Isnin, 26 Disember 2011

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


Ibu bapa hargai bantuan persekolahan anak-anak

Posted:

Ibu bapa hargai bantuan persekolahan anak-anak

Ibu bapa hargai bantuan persekolahan anak-anak

KUALA LUMPUR 26 Dis. - Langkah kerajaan memberi bantuan persekolahan sebanyak RM100 pada hujung tahun amat dihargai oleh golongan ibu bapa kerana ia benar-benar membantu meringankan beban mereka dalam menyediakan kelengkapan persekolahan anak-anak.

Rata-rata mereka yang ditemui menyifatkan pemberian bantuan itu tepat pada masanya iaitu sebelum pembukaan sesi persekolahan 2012 beberapa hari lagi yang membuktikan kerajaan memahami keperluan rakyat.

Pegawai pemasaran, Fazliatul Aini Ramli, 36, berkata, pemberian itu amat dihargai memandangkan perbelanjaan bagi menyediakan kelengkapan sekolah anak semakin tinggi.

"Saya mempunyai dua anak bersekolah dan kedua-duanya mendapat bantuan persekolahan sebanyak RM100. Saya menggunakannya untuk membeli beg, kasut, baju dan seluar sekolah.

"Salah seorang darinya akan memasuki tingkatan satu, maka perbelanjaan yang diperlukan adalah tinggi. Sememangnya ia benar-benar membantu dan meringankan beban saya," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Bagi anggota polis, K. Sageran, 35, pemberian bantuan persekolahan untuk anak perempuannya sangat membantu dalam membuat persediaan buka sekolah ini.

"Walaupun RM100, saya percaya ia bukan sekadar meringankan beban, malah memberi peluang kepada pelajar yang kurang berkemampuan menikmati persiapan persekolahan dengan lebih baik.

"Semua pihak harus berterima kasih kepada kerajaan kerana menyampaikan bantuan ini tepat pada waktunya. Diharapkan usaha ini akan diteruskan setiap tahun," ujarnya lagi.

Dalam pada itu, seorang pelajar, Chong You Shun, 16, menyifatkan bantuan RM100 sebagai tanda ingatan kerajaan kepada golongan pelajar.

"Biasanya bantuan wang hanya diperoleh dalam bentuk biasiswa kepada pelajar yang layak. Jadi, bantuan itu umpama ingatan kerajaan kepada pelajar," katanya.

Peniaga kedai makan, Mohd. Zahir Che Daud, 40, pula berkata, banyak perbelanjaan perlu difikirkan pada hujung tahun.

"Selain untuk perbelanjaan seharian, hujung tahun hampir dengan pembukaan sesi persekolahan yang baru, jadi ibu bapa harus membahagikan perbelanjaan keluarga dengan bijak.

"Bagi saya yang mempunyai dua anak bersekolah, bantuan itu memberi peluang kepada anak-anak saya membeli keperluan sekolah yang baru mengikut cita rasa mereka sendiri," katanya lagi.

Seorang lagi peniaga, Abdul Razak A. Hamid, 53, berkata, walaupun nilai bantuan itu kecil, namun dia tetap bersyukur kerana ketiga-tiga anaknya mendapat bantuan tersebut.

"Jumlah diberikan nampak sedikit, tetapi bagi yang kurang berkemampuan dan mempunyai keluarga besar, ia sangat diperlukan bagi menampung perbelanjaan persekolahan yang semakin meningkat," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Bantuan kerajaan kurangkan beban

Posted:

Bantuan kerajaan kurangkan beban

Bantuan kerajaan kurangkan beban


P. PARAMASIWAN membantu anaknya, P. Kathiravn memilih baju sekolah di Ipoh, Perak, semalam.


IPOH 26 Dis. - Tinggal seminggu sahaja lagi sesi baru persekolahan akan dibuka dan ibu bapa semakin sibuk membuat perersiapan membeli pelbagai keperluan persekolahan anak-anak.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati beberapa pasar raya di sekitar bandar raya ini menjadi tumpuan ibu bapa kerana terdapat promosi jualan murah.

Rata-rata ibu bapa yang ditemui menyatakan, di samping promosi jualan murah, inisiatif kerajaan dalam meringankan beban kewangan rakyat melalui pemberian bantuan RM100 kepada pelajar sekolah dan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) amat membantu mereka bagi menghadapi sesi persekolahan Januari depan.

Seorang surirumah, Zurina Ahmad, 40, berkata, setiap kali bermula sesi persekolahan, dia perlu menyediakan hampir RM1,000 untuk persiapan persekolahan dua anaknya untuk dua sesi persekolahan iaitu di sekolah kebangsaan dan sekolah agama.

"Memang lega apabila ada bantuan itu. Walaupun tidak banyak tetapi sekurang-kurangnya saya dapat berjimat bagi membeli barangan keperluan lain.

"Hari ini pun, saya balik ke kampung bagi membeli barang persekolahan anak-anak walaupun telah menetap di Kuala Lumpur. Barangan di sini lebih murah dan saya selesa berbelanja di sini," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Sementara itu, seorang pemandu lori, P. Paramasiwan, 48, berkata, bantuan tersebut menunjukkan keprihatinan kerajaan dalam membela nasib rakyat yang berpendapatan rendah di negara ini.

Katanya, bekerja sebagai pemandu lori dengan pendapatan yang rendah, bantuan kerajaan amat dinantikan bagi meringankan bebannya untuk menyara empat anak yang masih bersekolah.

"Terima kasih kepada kerajaan kerana pada tahun ini sahaja, banyak berita gembira diberikan kepada rakyat.

''Jika sebelum ini saya perlu memperuntukkan belanja yang banyak setiap kali musim persekolahan, kini beban itu ringan sedikit dengan bantuan tersebut," katanya.

Bagi kakitangan kerajaan, Zanariah Ibrahim, 44, mempunyai empat orang anak yang masih bersekolah, memerlukan dia menyediakan perbelanjaan besar untuk persekolahan mereka.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved