Jumaat, 25 April 2014

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Penduduk tanggung derita

Posted: 24 Apr 2014 11:50 AM PDT

Oleh MOHD. ZULFADLI SHARIFUDIN
kota@utusangroup.com.my

Projek pembinaan kondominium mewah didakwa menjadi punca banjir kilat di Apartmen Juara Suria, Balakong, Selangor, semalam. - UTUSAN/RUSHDI SALLEH

KUALA LUMPUR 24 April - Sebanyak 400 penghuni Apartmen Juara Suria, Balakong dekat sini terpaksa menanggung derita ekoran kejadian banjir lumpur yang berlaku di situ setiap kali hujan lebat sejak kebelakangan ini.

Mereka mendakwa, projek pembinaan kondominium mewah yang bermula awal tahun ini bersebelahan apartmen tersebut menjadi faktor utama yang mengakibatkan bencana banjir kilat selain berpunca dari sistem perparitan yang tidak memuaskan.

Lebih parah, banjir lumpur itu bukan sahaja melanda dan memenuhi ruang tempat letak kereta, tetapi turut menjejaskan kolam renang, taman permainan dan kawasan sekitar.

Tinjauan Utusan Malaysia ke apartmen setinggi sembilan tingkat itu hari ini mendapati aduan penduduk berasas.

Kesan banjir lumpur yang didakwa berlaku awal bulan ini masih kelihatan. Pihak kontraktor projek terlibat dilihat giat melaksanakan kerja-kerja pembersihan di kawasan aparment yang mempunyai satu blok, 130 unit itu.

Pengerusi Badan Pengurusan Bersama (JMB) Apartmen Juara Suria, Ainul Hisham Inul Jalal berkata, kejadian banjir lumpur pada 3 April lalu adalah yang terbaharu dan merupakan kali keenam berlaku di situ.

Menurutnya, hasil perjumpaan dengan wakil kontraktor projek pihak terlibat menyatakan kekesalan berhubung terhadap kejadian tersebut selain mengambil tanggungjawab dengan menjalankan kerja-kerja pembersihan di kawasan apartmen terjejas.

Difahamkan, pihak kontraktor telah menjalankan kerja-kerja membaiki sistem perparitan itu hari ini. Kelmarin, saya telah menghantar surat aduan rasmi kepada pihak pemaju termasuk Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) namun mereka masih gagal memberikan sebarang maklum balas," katanya.

Katanya, jika tiada sebarang tindakan susulan yang wajar diambil dan kejadian itu terus berulang, pihaknya tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang.

Seorang penduduk, Frankie Tan, 45, pula berkata, dia bimbang jika bencana sama terus berulang sekali gus mengakibatkan tragedi tanah runtuh.

Saya telah menghubungi wakil rakyat di sini dan menceritakan tentang apa yang berlaku.

Beliau mengatakan pihaknya bersama-sama MPKj akan menjalankan tindakan susulan dalam masa terdekat," katanya.

Ujarnya, dia difahamkan sebanyak dua kontraktor daripada projek tersebut, masing-masing telah didenda sebanyak RM250,000 ekoran kejadian berkenaan.

Turut meluahkan rasa kesal, pengawal keselamatan, Derek Surin, 67.

Katanya, dia berharap pihak berkuasa dapat melakukan pemantuan dan tindakan segera bagi menggelakkan kejadian lebih buruk pada masa akan datang.

Sebahagian Jalan Bukit Bintang masih ditutup

Posted: 24 Apr 2014 11:50 AM PDT

Seorang pekerja binaan menunjukkan tanah mendap yang telah dibaik pulih di hadapan Bangunan LTAT, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 24 April - Sebahagian Jalan Bukit Bintang di antara Chulan Square dan Menara Worldwide dekat sini masih ditutup kepada semua lalu lintas bermula hari ini berikutan kerja-kerja pengukuhan tanah yang dijalankan sepanjang malam tadi.

Pengarah Perhubungan Awam dan Komunikasi Strategik Mass Rapid Corporation Sdn. Bhd. (MRT Corp.), Amir Mahmood Razak berkata, langkah itu ekoran kejadian tanah mendap sedalam empat meter yang dikesan di bawah laluan pejalan kaki di Jalan Bukit Bintang menghala Jalan Tun Razak berdekatan bangunan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dan Menara Worldwide.

Ketika kerja-kerja pembaikan dijalankan di situ satu mendapan kecil dikesan kira-kira satu meter dari lokasi asal.

Kerja-kerja penurapan kemudian dilakukan dan masih berjalan sehingga kini," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia.

Sehubungan itu, pengguna jalan raya dinasihat menggunakan laluan alternatif bagi mengelakkan kesesakan jalan raya berikutan kerja-kerja pembaikan yang sedang dijalankan di situ.

Semasa penutupan jalan itu, laluan trafik kontra dilaksanakan dengan kenderaan dari Jalan Bukit Bintang menuju ke Jalan Tun Razak diarahkan ke dua lorong bertentangan.

Antara laluan alternatif yang boleh digunakan ialah dengan melalui Jalan Imbi ke terowong SMART dan meneruskan perjalanan ke bulatan Kampung Pandan.

Sementara itu, tinjauan Utusan Malaysia ke lokasi terbabit mendapati, kerja-kerja pembaikan sedang giat dilaksanakan sebelum jalan tersebut diturap semula.

Setakat pukul 5 petang, trafik di laluan tersebut bergerak lancar sambil dikawal oleh polis trafik.

Dalam perkembangan sama, Amir Mahmood turut menafikan khabar angin yang mengatakan bahawa terdapat kenderaan telah jatuh ke dalam lubang yang terbentuk akibat tanah mendap itu.

Ada pihak yang menyebarkan gambar lubang benam yang kejadiannya bukan di Malaysia.

Saya meminta pihak berkenaan agar berhenti daripada menyebarkan berita yang tidak benar dan orang ramai juga dinasihatkan agar menerima maklumat rasmi yang dikeluarkan oleh pihak MRT Corp.," katanya.

Tapak pelupusan sampah baharu akan dibina di Semenyih

Posted: 24 Apr 2014 11:50 AM PDT

HULU LANGAT 24 April - Pembinaan tapak pelupusan sanitari oleh kerajaan Selangor di Kampung Pasir Baru, Semenyih menghala ke Sungai Tekala dekat sini dijangka dimulakan dalam masa terdekat.

Yang Dipertua Majlis Perbandaran Kajang (MPKj), Datuk Hassan Nawawi Abd. Rahman berkata, ia akan dapat menyelesaikan masalah bau busuk dan pencemaran alam sekitar yang ditanggung penduduk di Kampung Pasir Baru ekoran lori-lori sampah yang didakwa menggunakan jalan di kampung itu.

Menurutnya, kawasan yang dibangunkan oleh anak syarikat kerajaan negeri iaitu Worldwide Holding Berhad merupakan lokasi strategik dan jauh dari penempatan.

Lokasi tersebut terletak sejauh lapan kilometer dari Pusat Perolehan Semula Sumber Sisa Pepejal MPKj Kampung Pasir Baru yang juga dikenali sebagai Refused Derived Fuel (RDF).

RDF itu wujud sejak 2004 dan pada Mei tahun lepas, ia tidak mampu beroperasi untuk menampung dan mengeluarkan sampah lebihan sejumlah 50,000 tan. Namun, ia telah diberi amaran oleh pihak Jabatan Alam Sekitar (JAS) agar menamatkan operasi atas beberapa faktor termasuk mengakibatkan pencemaran.

Bagaimanapun, ia menyebabkan kesulitan kepada MPKj kerana kita menguruskan sebanyak 500 tan sampah dalam sehari kerana penduduk di kawasan MPKj berjumlah 780,000," katanya di sini baru-baru ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas laporan Utusan Malaysia baru-baru ini berhubung tindakan kira-kira 100 penduduk Kampung Pasir Baru, Semenyih menghalang lori-lori sampah menggunakan laluan di kampung itu untuk ke sebuah kilang pelupusan sampah yang didakwa menyebabkan pencemaran alam sekitar.

Menurut Hassan Nawawi, pihak MPKj turut meminta kerjasama JAS supaya menarik semula penutupan RDF berikutan sampah yang banyak terpaksa diuruskan oleh MPKj.

Pada 7 April lalu, RDF tidak dapat menerima sampah daripada MPKj dan operasi di situ tidak dapat menampungnya lagi ekoran masalah teknikal.

Sebagai langkah kecemasan, lokasi pembuangan ditukarkan ke tapak pelupusan di Sungai Kembong lebih kurang tiga kilometer daripada RDF.

Ia melalui tepi Kampung Pasir yang merupakan jalan milik Jabatan Kerja Raya (JKR) untuk sementara waktu dalam masa seminggu, namun turut mendapat bantahan penduduk," katanya.

Jelasnya, sambil menunggu tapak pelupusan sampah kawasan sanitari itu siap dibina, sampah akan dihantar ke tapak pelupusan di Tanjung 12, Kuala Langat buat sementara waktu.

Ujarnya, MPKj masih dalam perbincangan dengan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bagi menyelesaikan isu tersebut.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved