Jumaat, 23 Mei 2014

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Militan: 2 penganggur didakwa

Posted: 23 May 2014 12:03 PM PDT

Oleh ASLIZA MUSA
utusanperak@utusan.com.my

Mohd. Hafiz Zahri Suparyatnoh (dua dari kiri) dan Mohd. Armie Fatihah Mohamad Hashim (tiga dari kiri) dihadapkan ke Mahkamah Majistret Taiping, Perak, semalam kerana didakwa terlibat dengan kegiatan militan dua bulan lalu. - UTUSAN/HANAFI KHAMIS

TAIPING 23 Mei - Dua penganggur dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini hari ini atas pertuduhan menyokong dan menggalakkan kegiatan keganasan, awal bulan lalu.

Mohd. Hafiz Zahri Suparyatnoh, 28, dan Mohd. Armie Fatihah Mohamad Hashim, 22, masing-masing hanya mengangguk tanda faham selepas pertuduhan dibacakan oleh jurubahasa kepada mereka di hadapan Majistret Eyu Ghim Siang.

Mengikut pertuduhan, Mohd. Hafiz Zahri didakwa dengan pengetahuan dan memberi sokongan kepada kumpulan pengganas yang dikenali sebagai The Islamic State Of Iraq and Syam (ISIS) di Kampung Air Jernih, Ijok, di sini di antara pukul 10 pagi, 4 April dan 12.30 tengah hari, 6 April lalu.

Mohd. Armie pula didakwa pada masa, tarikh dan tempat yang sama menggalakkan perlakuan dan perbuatan keganasan dengan niat untuk memajukan suatu ideologi dan perbuatan itu dianggap sebagai diniatkan untuk mengugut orang awam di Syria.

Mohd. Hafiz Zahri didakwa mengikut Seksyen 130J Kanun Keseksaan manakala Mohd. Armie dituduh mengikut Seksyen 130G(a) akta sama, masing-masing membawa hukuman penjara seumur hidup atau penjara tidak lebih 30 tahun dan denda atau boleh dirampas mana-mana harta yang telah digunakan atau diniatkan digunakan bagi kesalahan itu.

Tiada pengakuan direkodkan daripada kedua-dua tertuduh.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Shukor Abu Bakar, manakala kedua-dua tertuduh tidak diwakili peguam bela.

Tiada jaminan ditawarkan oleh pihak pendakwaan kepada tertuduh memandangkan kesalahan di bawah seksyen tersebut tidak memperuntukkan sebarang jaminan.

Ghim Siang menetapkan 30 Mei ini untuk tarikh sebutan semula kes tersebut.

Suri rumah didakwa sokong pengganas

Posted: 23 May 2014 12:03 PM PDT

Azizah Md. Yusof

KUALA LUMPUR 23 Mei - Seorang suri rumah berusia 54 tahun dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini hari ini atas dua tuduhan memberi sokongan terhadap berlakunya perbuatan pengganas melalui laman sosial Facebook, bulan lalu.

Azizah Md. Yusof berhadapan dengan hukuman penjara seumur hidup atau penjara sehingga 30 tahun atau denda dan boleh dirampas mana-mana harta yang telah digunakan atau diniatkan untuk digunakan bagi melakukan kesalahan itu.

Walau bagaimanapun tiada sebarang pengakuan direkodkan daripadanya setelah pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Erry Shahriman Nor Aripin.

Ibu lima anak itu didakwa memberi sokongan kepada berlakunya perbuatan pengganas melalui laman sosial Facebook bernama 'Wan Jah' dan 'Azizah Yusof'.

Kedua-dua perbuatan itu didakwa dilakukannya di Bahagian E8, Cawangan Khas, Tingkat 24, Menara 2, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, di sini kira-kira pukul 2 petang, 24 April lalu.

Pertuduhan tersebut dikemukakan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Muhamad Iskandar Ahmad mengikut Seksyen 130J(1)(b) Kanun Keseksaan.

Wanita yang bertubuh kurus dan kecil serta berkaca mata dilihat tenang ketika jurubahasa membacakan pertuduhan kepadanya.

Sebelum prosiding bermula, wanita itu yang memakai tudung berwarna merah gelap dan kemeja T lengan panjang berbelang merah jambu serta berseluar panjang gelap bercorak bunga dilihat menangis apabila ahli keluarganya memeluk dan menciumnya yang ketika itu berada dalam kandang tertuduh.

Mahkamah kemudian menetapkan sebutan semula kes itu pada 30 Mei ini.

Terdahulu pihak pendakwaan memohon tarikh sebutan semula seminggu dari hari ini sebelum kes itu dipindahkan ke Mahkamah Tinggi.

Wanita itu yang ditahan oleh pihak polis pada 28 April lalu, diwakili peguam, Nadzarin Wok Nordin dan KC Suzanalena Salleh.

Pada 29 April lalu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi mengesahkan penahanan seorang suspek kerana dipercayai mempunyai kaitan dengan kumpulan militan mirip pengganas Al-Qaeda dan Jemaah Islamiah (JI) .

Wanita berusia 55 tahun dan tidak mempunyai pekerjaan itu ditahan di kawasan Keramat di ibu negara pada pukul 4.40 petang.

Berikutan penahanan wanita berkenaan, jumlah ahli kumpulan yang dipercayai membawa fahaman Salafi Jihadi itu kini meningkat kepada 10 orang.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved