Ahad, 31 Mac 2013

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Buat pilihan bijak - MB

Posted: 30 Mar 2013 12:19 PM PDT

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
utusanjohor@utusan.com.my

ABDUL Ghani Othman (tengah) menerima hadiah gitar selepas pelancaran Karnival Astro Fiesta Mesra Belia 1Malaysia Parlimen Ledang 2013 di Pulau Penarik, Sungai Mati, Muar, kelmarin. - MINGGUAN/ZULHISHAM ISAHAK

LEDANG 30 Mac - Generasi muda bakal mewarisi negeri ini dalam keadaan yang suram, gelap dan tidak menentu masa depannya jika mandat kali ini diberi kepada pembangkang pada Pilihan Raya Umum Ke-13.

Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman berkata, ketidakcekapan pembangkang dalam urus tadbir akan membuatkan pembangunan serta pertumbuhan ekonomi negara terjejas dan secara langsung memberi kesan buruk terhadap peluang dan pasaran kerja.

"Kita tidak boleh harap pembangkang untuk membawa pembangunan dan kemajuan.

"Kalau biarkan negara ini ditadbir pembangkang, maka ekonomi terbantut, tidak ada pertumbuhan ekonomi dan tidak ada pelaburan," katanya ketika berucap dalam Karnival Astro Fiesta Mesra Belia 1Malaysia Parlimen Ledang 2013 di Pulau Penarik, Sungai Mati dekat sini malam tadi.

Bukan itu sahaja katanya, langkah tersebut juga akan menyebabkan peluang kerja begitu terhad untuk anak-anak muda.

"Mereka yang keluar sekolah, universiti dan maktab tidak akan mempunyai pekerjaan," katanya.

Yang turut hadir, Ahli Parlimen Ledang, Ir. Hamim Samuri; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gambir, M. Asojan yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perpaduan, Sumber Manusia, Sains, Teknologi dan Inovasi negeri dan ADUN Tangkak, Goh Tee Tee.

Pada majlis tersebut, Abdul Ghani yang juga ADUN Serom menerima hasil kutipan derma Tabung Wira Lahad Datu daripada ahli-ahli Muar Scram Club berjumlah RM1,782.

Abdul Ghani berkata, jika diberi peluang kepada pembangkang menjadi kerajaan bermakna menempa kemusnahan kepada negara dan perkara ini harus dielakkan dengan membuat pilihan yang bijak serta menjamin masa depan dalam pilihan raya umum akan datang.

Katanya, kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak terus mencipta kemajuan sebagai kesinambungan sejak merdeka 56 tahun lalu dan nasib orang muda cukup terbela serta berperanan dalam pembangunan negara.

102 pengakap cemerlang akademik

Posted: 30 Mar 2013 12:19 PM PDT

MOHD. Puad Zarkashi (tengah) menyampaikan pingat kecemerlangan pengakap di Kem Pengakap Tanjong Laboh, Batu Pahat, kelmarin.

BATU PAHAT 30 Mac - Seramai 102 ahli pengakap remaja seluruh negeri ini telah membuktikan penglibatan mereka dalam kokurikulum tidak akan menjejaskan proses pembelajaran.

Kejayaan mendapat keputusan akademik yang membanggakan itu membolehkan mereka menerima Pingat Kecemerlangan Pendidikan daripada Persekutuan Pengakap Malaysia negeri.

Ketua Pesuruhjaya Pengakap Negeri, Yaacob A. Karim berkata, pingat itu sebagai satu suntikan bagi menggalakkan pengakap remaja bergiat lebih aktif dalam persatuan dan mempraktikkan apa yang dipelajari dalam kehidupan seharian mereka.

"Melalui suntikan semangat seperti itu juga, kita berharap mereka yang menunjukkan prestasi membanggakan mampu menjadi teladan, ikon dan contoh kepada rakan pelajar yang lain agar dapat turut sama berpersatuan dengan melakukan aktiviti sihat dalam memburu kejayaan untuk masa depan.

"Dewasa ini kokurikulum adalah satu faktor yang mampu membawa seseorang itu ke persada kejayaan yang ulung jika dipergiatkan dengan bijaksana dan mendapat suntikan padu daripada semua pihak," katanya ketika berucap dalam Majlis Penyampaian Pingat Kecemerlangan Pengakap di Kem Pengakap Tanjong Laboh di sini semalam.

Pingat tersebut disampaikan oleh Timbalan Menteri Pelajaran yang juga Ahli Parlimen Batu Pahat, Dr. Mohd. Puad Zarkashi.

Seorang penerima, Noorilham Ismail, 23, pelajar kelainan upaya daripada Maktab Sultan Abu Bakar Johor Bahru, berkata, dia dapat menambah kenalan menerusi aktiviti pengakap dan berkongsi segala ilmu terutama yang melibatkan tentang kehidupan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved