Isnin, 26 Disember 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Libatkan belia anjur Hari AIDS

Posted:

Libatkan belia anjur Hari AIDS

Libatkan belia anjur Hari AIDS

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
pengarang@utusan.com.my


Shahiruddin Ab. Moin (bertopi, dua dari kanan) memerhatikan seorang kanak-kanak memotong reben sebagai gimik sambutan Hari AIDS Sedunia peringkat Daerah Raub di Kampung Sungai Pasu, Raub, baru-baru ini.


RAUB 26 Dis. - Pertubuhan belia perlu dijadikan rakan kongsi dalam penganjuran Hari AIDS Sedunia pada masa akan datang bagi membuka minda golongan muda tersebut yang merupakan kumpulan sasaran Kementerian Kesihatan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dong, Datuk Shahiruddin Ab. Moin berkata, penglibatan belia dalam program tersebut cukup relevan kerana golongan itu lebih terdedah kepada penyakit berbahaya itu.

''Penyumbang utama jangkitan HIV dan AIDS di negara ini adalah perkongsian jarum suntikan yang tercemar kuman HIV, hubungan seksual dengan mereka yang dijangkiti, hubungan seks bebas dan jangkitan kepada anak melalui ibu yang menghidap HIV.

''Golongan belia merupakan kelompok yang mudah terdedah dengan perkara tersebut," katanya ketika berucap merasmikan sambutan Hari AIDS Sedunia peringkat daerah Raub di Kampung Sungai Pasu di sini baru-baru ini.

Hadir sama Pegawai Kesihatan Hospital Raub, Dr. Mohd. Hassan Mohamad.

Beliau berpendapat, tema global sambutan Hari AIDS Sedunia iaitu 'Menuju Sifar' sangat relevan kerana merangkumi sifar jangkitan HIV baru, sifar diskriminasi dan sifar kematian berkaitan AIDS.

Menurutnya, Hari AIDS lebih menyasarkan kepada golongan muda supaya golongan itu lebih memahami keperluan mengutamakan kesihatan diri dan keluarga.

''Kita harus bersyukur melalui langkah pencegahan secara holistik, kementerian berjaya mengurangkan kes baru jangkitan HIV secara signifikan sejak 2003.

''Statistik Kementerian Kesihatan sehingga September ini menunjukkan sebanyak 93,827 kes jangkitan HIV telah direkodkan di seluruh negara sejak jangkitan penyakit itu yang pertama dikesan pada 1986.

''Daripada jumlah itu, sebanyak 17,232 (18.4%) kes merupakan pesakit AIDS sementara 14,804 (15.8%) kes pula kematian berkaitan HIV dan AIDS,'' katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Barangan keperluan cukup Tahun Baru Cina

Posted:

Barangan keperluan cukup Tahun Baru Cina

Barangan keperluan cukup Tahun Baru Cina


Fong Koong Fuee (tiga dari kiri) bersama Mohd. A. Aruwan Ab. Aziz, (kiri) menunjukkan pek gula ketika memantau harga di Pasar Raya Aktif Kuala Lipis, Lipis, baru-baru ini.


KUALA LIPIS 26 Dis. - Soal kekurangan bekalan gula dan barang keperluan lain dalam pasaran di negeri ini dijangka tidak berlaku pada musim perayaan Tahun Baru Cina, Januari depan.

Pengarah Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) negeri, Mohd. A. Aruwan Ab. Aziz berkata, semua bekalan di negeri ini mencukupi bagi menampung keperluan penduduk di bandar dan luar bandar termasuk di pedalaman Hulu Tembeling dan Hulu Jelai.

Beliau berkata, kuota bekalan gula bagi negeri ini mencecah 3,300 tan metrik sebulan manakala bekalan minyak masak pula sebanyak 560 tan metrik yang merupakan antara yang tertinggi di negara ini.

''Setiap hari sebanyak 110 tan metrik gula dan minyak masak dijual di pasar raya, Kedai Rakyat 1Malaysia dan peruncit di semua tempat negeri ini.

''Bagaimanapun, kita terus mempergiat pemantauan untuk memastikan gula, minyak masak dan keperluan lain mencukupi, malah, tidak dimanipulasi dari segi harga dengan sewenang-wenangnya atau cuba disorok," katanya.

Mohd. A. Aruwan berkata demikian selepas mengiringi Pengerusi Jawatankuasa Sumber Manusia dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Datuk Fong Koong Fuee menyampaikan sijil Kedai Harga Patut dan melancarkan Kempen Penurunan Harga Barang di Pasar Raya Aktif, Bandar Kuala Lipis di sini baru-baru ini.

Hadir sama, Ketua Cawangan PPDNKK Jerantut, Che Hanafi Mamat dan Pengurus Pemasaran Pasar Raya Aktif Lipis, Peter Williams.

Menurut beliau, PPDNKK negeri dengan kerjasama pengilang dan pemborong sudah memastikan bekalan mencukupi dan pengguna tidak perlu merungut dan membuat pembelian 'panik' menjelang sambutan Tahun Baru Cina bulan depan.

''Kita akan terus mempergiat pemantauan bersama Jawatankuasa Pemantau Peringkat Daerah dan Mukim terhadap pihak tertentu yang cuba menaikkan harga barang, menjual barang tiruan dan menipu di bawah Akta Timbang dan Sukat pada musim perayaan ini," ujarnya.

Dalam pada itu, Koong Fuee meminta pengusaha, pengilang dan pemborong di daerah Jerantut, Lipis dan Raub yang ingin mengeluarkan minyak masak supaya memohon kelulusan daripada KPDNKK.

''Kerajaan negeri sedar kadang-kadang berlaku kekurangan minyak masak di Pahang Barat pada musim perayaan dan setiap akhir bulan, tetapi masalah itu bersifat sementara kerana PPDNKK berjaya menanganinya dengan pantas," katanya.

Katanya, jika ada pengusaha dan pemborong berhasrat untuk membuka kilang memproses minyak masak, kerajaan negeri sentiasa mengalu-alukan kerana dapat menampung keperluan berkenaan pada waktu tertentu.

Full content generated by Get Full RSS.

SMK Padang Saujana cemerlang PMR 2011

Posted:

SMK Padang Saujana cemerlang PMR 2011

SMK Padang Saujana cemerlang PMR 2011


Pelajar, guru dan ibu bapa meraikan kejayaan pelajar SMK Padang Saujana yang muncul sebagai sekolah terbaik daerah Jerantut dalam pencapaian PMR 2011 di Jerantut, kelmarin.


JERANTUT 26 Dis. - Sekolah Menengah Kebangsaan Padang Saujana (SMKPS) muncul sekolah terbaik di daerah ini apabila 43 pelajarnya mendapat A dalam semua mata pelajaran dalam keputusan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang diumumkan Khamis lalu.

Pengetuanya, Karudin Kamarulzaman berkata, pihaknya turut berasa bangga kerana sekolah tersebut mencatatkan keputusan 100 peratus lulus dengan Gred Purata Sekolah (GPS) 1.33.

"Kejayaan ini cukup manis bagi warga SMKPS dan ini merupakan hasil usaha para guru dan pelajar yang bertungkus-lumus dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P)," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, semalam.

Dalam pada itu, seorang pelajar, Hazira Hamdan, 15, berkata, beliau tidak menyangka memperoleh 9A dalam peperiksaan itu.

"Saya sangat gembira dan bersyukur dengan kejayaan ini. Saya ucapkan terima kasih kepada kedua ibu bapa dan keluarga, para guru serta rakan-rakan yang banyak membantu serta memberi nasihat dan dorongan untuk saya berjaya," ujar anak bongsu daripada lima beradik itu.

Bagi seorang lagi murid cemerlang, Mohd. Hafiz Ikhwan Maliki, 15, yang turut memperoleh 9A menyifatkan kejayaannya adalah hasil bimbingan guru di sekolah yang bertungkus-lumus membantunya.

"Saya belajar tiga jam setiap hari selepas pulang dari sekolah bagi menguasai semua mata pelajaran dengan baik dan sentiasa bertanya guru jika menghadapi sebarang masalah," ujarnya yang turut berazam untuk mengulangi kecemerlangan dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dua tahun lagi.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah tersebut, Rafli Sattar menyifatkan kejayaan yang diperoleh merupakan keberkesanan program yang dijalankan di sekolah selain bantuan persatuan itu yang turut menyediakan kemudahan pembelajaran kepada guru dan semua calon PMR pada tahun ini.

"Kami berharap sekolah ini dapat mengekalkan kecemerlangannya pada masa akan datang termasuk dalam keputusan SPM serta Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dan pihak PIBG sentiasa bersedia untuk menghulurkan bantuan bagi menghasilkan modal insan yang cemerlang dalam semua aspek," jelasnya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved