Selasa, 20 Ogos 2013

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


400 rumah PGBF di Maran

Posted: 20 Aug 2013 11:09 AM PDT

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanktn@gmail.com

Ismail Abdul Muttalib menandatangani plak perasmian Dewan Semai Bakti Felda Jengka 6 bernilai RM800,000 di Maran, baru-baru ini.

MARAN 20 Ogos - Felda bersetuju membina 400 unit rumah Perumahan Generasi Baharu Felda (PGBF) di empat tanah rancangan agensi itu dalam kawasan Parlimen Maran tahun ini.

Ahli Parlimen Maran, Datuk Ismail Abdul Muttalib berkata, projek itu merupakan satu usaha berterusan kerajaan melalui Felda bagi menyediakan tempat tinggal lebih selesa kepada anak peneroka yang tinggal dalam tanah rancangan.

Menurutnya, antara tanah rancangan terpilih ialah Felda Jengka 1, Jengka 2, Jengka 6 dan Felda Tajau yang dianggap sebagai projek perintis PGBF dalam Parlimen Maran yang mengandungi 12 tanah rancangan Felda.

"Felda komited membina rumah di bawah PGBF di semua tanah rancangan Felda seluruh negara secara berperingkat bagi memenuhi keperluan kediaman kepada generasi baharu yang berkeluarga.

"Pembinaan itu akan dibuat mengikut fasa kerana membabitkan kos tinggi dan kekurangan kontraktor berwibawa bagi melaksanakan projek berkenaan,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Dewan Semai Bakti bernilai RM800,000 dan Jamuan Hari Raya Aidilfitri Felda Jengka 6 di sini kelmarin.

Yang turut hadir, Timbalan Pengurus Besar Felda Wilayah Jengka, Sapie Embong; Pengurus Felda Jengka 6, Mohamad Radzi Rahmat dan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Felda Jengka 6, Saharuddin Lela.

Ismail yang juga Timbalan Menteri Sumber Manusia berkata, projek di empat tanah rancangan itu kini dalam pemilihan kontraktor dilantik Felda iaitu setiap unit rumah yang dijual lebih rendah berbanding harga pasaran.

Dalam pada itu, beliau menyeru anak peneroka merebut peluang ekonomi di luar tanah rancangan seperti di Kuala Lumpur dan bandar besar lain.

Katanya, negara itu banyak membuka peluang pekerjaan dalam pelbagai sektor seperti perniagaan, hartanah dan perindustrian tetapi telah direbut oleh pihak lain khususnya warga asing.

"Kebanyakan anak peneroka yang berpendidikan menengah, memiliki ijazah dan mengikuti latihan kemahiran perlu merebut peluang bersaing dalam pasaran pekerjaan,'' katanya.

Katanya, golongan itu yang tinggal di tanah rancangan pula perlu diberi peluang mendapat rumah PGBF bagi meneruskan usaha ibu bapa mereka dalam peladangan dan pertanian.

Siasatan pegawai polis miliki dadah diteruskan

Posted: 20 Aug 2013 11:09 AM PDT

Sharifuddin Ab. Ghani (kanan) bertanya sesuatu kepada penderma darah dalam Program Derma Darah anjuran Polis Diraja Malaysia dengan kerjasama Angkatan Tentera Malaysia di Kuantan, semalam. - UTUSAN/AHMAD ZAKKI JILAN

KUANTAN 20 Ogos - Polis masih menjalankan siasatan berhubung penemuan serbuk dan ketulan kristal dipercayai syabu dalam dompet seorang pegawai polis di negeri ini yang parah selepas terlibat dalam kemalangan di Jalan Pintasan Kuantan di sini pada Jumaat lalu.

Ketua Polis Pahang, Datuk Sharifuddin Ab. Ghani berkata, siasatan masih di peringkat awal berikutan keadaan pegawai berkenaan belum stabil dan tidak boleh bercakap.

"Polis belum mengambil keterangan pegawai berkenaan berikutan kecederaan parah yang dialaminya. Beliau mengalami pendarahan pada bahagian dalaman perut selain patah lutut kiri," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Program Derma Darah anjuran Polis Diraja Malaysia (PDRM) dengan kerjasama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di sebuah kompleks beli-belah di sini hari ini.

Akhbar pada Sabtu lalu melaporkan serbuk dan ketukan kristal seberat 0.8 gram itu ditemukan pihak hospital ketika pegawai berkenaan yang cedera parah dirawat di Hospital Tengku Ampuan Afzan Kuantan (HTAA) selepas kereta dipandunya melanggar belakang lori treler membawa muatan konkrit pada pukul 7 pagi Jumaat.

Menurut Sharifuddin, kes ini disiasat mengikut Seksyen 12 (2) Akta Dadah Berbahaya 1952.

Beliau dalam pada itu berharap pegawai berkenaan tidak terlibat dalam sebarang kegiatan tidak sihat memandangkan beliau seorang yang cukup dedikasi ketika menjalankan tugas.

Kekalkan keamanan, perpaduan

Posted: 20 Aug 2013 11:09 AM PDT

MARAN 20 Ogos - Kemeriahan Hari Raya Aidilfitri di seluruh negara membuktikan bahawa keamanan yang dikecapi selama ini perlu dipertahankan demi kelangsungan perpaduan rakyat pada masa depan.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga, Multimedia dan Komunikasi negeri, Datuk Shahaniza Shamsuddin berkata, dalam suasana aman dan harmoni, rakyat pelbagai kaum bebas merayakan agama masing-masing tanpa rasa bimbang dicederakan.

"Dalam suasana menyambut kemeriahan Hari Raya Aidilfitri, rakyat perlu bersama menyemarakkan lagi sambutan Hari Kebangsaan yang akan diraikan pada pada hujung bulan ini," katanya ketika berucap dalam majlis Rumah Terbuka Hari Raya Aidilfitri Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Sentol di Felda Jengka 3 di sini kelmarin.

Ahli Parlimen Maran, Datuk Ismail Abdul Muttalib dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jengka, Wan Salman Wan Ismail bersama 10,000 pengunjung hadir dalam majlis itu.

Katanya, perayaan itu membuktikan semangat perpaduan rakyat bertambah erat dan seharusnya dipertahankan sekali gus menyukar pihak tertentu menggugat keamanan negara.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved