Jumaat, 23 Mei 2014

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Najib ajak rakyat beri sokongan untuk skuad Piala Thomas

Posted: 23 May 2014 02:39 AM PDT

KUALA LUMPUR 23 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengajak seluruh rakyat Malaysia memberi sokongan padu kepada pasukan Piala Thomas negara yang akan menghadapi Indonesia pada separuh akhir di New Delhi, India, malam ini.

Perdana Menteri juga mengucapkan tahniah kepada skuad negara kerana berjaya mara ke pusingan separuh.

"Marilah kita berdiri teguh di belakang pasukan Thomas Cup2014 negara. Tahniah atas kejayaan pada suku akhir, teruskan kemaraan Malaysia," kata Perdana Menteri dalam akaun Twitter beliau.

Malaysia menepati sasaran ke separuh akhir Piala Thomas 2014 apabila mengalahkan juara Eropah, Denmark 3-1 pada perlawanan suku akhir, malam tadi.

Dalam satu lagi saingan separuh akhir, juara bertahan China berdepan dengan Jepun. - BERNAMA

Kerajaan kaji semula peraturan cermin gelap - Hishammuddin

Posted: 23 May 2014 02:35 AM PDT

KUALA LUMPUR 23 Mei - Kementerian Pengangkutan (MOT) bersetuju untuk mengkaji semula aspek penggunaan cermin gelap, termasuk peraturan sedia ada, pengkuatkuasaan, keselamatan dan kepenggunaan, kata pemangku menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Beliau, yang juga Menteri Pertahanan berkata, bahawa MOT sedia maklum mengenai pandangan dan maklum balas rakyat yang beranggapan peraturan dan undang-undang berhubung penggunaan cermin gelap ketinggalan zaman.

"Susulan daripada pandangan dan maklum balas ini, saya ingin memaklumkan kementerian sedia mengkaji dan meminda semula peraturan penggunaan cermin gelap pada kenderaan.

"Saya telah mengarahkan Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Aziz Kaprawi dan Ketua Setiausaha Kementerian Datuk Seri Long See Wool untuk menganjurkan bengkel khas bagi tujuan ini," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Pada masa kini, Kaedah 5 (1) dan Kaedah 5 (3), Kaedah-Kaedah Kenderaan Motor (Larangan Mengenai Jenis-Jenis Kaca Tertentu) Pindaan 2000, menetapkan cermin cermin depan hendaklah telus cahaya tidak kurang 70 peratus, manakala cermin belakang dan tepi hendaklah telus cahaya tidak kurang daripada 50 peratus.

Mereka yang melanggar peraturan ini boleh didenda RM500 atau penjara tidak melebihi dua minggu bagi kesalahan pertama dan bagi kesalahan seterusnya boleh didenda RM1,000 atau penjara maksimum sebulan. - BERNAMA

Feng Yi bersedia untuk menjadi ibu

Posted: 23 May 2014 02:12 AM PDT

Oleh KHAIRULANUAR YAHAYA

SIFAT keibuan...PANDA Feng Yi kelihatan mesra bersama seekor anak panda yang terdapat di Zoo China, tahun lepas. - GAMBAR www.pandasinternational.org

KUALA LUMPUR 23 Mei - Pasangan Panda Gergasi dari China, Fu Wa dan Feng Yi yang tiba di ibu negara kelmarin, kini selesa dengan persekitaran tempat tinggal mereka yang baharu iaitu di Pusat Konservasi Panda Gergasi, Zoo Negara, Hulu Kelang dekat sini.

Pengarah Zoology dan Veterina, Pusat Konservasi Panda Zoo Negara, Dr. Mat Naim Ramli bagaimanapun berkata, walaupun Feng Yi berada dalam tempoh untuk mengawan tetapi pasangannya, Fu Wa memberikan reaksi yang bertentangan.

"Biologi reproduktif panda betina sebenarnya unik berbanding dengan haiwan lain. Tempoh reproduktif panda betina adalah dalam masa 72 jam setahun. Oleh itu, kita bolehlah dikatakan bertuah kerana pada ketika ini, Feng Yi sedang mengalami tempoh tersebut.

"Tanda-tanda Feng Yi bersedia untuk mengawan ialah dia mengeluarkan bunyi khas secara berterusan selain daripada tanda-tanda fizikal yang terdapat pada panda betina itu. Ini bererti, panda betina sekarang ini berada pada tahap tinggi untuk mengawan," kata Dr. Mat Naim dalam sidang akhbar di sini, hari ini.

Dr. Mat Naim berkata, penjaga dan veterina panda dari China yang dipinjamkan untuk bertugas di pusat konservasi di sini turut meminta pandangan dari pihak Zoo Negara apakah perlu diambil kesempatan terhadap perubahan biologi Feng Yi supaya boleh dimulakan proses mengawan. - UTUSAN ONLINE

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved