan pelaksanaan hukuman ke atas tertuduh ditangguh sementara menunggu proses rayuan di Mahkamah Tinggi yang dikemukakan Ahmad Najmi.

Tertuduh didakwa di bawah seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang membawa hukuman penjara tidak lebih 20 tahun dan denda lima kali nilai suapan atau RM10,000 mengikut mana yang lebih tinggi.

Ahmad Najmi, 31, didakwa menerima suapan sebanyak RM300 daripada Teoh Chiew Leng sebagai dorongan untuk tidak mengenakan tindakan kompaun atas kesalahan membuat pembakaran terbuka di kilang Mega Great Star Chiew Leng di Senai.

Kesalahan tersebut didakwa dilakukan di Stesen Servis Petronas Taman Alam, Lebuh Raya Skudai-Senai di Kulaijaya pada 4 Mei 2010 kira-kira pada pukul 4.45 petang.

Pendakwaan dilakukan oleh Penguasa Kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Ridzuan Abd. Malik manakala tertuduh pula diwakili peguam bela, Amir Khusyairi Mohamad Tanusi daripada Amir Khusyairi & Associates.

Terdahulu, Ridzuan meminta mahkamah menjatuhkan hukuman setimpal sebagai pengajaran kerana tertuduh telah mencemar imej penjawat awam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sultan Johor sampai sumbangan RM200,000 kepada 6 sekolah, persatuan

Posted:

Sultan Johor sampai sumbangan RM200,000 kepada 6 sekolah, persatuan

Sultan Johor sampai sumbangan RM200,000 kepada 6 sekolah, persatuan

JOHOR BAHRU 22 Mei - Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar hari ini berkenan menyampaikan cek bernilai RM200,000 kepada enam buah sekolah dan persatuan di sini yang disumbangkan oleh pihak CIMB Group (CIMB).

Baginda yang diiringi Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim menyampaikan sumbangan itu dalam satu majlis di Hotel Selesa, Pasir Gudang dekat sini bersempena program amal Supercar Charity Challenge (SCC) 2011 yang bermula di Kuala Lumpur pada Jumaat lalu dan berakhir hari ini.

Turut hadir Ketua Perkhidmatan Kewangan Runcit CIMB, Peter England dan Pengerusi SCC 2011, Roslan Rosdi serta pengerusi dan ahli-ahli persatuan-persatuan terbabit.

Pihak yang menerima sumbangan ialah Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Ibrahim, Persatuan Kanak-Kanak Spastik Johor, Persatuan Kebajikan Orang-orang Istimewa, Persatuan Kebajikan Rumah Anak-anak Yatim Darul Hanan, Persatuan Prihatin Orang-orang Kurang Cerdas dan Persatuan Penjagaan Kanak-Kanak Terencat Akal.

Sementara itu, Peter berkata, program tersebut adalah sebahagian daripada sumbangan tanggungjawab sosial korporat CIMB untuk golongan yang memerlukan.

"Ini adalah sebahagian tanggungjawab CIMB untuk membantu mereka, program amal ini memberi ruang dan peluang kepada pihak kami untuk sama-sama beramal," katanya.

Roslan pula berkata, program itu yang membawa 70 peserta SCC melalui ekspedisi dari Kuala Lumpur, Melaka dan Johor Bahru itu akan diadakan setiap tahun.

Menurutnya, SCC 2011 yang merupakan program perintis yang mendapat sambutan menggalakkan daripada 70 peserta kelab kereta mewah.

"Peserta daripada Kelab Kereta Maserati, Ferrari, Porsche, Lamborghini dan Aston Martin itu datangnya dari seluruh negara khasnya Negeri Sembilan dan Johor," katanya.

Menurutnya, program tersebut menggunakan konsep Amazing Race yang mana para peserta berhadapan dengan pelbagai cabaran semasa tiba di hentian tertentu dan akan diteruskan di beberapa negeri lain di Semenanjung, tetapi laluan yang akan ditempuhi belum diputuskan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved