Selasa, 11 Jun 2013

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Kanak-kanak perempuan bukan pengantin

Posted: 11 Jun 2013 06:06 AM PDT

Kanak-kanak perempuan berhak mendapat pendidikan secukupnya bukan dikahwinkan atau dijadikan isteri pada usia terlalu mentah. - Gambar hiasan

KES tersebut mencetuskan pelbagai reaksi di kalangan penduduk di negara ini. Ramai yang mahu pihak berkuasa memastikan tertuduh tidak terlepas daripada hukuman walaupun dia memilih untuk mengahwini mangsanya.

Isu perkahwinan gadis bawah umur turut menjadi salah satu topik hangat pada perbincangan di Persidangan Woman Deliver 2013 yang berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC), baru-baru ini.

Setiap tahun dianggarkan lebih 14 juta kanak-kanak perempuan telah dikahwinkan sebelum usia mereka mencecah 18 tahun.

Di negara membangun, seorang daripada tiga kanak-kanak perempuan berkahwin pada usia 18 tahun, manakala seorang daripada sembilan orang pula berkahwin pada usia 15 tahun dan ada juga yang berkahwin pada usia semuda lapan dan sembilan tahun.

Sebenarnya, perkahwinan dalam kalangan kanak-kanak berlaku di seluruh negara di dunia tanpa mengira budaya, agama, etnik dan kepercayaan.

Peratusan paling tinggi kes perkahwinan kanak-kanak berusia bawah 18 tahun ialah di Asia iaitu 46 peratus, sub Sahara Afrika (38 peratus), Amerika Latin dan Caribbean (21 peratus), manakala Asia Barat dan Afrika Utara (18 peratus). Selebihnya di komuniti sebelah Eropah dan Amerika Utara.

Isunya sekarang, perkahwinan kanak-kanak ini bukan sahaja memberikan impak negatif kepada kesihatan mereka, malah terhadap pembangunan diri secara keseluruhan.

Kebanyakan kanak-kanak perempuan yang berkahwin tidak lagi meneruskan persekolahan dan mereka juga tidak mempunyai kekuatan untuk mempertahankan hak diri sendiri.

Jodoh biasanya ditentukan oleh ibu bapa, dan kanak-kanak tersebut lazimnya tidak mengenali dengan siapa mereka dikahwinkan.

Disebabkan itu juga, maka kebanyakan pengantin kanak-kanak perempuan menganggap bahawa malam pertama mereka sebagai satu pengalaman seksual yang mengerikan malah ada yang secara paksaan.

Lebih menyedihkan kanak-kanak ini juga terdedah kepada penyakit kelamin termasuk HIV/AIDS.

Fakta-fakta mengejutkan ini adalah sebahagian daripada yang didedahkan pada persidangan tiga hari itu oleh Girls Not Bride, satu badan Kerjasama Global untuk Menghentikan Perkahwinan Kanak-kanak

Koordinator Global Girls Not Bride, Lakshmi Sundaram, menegaskan bahawa setiap anggota masyarakat tidak boleh mengabaikan impak terhadap perkahwinan pada usia kanak-kanak.

Kita perlu mengambil serius tentang isu ini. Jika kebajikan kanak-kanak ini tidak dipelihara, dianggarkan sebanyak 152 juta kanak-kanak akan menjadi pengantin menjelang tahun 2020," katanya.

Risiko kesihatan

Katanya, perkahwinan kanak-kanak dan isu kesihatan memang sangat berkait rapat. Komplikasi dalam proses mengandung dan kelahiran adalah punca utama kematian gadis remaja berusia 15 hingga 19 tahun di seluruh dunia.

Berkahwin pada usia kanak-kanak sebenarnya tidak baik kerana tubuh kanak-kanak perempuan belum membesar sepenuhnya, sekali gus meningkatkan risiko mengandung dan ketika proses kelahiran.

Kanak-kanak perempuan yang melahirkan bayi sebelum usia 15 tahun berdepan dengan risiko kematian ketika bersalin lima kali ganda lebih tinggi berbanding dengan gadis yang sudah mencapai usia 20 tahun.

Apabila kanak-kanak perempuan yang sudah bersalin itu selamat bersalin, mereka tetap berisiko mendapat komplikasi lain seperti kecederaan fistula obstetrik.

Malahan sebanyak 65 peratus kes kecederaan fistula berlaku kepada remaja perempuan berusia 18 tahun ke bawah," katanya.

Lakshmi mengakui, memang terdapat persepsi bahawa perkahwinan itu sendiri sebenarnya melindungi perempuan.

Tapi dalam kes perkahwinan membabitkan kanak-kanak perempuan, itu bukanlah isunya kerana apa yang lebih penting masalah yang dihadapi setelah berkahwin seperti tekanan perasaan, seksual, emosi dan beban fizikal yang ramai daripada kita terlepas pandang," ujarnya.

Lakshmi berkata, pengantin kanak-kanak perempuan juga berhadapan dengan tekanan sosial untuk membuktikan kesuburan mereka, yang membuatkan mereka lebih kerap mengandung.

Mereka tidak mengetahui tentang tubuh sendiri dan tahap kesihatan organ reproduktif serta hak mereka untuk mendapatkan perlindungan kontraseptif," jelasnya.

Katanya, mengurangkan jumlah perkahwinan kanak-kanak sekali gus bermakna mengurangkan kadar kematian ketika bersalin

Sementara itu, satu kajian yang dijalankan oleh dua pakar, Prof. Anita Raj dari Jabatan Perubatan Universiti California dan Prof. Madya Ulrike Boehmer dari Sekolah Kesihatan Umum, Universiti Boston, Amerika Syarikat, mendapati bahawa pengurangan sebanyak 10 peratus dalam kes perkahwinan kanak-kanak secara tidak langsung dapat mengurangkan sebanyak 70 peratus kadar kematian kanak-kanak tersebut ketika bersalin.

Kajian tersebut telah diterbitkan dalam jurnal Keganasan Terhadap Wanita pada Mei lalu, yang turut membandingkan kelahiran dan kesihatan kanak-kanak sebagai indikator di 97 buah negara yang menyediakan data perkahwinan kanak-kanak.

Merujuk kepada kes perkahwinan remaja perempuan berusia 12 tahun di Sabah dengan perogolnya, Lakshmi sependapat dengan Gabungan Hak Kanak-Kanak Malaysia, ahli Voice of Children dan Institut Sumber Kanak-kanak Malaysia (MCRI), bahawa perkahwinan pada usia muda, mendedahkan kanak-kanak tersebut kepada gangguan emosi, psikologi, fizikal dan pendidikan yang tanpa kompromi. - NOOR FAZRINA KAMAL

Beri kejutan manis

Posted: 11 Jun 2013 06:06 AM PDT

Sebagai seorang suami, anda hendak mengejutkan isteri pada majlis ulang tahun perkahwinan anda, ataupun hendak meraikan hari jadinya dan memberikannya hadiah.

Ramai yang memberitahu anda, buatlah sambutan keraian untuk isteri bagi mendapatkan perhatian daripadanya dan sekali gus membuktikan yang anda juga adalah spesies yang romantik dalam kalangan sebagaimana rakan-rakan anda.

Malangnya, anda bukanlah seorang yang dikategorikan sebagai romantik, namun anda cuba juga untuk membuat sesuatu mengikut pemikiran anda untuk melakukan kejutan kepada isteri anda.

Di sini digariskan beberapa panduan untuk menjawab persoalan sama ada anda adalah suami yang romantik - menjadi dambaan isteri, ataupun tidak.

1Beli bunga

Anda hendak membelikan bunga untuk isteri anda, tetapi bunga itu dibeli daripada stesen minyak dan diperbuat daripada plastik. Perlu diingatkan sebagai suami anda tidak perlu berbelanja banyak untuk isteri, petiklah sekuntum bunga untuk isteri anda ketika anda berdua bersama dan dia akan rasa terharu dengan usaha dan perbuatan anda itu.

2 Masak untuknya

Usah hidangkan isteri anda makan malam yang romantik dengan semua jamuannya datang dari dalam tin. Jangan kecewakan hatinya. Kalaupun anda hendak membuat sesuatu yang mengejutkan dalam hidangan anda, ambil resipi dari dalam buku masakan, sediakan satu hidangan yang baik dan raikan isteri anda.

3 Belikan dia coklat

Anda hendak belikan dia coklat sebagai hadiah tetapi mencari coklat yang hanya sedang dijual ketika jualan murah sedang dilakukan.

Janganlah begitu, apa kata belikan isteri anda coklat yang berkualiti sedikit tanpa mengira harganya.

4Makan malam sambil diterangi cahaya lilin

Jangan hanya memikirkan untuk meraikan isteri anda dalam jamuan makan malam sambil diterangi cahaya lilin untuk menjimatkan kos elektrik.

Lakukan makan malam penuh romantik ini dengan mood yang paling bermakna, jangan terlalu kedekut.

5 Keluar jalan-jalan penuh romantik

Anda tidak pernah mengajaknya keluar berdua. Kalau ada pun ketika anda membantu isteri anda hendak membuang sampah di luar pagar. Berjalan berdua penuh romantik ini adalah cara yang terbaik untuk anda berdua gunakan masa bersama, cuba lakukannya sekali-sekala.

6 Belikannya hadiah

Anda hendak membelikan isteri anda hadiah tetapi memikirkan hadiah yang dibelikan itu dapat juga anda gunakan. Hei... ini sudah lebih. Jika hendak belikan isteri anda sesuatu pastikan hadiah itu hanya untuk kegunaan dia seorang. Setidak-tidaknya sekeping kad. Atau belikan yang istimewa seperti jam tangan, beg atau seutas rantai. Usah belikan hadiah seterika, mesin pengisar atau yang boleh digunakan satu keluarga untuk dijadikan hadiah isteri anda.

7 Raikan ulang tahun perkahwinan

Anda hendak membawa isteri anda menyambut ulang tahun perkahwinan anda berdua dalam satu jamuan bufet, dengan orang ramai di sekeliling anda. Anda pun makan sesuka hati anda sampai rasa kenyang tanpa mengendahkan perasaan isteri anda. Apalah salahnya sekiranya anda menempah sebuah meja yang hanya anda berdua sahaja di situ, suasana tenang dan diiringi bisikan biola.

8 Cium isteri

Berikan ciuman dengan penuh ikhlas, rasa sayang dan menyatakan perasaan anda kepada isteri, dia adalah yang teristimewa bagi anda.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved