Rabu, 25 Mei 2011

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Fashion Valet ilham Vivy

Posted:

Fashion Valet ilham Vivy

Fashion Valet ilham Vivy

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar FIRDAUS LATIF (PELATIH PERETAK)


GAYA anggun dan moden yang sesuai dengan cita rasa wanita zaman ini.


SEJAK pulang dari United Kingdom (UK) dua sahabat ini sering membantu antara satu sama lain termasuk ketika membeli-belah.

Biasanya Vivy Sofinas Yusof, 25, akan meminta bantuan sahabat baiknya itu, Fadzarudin Anuar, 25, untuk menghantarnya ke pusat membeli-belah - situasi yang sama seperti ketika mereka melanjutkan pelajaran di negara empat musim itu.

Vivy yang menggemari jenama Top Shop ini, memang tidak berpuas hati kerana terpaksa menempuhi kesesakan trafik di Kuala Lumpur, hinggalah dalam kepala masing-masing memikirkan betapa mereka patut melakukan sesuatu untuk memudahkan pembelian barangan dengan cara lebih cepat dan menyenangkan.

Terkenang ketika belajar di UK kebanyakan barangan seperti pakaian, kasut dan beg, semuanya diperoleh menerusi Internet.

Malah menurut Vivy, rakyat di negara itu ada juga yang membeli barangan runcit terus dari Internet.

"Bukankah ia satu perkara yang memudahkan serta menjimatkan masa?," getus dua sahabat ini ketika mengimbau kembali saat 'membina' gedung pakaian dan aksesori dalam talian mereka.

Memilih nama Fashion Valet (FV), Vivy dan Fadzarudin tidak berlengah lagi lalu terus membuat kajian, menambah ilmu pengetahuan dalam bidang teknologi maklumat serta mengumpul data-data jenama yang boleh diletakkan dalam gedung dalam talian mereka.

Menurut Vivy, yang berdarah campuran Cina dan Melayu, hasil rekaan tempatan memang tidak kurang hebatnya.

"Selepas menamatkan pengajian dan pulang ke Malaysia, saya membantu bapa yang menjalankan perniagaan hartanah. Tetapi, saya tidak menemui kepuasan sebenar kerana minat yang mendalam terhadap fesyen.

"Empat bulan lalu, saya mewujudkan FashionValet.net yang menjadi hab rekaan fesyen tempatan.

"Saya mewujudkan perniagaan ini bersama rakan pengasas yang juga rakan saya, Asma' Nasaruddin dan Fadzarudin," katanya pada majlis pelancaran Fashion Valet di Bangsar Village 2, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Mengaku sibuk menjalankan perniagaan pada usia yang muda dan masih lagi membantu menjalankan bisnes keluarga, Vivy mahu terus memburu pereka-pereka tempatan untuk menyertai laman web FV.

"Ketika mula-mula mewujudkan bisnes ini, saya bergerak bersama kumpulan bagi menemui pereka-pereka fesyen tempatan.

"Pada bulan pertama kami berjaya mengumpulkan seramai 15 pereka tempatan tetapi, waktu itu belum ada pejabat untuk beroperasi. Dalam masa dua bulan menjalankan bisnes ini, saya mengupah empat pekerja tetap termasuk seorang pengurus dan eksekutif operasi untuk melancarkan perjalanan bisnes in," kata Vivy yang bertindak sebagai pengarah urusan.

Dengan memiliki FV, Vivy mempunyai peluang berfesyen tanpa had dan mengakui berhabis ribuan ringgit setiap bulan bagi memenuhi obsesinya terhadap fesyen.

Keseronokan Vivy berganda apabila dapat berkongsi minatnya dengan ramai pengikut blognya.

Vivy menggunakan platform tersebut bagi menggayakan jenama kegemarannya.

Antaranya termasuk Jas.C, Mimpikita, Sister Margaritta, Minz dan PU3.

"Walaupun menggemari fesyen dan suka berfesyen, saya masih mengekalkan penampilan sederhana dan feminin.

"Imej sopan sudah sebati dengan diri saya," katanya yang menggemari kaftan.

Dalam pada itu katanya, melalui FV dia mahu memperkenalkan pereka tempatan ke mata dunia dan mahu pengguna Malaysia membuka mata kepada hasil rekaan tempatan.

"Hingga kini, hasil rekaan tempatan di FV telah menembusi Brunei, Singapura, UK, Jerman, Indonesia dan Bangladesh selain Malaysia," katanya.

Ini membuktikan masyarakat luar juga menghargai rekaan fesyen tempatan.

Sehingga kini terdapat lebih 40 buah jenama di bawah FV dan menyasarkan lebih banyak penyertaan jenama pada masa akan datang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Usahawan minyak wangi

Posted:

Usahawan minyak wangi

Usahawan minyak wangi

Oleh MARIATUL QATIAH ZAKARIA
maria.zakaria@utusan.com.my

USAHAWAN Melayu kini semakin berani dan kreatif dalam memilih perniagaan yang diceburi.

Kalau sedekad dulu boleh dikatakan tidak ada orang Melayu dalam pengeluaran minyak wangi tetapi kini mereka bukan sekadar pengedar bahkan mampu menjadi pengeluar dengan membina jenama sendiri.

Walaupun tidak mempunyai sebarang pengalaman apatah lagi pengetahuan di dalam bidang tersebut, ternyata ia bukan satu masalah besar kerana masih boleh dipelajari sama ada melalui pengamatan, pengalaman atau Internet.

Ini juga yang dibuktikan oleh Norsyafafwati Ahmad, 26, apabila perniagaan pengeluaran minyak wangi yang diusahakan bersama adiknya, Norasraf Ahmad, 22, sejak tahun 2009 membuahkan hasil. Malah ia telah berkembang ke negara jiran, Indonesia.

Begitupun, perniagaan yang bermodalkan RM65,000 ini bukan satu yang mudah tambahan pula ia berkonsep borong membabitkan kuantiti pengeluaran yang besar.

Menurut Norsyafafwati, mereka mendapatkan pati minyak wangi dari Mesir sebelum dibotolkan semula oleh syarikat mereka, Raffahmed Enterprise.

"Pati minyak wangi yang diperoleh merupakan pati gred A dan ia 100 peratus minyak wangi tanpa alkohol.

"Selain itu wanginya turut dijamin tahan sehingga 24 jam dan kami menjualnya secara borong,'' ujar Norsyafafwati ketika ditemui baru-baru ini.

Apa yang menarik untuk dikongsi bersama ialah latar belakang masing-masing di mana Norsyafafwati mempunyai kelulusan dalam bidang Kejuruteraan Elektrik dari Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah (Polimas), Jitra, Kedah manakala adiknya, Norasraf berkelulusan Mekanikal dari Politeknik Seberang Perai Utara.

Keyakinan diri dan ketabahan kedua-dua beradik ini harus diberi pujian kerana mereka sanggup mengharungi segala kepayahan dan tanggung segala risiko apabila melibatkan diri dalam dunia perniagaan tanpa sebarang pengalaman.

Kesungguhan mereka seharusnya dijadikan contoh di kalangan anak-anak muda hari ini untuk tidak hanya bergantung kepada kelulusan semata-mata bagi mengharungi kehidupan pada masa hadapan.

Apabila ditanya mengapa memilih untuk melibatkan diri di dalam dunia perniagaan, jelas Norsyafafwati, selain tidak suka makan gaji, perniagaan merupakan satu bidang yang dianggap mencabar dirinya kerana ia memerlukan kesabaran yang tinggi untuk memperoleh sesuatu kejayaan.

Di samping itu juga, ibu kepada seorang cahaya mata itu turut mencabar diri sendiri bagi memastikan apa yang diusahakan tidak hanya separuh jalan.

"Saya memilih untuk memasarkan produk berasaskan wangian kerana mempunyai prospek yang bagus dan boleh berjaya pada masa hadapan.

"Dalam masa yang sama, saya amat meminati wangian. Sudah pasti apa yang diminati akan menjadikan kita lebih mengambil tahu dan ingin mempelajarinya.

"Dan hari ini, Alhamdulillah walaupun perniagaan ini baru bertapak setahun lebih, sambutan yang diterima amat menggalakkan.

"Sehingga kini kami sudah mempunyai 50 pengedar dari seluruh negara,'' katanya lagi.

Memasarkan produk dengan menggunakan jenama Raff Frangrances, ia hanya boleh dibeli melalui Internet.

Dijual pada harga RM35 untuk satu kotak yang mengandungi empat botol dengan setiap satunya seberat lima mililiter, bagi mereka yang berminat boleh mendapatkannya dengan membeli 15 kotak (minimum).

Mereka yang berminat bolehlah layari blog di http://raffragrances.blog.spot.com atau Zaidie ditalian 012-4680670.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved