Rabu, 14 Ogos 2013

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Pembunuhan beramai-ramai

Posted: 14 Aug 2013 11:00 AM PDT

Mayat penyokong Mohammed Mursi yang terbunuh selepas digempur pasukan tentera Mesir, semalam.

KAHERAH 14 Ogos - Kira-kira 2,200 maut, sementara lebih 10,000 yang lain cedera selepas pasukan keselamatan Mesir bertindak melancarkan operasi pembersihan di dua buah kem utama penunjuk perasaan pro-bekas Presiden yang digulingkan, Mohammed Mursi di sini, hari ini.

Angka tersebut dikeluarkan pergerakan Ikhwanul Muslimin oleh jurucakapnya, Gehad El-Haddad menerusi akaun Twitter beliau.

Al-Jazeera menyatakan, seramai 94 maut akibat operasi tersebut, sementara Reuters pula meletakkan angka korban sebanyak 95 orang.

Dalam tindakan kekerasan terbaharu hari ini, pasukan keselamatan yang disokong dengan kereta perisai, helikopter, penembak tepat serta jentolak bertindak menggempur kem penyokong Mursi di Dataran Rabaa al-Adawiya dan Dataran al- Nahda di Kaherah.

Mereka menggunakan gas pemedih mata untuk menyuraikan penunjuk perasaan dan bunyi tembakan turut kedengaran, lapor televisyen dan pegawai keselamatan.

Seorang koresponden AFP di bilik mayat di kem Rabaa al-Adawiya berkata, kebanyakan mangsa maut akibat terkena tembakan.

Ikhwanul Muslimin dalam pada itu menggesa rakyat Mesir beramai- ramai turun ke jalan raya bagi mengecam pembunuhan beramai-ramai tersebut.

Ini bukanlah cubaan untuk menyuraikan penunjuk perasaan, tetapi cubaan berdarah untuk menghapuskan semua suara yang menentang rampasan kuasa oleh tentera," tulis Haddad dalam Twitternya.

Di kem penunjuk perasaan di Rabaa al-Adawiya, tempat beberapa pemimpin Ikhwanul Muslimin berkumpul, pertempuran sengit berlaku dengan bunyi tembakan kedengaran.

Pasukan keselamatan mengelilingi kem tersebut sejak awal pagi tadi sebelum melepaskan gas pemedih mata dan menggempur beribu- ribu penunjuk perasan pro-Mursi.

Ini adalah permulaan kepada operasi untuk menyuraikan penunjuk perasaan," kata seorang pegawai keselamatan sambil mengesahkan langkah sama turut diambil di Dataran al-Nahda. - AFP

Tindakan pihak keselamatan dikutuk

Posted: 14 Aug 2013 11:00 AM PDT

Dua orang anggota polis antirusuhan melepaskan tembakan peluru hidup ke arah penyokong bekas Presiden Mohammed Mursi dalam operasi ketenteraan di sekitar Universiti Kaherah dan Dataran al-Nahda di Giza, semalam. - REUTERS

ANKARA 14 Ogos - Presiden Turki, Abdullah Gul hari ini menyifatkan, operasi pihak keselamatan Mesir menggempur orang awam merupakan tindakan yang tidak boleh diterima.

Beliau dalam kenyataannya turut memberi amaran tentang konflik di Mesir mungkin boleh berlarutan dan menjadi huru-hara seperti yang berlaku di negara jiran, Syria.

"Saya bimbang situasi politik di Mesir akan bertambah buruk dan sukar lagi dibendung.

"Kerajaan sementara perlu membebaskan bekas Presiden Mohammed Mursi dengan segera dan mengadakan pilihan raya yang baharu," katanya.

Dalam pada itu, Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan turut menggesa masyarakat dunia bertindak menghentikan tindakan ganas pihak keselamatan yang melakukan 'pembunuhan beramai-ramai'.

"Masyarakat dunia terutamanya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Liga Arab perlu campur tangan untuk menghentikan konflik tersebut," katanya.

Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon turut mengutuk keganasan di Mesir dan menggesa satu penyelesaian dilakukan secara aman.

"Ki-moon menyeru semua pihak di Mesir mencari penyelesaian secara aman terhadap konflik ini.

"Beliau turut kesal kerana Mesir memilih untuk menggunakan kekerasan bagi berdepan bantahan," katanya menerusi jurucakap, Martin Nesirky

Sementara itu, Britain, Qatar, PBB dan Iran turut mengutuk pihak keselamatan Mesir yang menggunakan kekerasan untuk meleraikan perhimpunan kumpulan pro- Mursi di kedua-dua kem terbabit sehingga menyebabkan ramai nyawa orang awam terkorban. - AFP/REUTERS

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved