Khamis, 11 Julai 2013

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Budak 4 tahun cedera terkena tembakan

Posted: 11 Jul 2013 08:39 PM PDT

GEORGE TOWN 12 Julai - Seorang kanak-kanak lelaki berusia empat tahun cedera terkena tembakan di perkarangan Pangsapuri Golf View Bukit Jambul, di sini malam tadi.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang, Senior Asisten Komisioner Mazlan Kesah berkata, dalam kejadian pukul 10.45 malam itu, seorang lelaki melepaskan sekurang-sekurangnya 10 das tembakan dari jarak lima hingga 10 meter dan satu daripadanya menembusi bahagian atas lutut kiri kanak-kanak itu, B. Shawn Yashwin.

Beliau berkata, ketika kejadian bapa kanak-kanak berkenaan, E. Beritto, 33, sedang berbual dengan seorang rakan di perkarangan pangsapuri itu sebelum seorang lelaki yang menaiki motosikal jenis Yamaha LC bewarna putih secara tiba-tiba melepaskan tembakan ke arah mereka.

"Bapa mangsa bekerja sebagai penarik kereta dan tinggal di Bayan Baru. Kami belum mengetahui tujuan dia ke situ dan mengapa dia membawa kanak-kanak itu bersama," katanya kepada pemberita di sini hari ini Beliau berkata siasatan polis mendapati bapa kepada kanak-kanak itu tidak memiliki rekod jenayah dan polis masih menyiasat sasaran sebenar suspek.

Mazlan berkata, polis menemui 10 kelongsong peluru berukuran 9mm di sekitar lokasi kejadian dan satu daripada kelongsong itu turut terpelanting dan mengenai dahi kanak-kanak itu.

Beliau berkata, kanak-kanak berkenaan kini dirawat di Hospital Pantai Bayan Baru, di sini dan keadaanya dilapor stabil.

Polis akan meneliti kamera litar tertutup di lokasi kejadian bagi mendapat gambaran jelas kejadian, katanya.

Beliau berkata, maklumat awal mendapati suspek memakai topi keledar berpenutup separa, mengenakan jaket hitam dan bersarung tangan serta dipercayai menyelinap masuk dari pintu pagar belakang pangsapuri. - BERNAMA

3 atlet Sukma didakwa merogol

Posted: 11 Jul 2013 12:05 PM PDT

Oleh UMAVATHI RAMAYAH
pengarang@utusan.com.my

PETALING JAYA 11 Julai - Tiga atlet bola baling Sukan Malaysia (Sukma) 2013 hari ini didakwa di tiga Mahkamah Sesyen di sini atas tuduhan merogol seorang pegawai pengiring pasukan tersebut di perkampungan sukan, di Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang, minggu lalu.

Adib Adha Ismail, 18; Muhammad Shaizzad Md. Shafie, 19; dan Megat Farzeril Faiz Megat Razali, 19, masing-masing mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan kepada mereka secara berasingan di hadapan Hakim Yasmin Abdul Razak, Hakim Abu Bakar Manat dan Hakim Rozina Ayob.

Ketiga-tiga remaja lelaki itu didakwa melakukan perbuatan itu terhadap gadis berusia berusia 20 tahun itu di sebuah bilik di UPM, Serdang, antara pukul 4 pagi dan 4.10 pagi, 4 Julai lalu.

Megat Farzeril Faiz didakwa merogol mangsa pada pukul 4 pagi, Mohammad Shaizzad pula pada pukul 4.05 pagi dan Adib Adha pada pula 4.10 pagi.

Kesemua tertuduh termasuk Muhammad Shaizzad yang merupakan pelajar kolej di Gombak dan Megat Farzeril Faiz yang bekerja sendiri itu didakwa mengikut Seksyen 376(1) Kanun Keseksaan yang memperuntukan hukuman penjara 20 tahun dan boleh dikenakan sebatan.

Setiap tertuduh dibebaskan dengan ikat jamin RM10,000 beserta seorang penjamin selain dilarang mengganggu saksi-saksi pendakwaan dan diperintah melaporkan diri di balai polis berhampiran sebulan sekali sebagai syarat tambahan.

Mahkamah juga membenarkan permohonan Timbalan Pendakwa Raya, Tan Gin Han yang mengendalikan pendakwaan supaya kesemua tertuduh dibicarakan bersama di hadapan Abu Bakar.

Adib Adha diwakili peguam Stephanie Wong manakala Muhammad Shaizzad dan Megat Farzeril Faiz diwakili peguam Datuk Suraj Singh.

Sebutan semula kes ditetapkan pada 20 Ogos ini.

Sementara itu, Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dalam satu kenyataan di sini hari ini berkata, pertuduhan terhadap ketiga-tiga atlet itu dibuat selepas berpuas hati wujud kes prima facie terhadap kesemua tertuduh itu.

Mengikut laporan akhbar mangsa dirogol bergilir-gilir dalam keadaan separuh sedar di bilik penginapan sebuah kolej universiti itu.

Susulan daripada laporan mangsa di di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Serdang, polis menahan tiga atlet terbabit.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved