Ahad, 24 November 2013

Utusan Online - Rekreasi


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rekreasi


Pelumba & mekanik saling melengkapi

Posted: 23 Nov 2013 05:08 AM PST

SEBUT sahaja kerja berpasukan, sudah tentu masing-masing mempunyai tanggungjawab yang penting bagi menentukan kejayaan mencapai sasaran mereka.

Misalnya di dalam sukan permotoran, hanya pelumba yang sering diagung-agungkan oleh peminat tetapi kejayaan berkenaan tidak mungkin dicapai sekiranya tidak dibantu oleh ahli pasukannya.

Mekanik merupakan tulang belakang kepada pasukan kerana merekalah yang bertanggungjawab untuk menyiapkan komponen terpenting iaitu enjin.

Tanpa hasil kerja tangan mereka, sesebuah pasukan itu akan lumpuh atau sukar untuk mencapai kejayaan termasuk menamatkan perlumbaan dengan cemerlang.

Malaysia sebenarnya mempunyai ramai mekanik yang berpotensi untuk berjaya tetapi tidak mempunyai pendedahan kepada industri yang lebih luas itu.

Kebanyakan daripada mereka hanya mempunyai kelulusan dari sekolah teknik tempatan dan belajar sendiri ketika bekerja di bengkel-bengkel biasa selepas tamat persekolahan.

Dengan ilmu yang sangat minimum, mereka masih mampu mengembangkan bakat hanya bersandarkan pengalaman serta kajian tersendiri.

Orang ramai sepatutnya melihat prestasi mereka ini sebagai salah satu aset yang sangat bernilai, tambahan pula mereka sudah berpengalaman melaksanakan tugas dalam keadaan tekanan.

Sudah tentu pasukan mengharapkan mereka dapat menyediakan enjin yang mantap sebelum perlumbaan. Namun di sebalik tanggungjawab itu, bayangkan tekanan yang mereka perlu tempuh.

Minggu ini .com paparkan anda tentang mekanik serta individu penting yang menjalankan tugas di sebalik tabir perlumbaan sukan permotoran. - AZRIN/HAFIZ JOHARI/GHAZALI BASRI

Nikmati keseronokan bersenam

Posted: 23 Nov 2013 05:08 AM PST

BERSENAM boleh menjadi perkara yang membosankan serta memenatkan jika kamu tidak dapat menikmati keseronokan apabila melakukan aktiviti tersebut.

Apabila keghairahan untuk bersenam sudah hilang, maka kamu akan mencari alasan untuk tidak meneruskan aktiviti tersebut lagi.

Panduan berikut diharapkan dapat membantu meningkatkan semangat untuk terus bersenam dan menikmati keseronokan apabila melakukan aktiviti kecergasan itu.

- LYNN

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved