Selasa, 11 Jun 2013

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Korporat galak amalan sikap anarkis

Posted: 11 Jun 2013 10:48 AM PDT

TAN SRI ZAINUDIN MAIDIN ialah Karyawan Tamu Institut Pemikiran Tun Dr. Mahathir, Universiti Utara Malaysia.

PENGARAH Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan CIMB, Datuk Seri Nazir Razak telah memuji Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia X Azran Osman Rani kerana pandangannya yang terus terang terhadap Utusan Malaysia dan Perkasa.

Katanya, sikap terus terang inilah yang menjadikan dia pemimpin besar dengan keupayaannya menunaikan tanggungjawabnya sebagai CEO AirAsia.

Menurut sebuah akhbar, Nazir ketika melancarkan prospektus AirAsia X kelmarin berkata, "sesetengah orang mungkin memikirkan Azran melampau dalam kata-katanya tetapi apakah yang dapat kita harapkan apabila kita mempunyai seorang pengerusi seperti Rafidah Aziz".

Saya tidak tahu dalam soal apakah yang dimaksudkan oleh Nazir sebagai sikap terus terang Azran. Adakah tanggapannya Utusan sebagai akhbar rasis kerana menyiarkan berita 'Apa Lagi Orang Cina Mahu' atau ugutannya untuk menarik iklan AirAsia daripada Utusan Malaysia.

Bagi saya, tanggapan Utusan sebagai rasis adalah subjektif. Ia bergantung kepada aliran pemikiran atau kecenderungan seseorang dan juga latar belakang pendidikannya, dan itu adalah hak masing-masing.

Tetapi yang saya rasa tidak wajar ialah sikap tidak toleransi Azran yang kerana tidak bersetuju dengan pendirian Utusan telah mengugut untuk menarik balik iklan AirAsia daripada Utusan kerana pendirian Utusan bertentangan dengan pemikirannya.

Sentimen dan prajudis telah mempengaruhi tindakannya.

Apakah ini sikap seorang yang terpelajar yang percaya pada kebebasan dan demokrasi, keterbukaan dan globalisasi? Apakah ini bukan merupakan penyalahgunaan kuasa atau tindakan yang tidak rasional?

Pada pandangan saya, oleh kerana Nazir menganggap Azran sebagai seorang pemimpin besar kerana tindakannya itu, maka bererti beliau merestukan amalan sikap anarkis CEO atau Ketua-ketua Pegawai Eksekutif dalam badan-badan korporat atau syarikat besar.

Dalam perkembangan kapitalisme Barat, korporat gergasi dan syarikat-syarikat perniagaan besar semakin berkuasa, malah melebihi kuasa kerajaan dan mengancam kebebasan media atau memperalatkan media dengan kuasa wang mereka.

Inilah kuasa yang tidak kelihatan kepada orang ramai, sebaliknya rakyat hanya nampak kuasa kerajaan yang menekan kebebasan media khususnya akhbar.

Berhubung dengan perkara ini, saya suka memetik sedikit daripada tulisan seorang penulis terkenal British, Anthony Sampson dalam bukunya The Essential Anatomy Of Britian-Democracy in Crisis.

Kata Sampson; "The link between newspapers and big business had a longer- term effect: for journalist have constrained from reporting or criticising the excesses of financial boom, by pressures from owners, advertisers and public relations men, who helped set the agenda of the business pages. Enterpreneurial owners naturally dislike the critical and investigative function of reporters".

Pandangan Sampson ini menepati pandangan bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam suatu jamuan makan malam Kesatuan Wartawan Kebangsaan Malaysia (NUJ) pada tahun 1990 yang mana beliau berkata, bukan sahaja kerajaan yang memberi kesan kepada kebebasan akhbar tetapi juga kepentingan perniagaan, pemilik, pengarah-pengarah dan juga kepentingan populariti.

Utusan sendiri tahu banyak hal yang negatif mengenai AirAsia telah disembunyikan bersama-sama dengan akhbar-akhbar lain demi kepentingan iklan atau wang daripadanya, tetapi nampaknya ini sahaja tidak cukup kepada Azran.

Beliau merasakan bahawa untuk Utusan mendapat iklan daripada AirAsia maka perlulah Utusan mengikuti kecenderungan sosial dan politiknya. Maka tekanan kewangan perlu dikenakan ke atas Utusan.

Tentulah semangat Azran bertambah tinggi dengan sokongan Nazir, adik kepada Perdana Menteri Malaysia yang tidak memahami krisis keyakinan yang sedang dihadapi oleh Datuk Seri Najib Tun Razak dan juga UMNO.

Nazir tidak memahami bahawa tanpa sokongan daripada Utusan Malaysia memerangi anasir-anasir yang menghakiskan keyakinan kepada kerajaan, maka tidak mungkin UMNO akan dapat mengekalkan sokongan orang Melayu kepadanya yang menambahkan kerusi UMNO di Parlimen, menawan kembali negeri Kedah dan Perak dan menambah kerusi di Kelantan.

Barangkali Nazir memikikan tanpa Utusan Malaysia menyerang balas terhadap sikap melampau orang Cina, maka Barisan Nasional akan mendapat sokongan orang Cina.

Sebenarnya Nazir menambah masalah yang dihadapi oleh Najib dan UMNO.

Akta baharu-lama demi keharmonian masyarakat

Posted: 11 Jun 2013 10:48 AM PDT

Oleh NURUL ANUAR KARI
anuar.kari@utusan.com.my

KEMENTERIAN Dalam Negeri (KDN) dikatakan sedang mengkaji untuk menggantikan Akta Hasutan 1948 dengan undang-undang baharu dikenali sebagai Akta Keharmonian Nasional.

Tumpuan akta baharu itu menjurus ke arah pemeliharaan nilai-nilai keharmonian dan perpaduan masyarakat tetapi waktu sesuai untuk ia dibentang di Dewan Rakyat belum ditetapkan.

Bagi rakyat biasa, tentunya apa jua bentuk undang-undang yang dapat menjaga keselamatan, keharmonian dan perpaduan dialu-alukan terutamanya melihatkan senario politik semasa di negara ini.

Akta baharu itu bukan sahaja perlu merangkumi perbuatan menghasut, malahan hinaan khususnya terhadap agama, raja dan pemimpin negara, di samping perbuatan demonstrasi haram mahupun apa juga perbuatan kecil atau besar yang boleh menggugat perpaduan.

Rakyat tidak mahu lagi cakap-cakap kosong seperti dahulu dikatakan pelbagai akta baharu akan dibentuk demi keselamatan dan keharmonian negara tetapi akhirnya senyap dan hilang begitu sahaja.

Apa yang diharapkan adalah fokus dan ketegasan dalam pelaksanaan serta penguatkuasaan undang-undang, tidak kira yang lama atau baharu di samping mendidik rakyat agar pandai menjaga keharmonian yang dinikmati mereka selama ini.

Bagi Pengerusi Sukarelawan Peguam (SukaGuam) dan Pengerusi Khairul Group, Datuk Khairul Anwar Rahmat, walau apa sekalipun namanya, pengamal undang-undang melihat sesuatu akta baharu itu secara positif dalam semangat memelihara keharmonian.

"Dalam Islam, makasid syariah iaitu prinsip undang-undang adalah menjaga nyawa, maruah dan harta benda. Apa yang lebih penting adalah pemantauan dan pelaksanaan undang-undang tersebut.

"Singapura, Australia, Amerika Syarikat dan mana-mana negara pun ada bermacam akta tapi aspek penguatkuasaan yang paling utama. Kita lihat secara rasional akta baharu itu walaupun mungkin ada yang rasakan ia untuk menyekat kebebasan," katanya.

Beliau menegaskan kebebasan juga pada hakikatnya perlu ada had dan batasannya, tidak boleh dibiarkan umpama 'layang-layang tidak bertali' sehingga ada individu berani buat sesuka hati mereka tanpa mengira perasaan orang lain.

Menurutnya lagi, akta baharu itu juga perlu menyeluruh dan fokus kepada aspek pencegahan termasuk terhadap perbuatan fitnah, hinaan dan apa jua yang melampaui batasan seperti provokasi, himpunan haram dan ucapan untuk menimbulkan huru-hara.

"Saya ingin menegur sedikit, kenapa kita kini terlalu apologetik dalam menguatkuasakan undang-undang? Jangan begitu, perlu difikirkan kepentingan majoriti.

"Daripada lebih 28 juta rakyat Malaysia, mungkin sekitar 10 peratus sahaja yang suka timbulkan masalah. Yang perlu diutamakan adalah hak 90 peratus itu, bukannya sibuk dengan kepentingan minoriti yang suka 'buat hal' tersebut," ujarnya.

Beliau juga menolak cadangan menghapuskan Akta Hasutan disebabkan desakan pihak tertentu kerana akta itu masih relevan dalam menjaga aspek-aspek sensitiviti khususnya isu-isu raja, Perlembagaan dan kerahsiaan.

Beliau mengambil iktibar suasana selepas Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dihapuskan sehingga rakyat tertanya-tanya apa lagi tindakan boleh diambil terhadap pihak yang mengancam keselamatan negara dan rakyat.

"Akta baharu tidak boleh mengongkong tetapi perlu ada tanda arasnya. Saya tidak setuju Akta Hasutan dihapuskan berikutan sejarah dengan penghapusan ISA.

"Kita tidak mahu buka 'floodgate' sehingga dirempuh pihak terbabit, perlu lalui proses kematangan dahulu khususnya kalangan pembangkang yang belum matang," jelasnya.

Beliau mendakwa keengganan pembangkang menerima kekalahan dalam pilihan raya umum (PRU) lalu menunjukkan tahap kematangan mereka, sedangkan di negara lain semua pihak berjabat tangan selepas PRU dan mulakan kerja untuk rakyat sehingga tamat tempoh mandat.

Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, Tan Sri Lee Lam Thye pula mempunyai pandangan berbeza dengan melihat sudah sampai masanya Akta Hasutan yang sudah lapuk digantikan dengan akta baharu yang lebih baik.

"Apa yang mahu difokuskan kini bukan sahaja perbuatan hasutan tetapi lebih kepada memupuk keharmonian pelbagai kaum di negara ini, sesuai dengan keadaan semasa.

"Akta baharu itu tujuan dan objektifnya baik untuk kekalkan keharmonian tetapi dalam merumus peruntukannya, kerajaan perlu mendapatkan maklum balas dari seluruh peringkat anggota masyarakat terlebih dahulu," katanya.

Beliau juga setuju aspek penguatkuasaan perlu ada untuk kejayaan pelaksanaan mana-mana akta perundangan dan sesiapa yang melanggar peraturan itu perlu diambil tindakan sewajarnya.

Tambahnya, pencegahan adalah lebih baik daripada mengubati tetapi tidak semestinya melalui tindakan undang-undang sahaja kerana pendidikan kepada setiap individu warga Malaysia juga amat penting.

"Pencegahan hanya boleh dicapai apabila semua rakyat Malaysia fahami dan laksanakan tanggungjawab masing-masing dalam menjaga keharmonian negara.

"Terapkan juga rasa kasih sayang kepada negara melalui pendidikan khususnya di kalangan generasi muda. Hormati satu sama lain, patuhi undang-undang, dan lebih baik jika dapat amalkan lima prinsip Rukun Negara," tegasnya.

Beliau melihat isu keharmonian bagi negara berbilang bangsa seperti Malaysia terlalu penting dan langkah terbaik mencapainya adalah dengan membudayakan keharmonian dengan kembali kepada asas-asas Rukun Negara dan nilai-nilai murni kemanusiaan.

Selain itu, beliau mahu rakyat belajar bertanggungjawab dalam mengekalkan dan memupuk keharmonian kerana ia bergantung kepada tingkah laku dan iltizam setiap warga Malaysia.

"Semua perlu terima hakikat negara kita ada kepelbagaian dalam segenap aspek kehidupan. Harmoni boleh dicapai bila setiap rakyat fahami dan laksanakan tanggungjawab masing-masing, serta menjauhkan diri daripada isu-isu sensitif.

"Setiap individu tanpa mengira kaum perlu bersatu laksanakan tugas tersebut, janganlah terbabit dengan aktiviti-aktiviti yang merunsingkan pihak lain mahupun sesuatu yang boleh menyinggung perasaan orang," tegasnya.

Walaupun setuju pentingnya penguatkuasaan akta baharu itu, Lam Thye berharap aspek pendidikan rakyat ke arah membudayakan keharmonian turut diberikan keutamaan sewajarnya kelak.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved