Rabu, 5 Jun 2013

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Perhimpunan: Chegubard didakwa gagal maklumkan polis

Posted: 05 Jun 2013 11:45 AM PDT

Badrul Hisham Shaharin ketika hadir di Mahkamah Sesyen, Petaling Jaya, semalam.

PETALING JAYA 5 Jun — Ketua Cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rembau, Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali sebagai Chegubard didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan gagal memaklumkan polis berhubung penganjuran satu perhimpunan, bulan lalu.

Badrul Hisham dituduh gagal memberitahu Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, 10 hari sebelum Program Penghargaan kepada Pengundi Negeri Selangor diadakan di Padang Timur, Dataran Petaling Jaya, Jalan Timur di sini antara pukul 5 petang dan 12 tengah malam, 25 Mei lalu.

Timbalan Pendakwa Raya, Wan Shaharuddin Wan Ladin mengemukakan pertuduhan tersebut mengikut Seksyen 9(1) Akta Perhimpunan Aman 2012 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 9(5) akta sama yang membawa hukuman denda sehingga RM10,000.

Badrul Hisham mengaku tidak bersalah atas pertuduhan tersebut.

Pada prosiding hari ini, lelaki berusia 35 tahun yang berdiri di luar kandang tertuduh itu memohon mahkamah agar dia tidak dikenakan wang jaminan kerana dia merupakan orang kena saman (OKS).

''Saya datang ke mahkamah sebaik sahaja menerima notis, maka tidak ada alasan untuk saya tidak hadir atau menghilangkan diri,'' katanya yang tidak diwakili peguam bela.

Pemimpin Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) yang memakai baju kemeja hitam itu dilihat tenang sepanjang prosiding.

Hakim Yasmin Abdul Razak membenarkan Badrul Hisham dibebaskan tanpa sebarang jaminan dan menetapkan sebutan semula kes pada 9 Mei ini.

Sementara itu, polis menutup jalan utama memasuki Kompleks Mahkamah Petaling Jaya sejak pukul 8 pagi sehingga prosiding selesai.

Tipu bank: Dua sahabat masing-masing didenda RM20,000

Posted: 05 Jun 2013 11:45 AM PDT

KOTA BHARU 5 Jun - Dua sahabat masing-masing didenda RM20,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini setelah mengaku bersalah menipu Bank Islam Malaysia Bhd. (Bank Islam) membabitkan transaksi pembiayaan perumahan sehingga mengakibatkan bank berkenaan kerugian sebanyak RM152,196, tujuh tahun lalu.

Hakim Mohd. Yusoff Yunus turut memerintahkan tertuduh pertama, Rosmali Abd. Rahman, 32, dan tertuduh kedua, Mohd. Hairuddin Harun, 39, dipenjara 20 bulan berkuat kuasa serta-merta sekiranya mereka gagal membayar denda tersebut.

Kedua-dua tertuduh bagaimanapun membayar denda masing-masing.

Rosmali yang bekerja sebagai juru ukur swasta dan Mohd. Hairuddin, bekas Eksekutif Pusat Pentadbiran Kredit Bank Islam cawangan Kota Bharu, masing-masing mengaku melakukan perbuatan itu antara 15 September dan 5 Disember 2005 di Bank Islam cawangan Kota Bharu.

Kedua-duanya secara bersama didakwa mengemukakan dokumen palsu iaitu sijil nilaian kerja bertarikh 15 September 2005 dan 5 Disember 2005, untuk tujuan pembinaan rumah di Mukim Guntong di sini bernilai RM152,196.

Mereka berdua didakwa mengemukakan dokumen tersebut dengan niat untuk memperoleh wang selepas mengetahui bahawa pembinaan rumah itu tidak pernah dilaksanakan.

Dakwaan terhadap mereka kemukakan mengikut Seksyen 418 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama dan boleh dihukum penjara maksimum tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya.

Pada asalnya Rosmali didakwa mengikut Seksyen 11C Akta Pencegahan Rasuah 1997 membabitkan tuntutan palsu, manakala Mohd. Hairuddin dituduh mengikut Seksyen 20 Akta Pencegahan Rasuah 1997 iaitu percubaan, persediaan persubahatan dan komplot jenayah.

Bagaimanapun, pihak pendakwa kemudian meminda pertuduhan ke atas mereka.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Shahidah Muslimah Roslan, manakala Rosmali diwakili peguam Datuk Shukri Mohamed sementara Zainal Abidin Mustaffa mewakili Mohd. Hairuddin.

Menurut fakta kes, Rosmali yang juga pemilik syarikat Salju Biru Management telah menggunakan lesen sebuah syarikat pembinaan, Kasa Mewah Development Sdn. Bhd. (Kasa Mewah) untuk membuat tuntutan pembiayaan rumah itu daripada Bank Islam cawangan Kota Bharu.

Rosmali merupakan pelanggan kepada Mohd. Hairuddin yang memudahkannya untuk mengemukakan dokumen palsu tersebut sehingga pembiayaan yang dimohon diluluskan mengikut konsep Bai Bithaman Ajil bank tersebut.

Perbuatan tertuduh terbongkar selepas pemilik Kasa Mewah, Syed Mohd. Khairuddin Syed Musthapa membuat laporan polis mendakwa nama, nombor akuan dan maklumat syarikatnya telah digunakan oleh tertuduh pertama untuk mendapatkan pembiayaan rumah itu.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved