Sabtu, 6 Julai 2013

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Harga ayam RM8.20 sekilogram

Posted: 05 Jul 2013 11:04 AM PDT

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
utusanjohor@utusan.com.my

Ismail Aziz terpaksa menjual ayam pada harga RM8.20 selepas pembekal menaikkan harga sejak tiga hari lalu ketika ditemui di Pasar Awam Maharani, Muar, Johor, semalam.

MUAR 5 Julai - Kenaikan harga ayam di daerah ini sejak sebulan lalu terus membebankan orang ramai terutamanya umat Islam yang akan menyambut bulan Ramadan beberapa hari lagi.

Tinjauan Utusan Malaysia ke Pasar Awam Maharani mendapati, ayam siap diproses dijual pada harga RM8.20 sekilogram manakala di kawasan kampung daging ayam siap diproses dijual dengan harga lebih mahal iaitu RM8.70 sekilogram.

Kenaikan itu membimbangkan pembeli kerana harga ayam dinaikkan lebih empat kali bermula awal bulan lalu berbanding harga asal RM6 sekilogram.

Seorang suri rumah, Salmah Hamid, 48, dari Parit Jawa melahirkan kerisauan harga ayam akan terus dinaikkan selepas ini berikutan permintaan tinggi pada bulan Ramadan.

Ibu kepada empat anak itu berkata: "Tidak diketahui apa punca utama harga ayam naik, kami harap kenaikan ini bukan dilakukan peniaga yang mahu keuntungan lebih. Harga ayam mula naik semasa musim cuti sekolah awal bulan lalu."

Menurutnya, permintaan tinggi semasa majlis perkahwinan sepanjang cuti sekolah mungkin punca harga ayam dinaikkan oleh penjual dan dia berharap perkara ini segera dipantau oleh pihak berkaitan.

Seorang lagi suri rumah, Fatimah Abdullah, 51, dari Parit Bakar mengakui terkejut apabila mengetahui berlaku perbezaan harga ayam yang dijual peniaga mengikut lokasi.

"Saya selalu beli ayam di pasar dalam bandar dan tahu perkara ini (perbezaan harga ayam) daripada rakan-rakan yang beli ayam di tempat lain. Kenaikan harga ayam kali ini amat ketara berbanding 10 sen atau 20 sen sahaja sebelum ini," katanya.

Bagi peniaga pula mereka mempunyai alasan sendiri, contohnya Ismail Aziz yang menaikkan harga dari RM7.80 sekilogram kepada RM8.20 sekilogram empat hari lalu apabila menerima bekalan ayam daripada pembekal dengan harga tinggi.

Dia tidak dapat memastikan berapa lama harga baharu itu akan bertahan memandangkan harga ayam ketika ini tidak konsisten.

"Lazimnya setiap bulan Ramadan harga ayam akan turun tetapi tidak dapat dijangkakan pada tahun ini yang disambut minggu depan.

"Namun, pembeli tidak perlu risau kerana pada perayaan Aidilfitri akan datang, ayam akan menjadi barangan kawalan dan harganya turun menjadi RM7.50 sekilogram," katanya.

Seorang lagi peniaga, Rosnah Hassan bimbang jika harga ayam daripada pembekal akan terus meningkat sehingga menjelang perayaan Aidilfitri pada Ogos depan dan keadaan itu sudah tentu memberikan kesan kepada pelanggannya.

"Saya jual ayam proses bersih pada harga RM8.70 sekilogram sejak empat hari lalu dengan tiga kali kenaikan, bermula cuti sekolah bulan lalu kerana terpaksa membayar harga RM6 sekilogram daripada pembekal berbanding RM5.70 sekilogram sebelum ini," katanya.

Menurutnya, kenaikan itu boleh menjejaskan peniaga di kawasan kampung sepertinya dan merupakan antara paling tinggi sejak menjalankan perniagaan tersebut 25 tahun lalu.

Pada masa yang sama, harga ayam kampung turut mengalami kenaikan iaitu RM13 sekilogram berbanding RM12.50 sekilogram sebelum ini.

Sementara itu, Ketua Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Cawangan Muar, Mohd. Basha Abidin Ali berkata, pihaknya akan menyiasat perkara itu bagi memastikan kebajikan pengguna terpelihara.

Generasi kedua Felda perlu bersyukur

Posted: 05 Jul 2013 11:04 AM PDT

Mohd. Azahar Ibrahim

LABIS 5 Julai - Generasi kedua Felda digesa menilai kembali dan mensyukuri segala usaha yang telah dilakukan kerajaan bagi membela nasib warga peneroka termasuk menyediakan pelbagai kemudahan untuk keselesaan mereka.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tenang, Mohd. Azahar Ibrahim berkata, golongan muda harus bijak menilai dan membuat perbandingan nasib mereka dengan rakyat di beberapa negara lain yang terpaksa mengangkat senjata untuk mempertahankan hak mereka.

Sukar untuk kita mencari mana-mana kerajaan di dunia ini yang begitu mengambil berat dan berusaha membela nasib rakyatnya seperti kerajaan negara ini. Kita sepatutnya bersyukur dan berusaha mengekalkan apa yang kita miliki sebaik mungkin.

Terpulanglah kepada kita bagaimana untuk membalas jasa kerajaan yang sentiasa berusaha memberi bukan sahaja keselesaan malah keselamatan serta peluang memajukan diri," katanya selepas menyampaikan borang permohonan tapak rumah generasi kedua Felda Tenang di sini semalam.

Beliau turut menasihatkan pemohon agar menjaga serta tidak menjual tanah tersebut sekiranya permohonan mereka diluluskan demi masa depan dan sebagai tanda terima kasih kepada kerajaan.

Seramai 33 orang terdiri daripada generasi kedua Felda Tenang yang layak untuk memohon dan seterusnya dikurniakan tanah tapak kediaman selepas menjalani proses temuduga menerima borang permohonan di Majlis Daerah Labis semalam.

Seorang penerima, Norhayati Tajuddin, 27, bersyukur kerana terpilih ditemuduga dan berharap hasratnya untuk memiliki tapak kediaman sendiri di Felda Tenang akan menjadi kenyataan.

Dia yang tinggal bersama keluarga berhasrat untuk memohon rumah mesra rakyat sekiranya permohonan untuk memiliki tapak rumah generasi kedua Felda Tenang diluluskan nanti.

Sementara itu, Zaharah Jantan, 48, pula menyifatkan ini adalah peluang terbaik untuk memiliki tapak rumah sendiri dan berharap permohonannya diluluskan segera.

Saya akui agak sukar untuk memiliki tapak kediaman sekarang memandangkan harga tanah yang tinggi dan peluang yang disediakan oleh kerajaan ini cukup membantu kami generasi kedua Felda," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved