Sabtu, 31 Disember 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Lima tahun tiada anak

Posted:

Lima tahun tiada anak

Lima tahun tiada anak


Endometriosis dikatakan punca wanita sukar mengandung atau ketidaksuburan.


SOALAN:
Assalamualaikum, Saya inginkan penerangan secara mendalam berkaitan dengan endometrosis. Untuk pengetahuan Prof., saya telah berkahwin selama lima tahun dan masih belum dikurniakan dengan cahaya mata.

Baru-baru ini saya ada membuat pemeriksaan doktor pakar sakit puan dan telah disahkan mempunyai sakit endometrosis dan perlu menjalani pembedahan bagi memberi peluang saya mengandung.Terima kasih.

Jawapan

Terima kasih di atas soalan yang diutarakan pada minggu ini. Saya memahami dan juga bersimpati akan masalah yang dialami oleh Puan. Insya Allah banyak bersabar dan juga berdoa semoga sembuh dari masalah endometriosis dan suatu hari nanti Puan berjaya dikurniakan cahaya mata. Seperti mana permintaan Puan, saya akan menceritakan berkenaan penyakit endometriosis secara mendalam.

Endometriosis mengambil maksud daripada perkataan endometrium, iaitu endo, 'dalam', dan metra, 'rahim'. Ia membawa maksud kepada keadaan atau kejadian di mana lapisan tisu yang melitupi bahagian dalam rahim didapati berada di luar kawasan rahim, atau kawasan lain pada sekitar sistem reproduksi seseorang wanita.

Pada setiap bulan ketika wanita mengalami kitaran haid, mereka akan kehilangan darah yang terdiri daripada tisu-tisu endometrium. Lapisan endometrium yang terletak di tempat yang sepatutnya, iaitu tempat normal keadaannya di dalam rahim, ia tidak mendatangkan sebarang masalah kepada seseorang wanita tersebut. Bagi wanita yang sihat tubuh badannya, lapisan endometrium akan gugur dan keluar melalui faraj. Sekiranya ia gugur, ia akan gugur sebagai darah haid sebagaimana setiap wanita mengalaminya pada setiap bulan.

Tetapi, bagi pengidap endometriosis, tisu-tisu endometrium yang terletak di luar rahim atau kawasan sekitar sistem reproduksi wanita, iaitu secara abnormal, ketika tisu-tisu endometrium itu gugur, ia tidak dapat keluar dari kawasan pelvis tersebut kerana tiada laluan keluar selain daripada faraj. Justeru itu, pendarahan dalaman akan berlaku di ruangan pelvis. Ini mengakibatkan proses penguraian darah berlaku hasil daripada tisu-tisu endometrium yang tertanggal yang menyebabkan keradangan pada kawasan sekitarnya. Wanita yang mengidap penyakit endometriosis ini akan merasai kesakitan dan tisu-tisu parut mulai terbentuk akibat keradangan tersebut. Kebiasaannya, tisu-tisu endometrium yang abnormal sering ditemui di kawasan ruangan pelvis yang merangkumi kilang telur (ovari), dinding salur Fallopio, usus kecil, pada bahagian otot rahim, belakang rahim, pangkal faraj, kawasan pundi kencing, ligamen di rahim dan dinding abdomen. Ada juga kes endometriosis yang berlaku pada kulit, paru-paru, diafragma (paru-paru), dan otak tetapi kes ini berlaku sangat jarang terjadi.

Simptom utama endometriosis adalah kesakitan ketika haid (senggugut) yang teruk dan berulang-ulang. Kesakitan yang dialami tidak semestinya berkait rapat dengan tahap endometriosis yang teruk.

Rawatan

Endometriosis boleh dirawat dengan ubatan, pembedahan atau kombinasi kedua-duanya. Walau bagaimanapun pesakit harus sedar bahawa proses yang menyebabkan endometrisis masih lagi berlaku dan akan berterusan berlaku sepanjang hidup. Jadi risiko untuk mendapat penyakit ini berulang adalah tinggi. Rawatan ubat sahaja mungkin boleh menghilangkan rasa sakit tetapi tidak akan menghalang endometriosis dari merebak.

Dalam banyak kes endometriosis, pembedahan menjadi pilihan utama dan pembedahan biasanya dilakukan melalui laparoskopi. Semasa laparoskopi, tisu endometriosis dimusnahkan atau dibuang dan tisu-tisu yang baru terjadi akan dibakar dengan mengunakan alat khas.

Namun rawatan secara pembedahan juga tidak menjamin bahawa kawasan endometriosis atau simptom endometriosis tidak akan berulang kembali.

Kaedah pembedahan membolehkan doktor membetulkan kedudukan rahim jika kedudukan asal rahim berubah. Setelah ia diperbetulkan, bahagian pelvik serta bahagian sekitarannya akan dibasuh dengan cecair untuk menghilangkan segala kotoran dan bahan kimia yang dikeluarkan oleh endometriosis. Jika salur Fallopio tersumbat, keadaan ini juga boleh diperbetulkan ketika pembedahan.

Pembedahan yang dilakukan termasuklah secara ablasi endometrium, pembuangan sista (sistektomi) dan akhir sekali pembuangan rahim (histerektomi) jika perawatan endometriosis gagal secara ubat-ubatan, rawatan hormon dan juga selepas sistektomi.

Full content generated by Get Full RSS.

Seperti dalam kapal angkasa

Posted:

Seperti dalam kapal angkasa

Seperti dalam kapal angkasa

Oleh RAJA INTAN DIANNA RAJA AZAHAM
dianna.azaham@utusan.com.my
Foto MOHD AZIM ABD RAHMAN


SUSUN atur ruang bufet yang ringkas dan futuristik.


SEBAIK saja keluar dari lif yang membawa tetamu ke restoran yang berada pada ketinggian 282 meter itu, kilauan bintang di siling menyambut kami seolah-olah menara itu tidak berbumbung.

Melangkah masuk ke dalam Restoran Atmosphere 360 yang gah berada di puncak Menara Kuala Lumpur itu melalui laluan yang direka sama seperti rekaan dalaman kapal angkasa yang sering dilihat di dalam filem fiksyen, terasa bagai berada dalam dimensi dunia yang amat berbeza.

Penuh dengan hiasan lampu-lampu kecil berselerakan di siling dan dinding dengan kemasan jubin lantai yang gelap berkelip-kelip, pengunjung pasti berasa seperti di ruang angkasa.

Juraian candelier bertukar-tukar warna membuat perasaan bagai terawang manakala panorama Kuala Lumpur waktu malam melengkapkan pemandangan langit yang indah.

Semuanya membuatkan pengunjung merasa puas kerana bukan sahaja dapat menjamu mata bahkan merasai pengalaman menarik menikmati hidangan di restoran antara tertinggi di dunia.

Bersantap di awangan

Pengarah Urusan Atmosphere 360, Datuk Mohd. Sabri Mohd Nadzir berkata, restoran itu baru diubah suai khas untuk memberikan pengalaman istimewa kepada pelanggan menikmati hidangan seolah-olah berada di angkasa.

"Semasa proses mereka bentuk pelbagai idea yang dikeluarkan saya serta empat orang pemegang saham yang lain dan kami akhirnya sepakat untuk menggunakan konsep seperti berada di dalam kapal angkasa kerana faktor kedudukan restoran itu yang tinggi.

"Kami menggabungkan keistimewaan Menara Kuala Lumpur itu sendiri iaitu pemandangan Kuala Lumpur dari kedudukan tertinggi dengan hiasan dalaman yang mengetengahkan konsep kapal angkasa.

"Sebaik saja pelanggan melangkah keluar dari lif, mereka sudah disambut dengan suasana seperti di galaksi dengan 'gugusan bintang' berada di siling dan laluan masuk seperti kapal angkasa.

"Cahaya lampu optik gentian digunakan di siling berlatarkan cahaya biru gelap bagi memberi ilusi bintang yang bergemerlapan umpama restoran itu tidak berbumbung.

"Kami turut banyak menggunakan warna seperti biru gelap dan ungu untuk cahaya lampu kontra dengan cahaya putih bagi menampakkan suasana seperti orbit.

"Menariknya lagi, dinding Atmosphere 360 turut turut dihiasi dengan imej-imej galaksi yang dibeli khas dari NASA dengan bantuan seorang profesor dalam bidang astronomi.

"Pelanggan yang datang bukan saja dapat menikmati hidangan yang lazat serta melihat suasana yang indah, mereka juga dapat memperolehi informasi tentang cakerawala," katanya yang juga merupakan seorang arkitek.

Katanya, restoran itu menghabiskan putaran 360 darjah dalam tempoh sejam dan ia juga pencetus kepada nama restoran tersebut, Atmosphere 360.

Konsep minimal

Menurut Mohd. Sabri, restoran yang mula beroperasi sejak Oktober lalu diambil alih oleh Asian Kitchen Sdn. Bhd. dan pasukannya mengambil masa enam minggu saja untuk mereka bentuk kembali, meruntuhkan rekaan lama dan membina hampir keseluruhan restoran tertinggi di Asia Tenggara itu.

Hampir 100 peratus restoran itu diubah-suai daripada restoran asal daripada karpet, dinding, lantai hingga ke perabot dalam tempoh yang singkat.

Pemilihan kerusi, meja dan sofa yang moden dan ringkas pula dibuat untuk disesuaikan dengan konsep fine dining serta memberi keselesaan kepada pelanggan.

Gaya minimum itu juga dibuat atas dasar konsep kapal angkasa yang bersifat futuristik.

Dilihat di satu sudut yang dijadikan ruangan menunggu, pemilik restoran yang baru mula beroperasi tiga bulan meletakkan sebuah teleskop dan sebuah piano putih yang eksklusif di sudut yang lain.

Restoran tersebut turut banyak bermain dengan cahaya dan gelas lutsinar.

Karpet yang membaluti lantai restoran itu turut dipilih dengan teliti. Berlatar warna jingga dengan motif bulatan umpama planet, menambahkan nilai eksklusif restoran tersebut serta sesuai dengan konsepnya.

Tidak cukup dengan itu, tandas turut diberikan sentuhan futuristik seperti penggunaan sinki yang ringkas dan menggunakan sistem penderiaan.

Restoran berputar Atmosphere 360 ini dibuka setiap hari dari pukul 11.30 pagi hingga 11 malam.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved