Rabu, 26 Oktober 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Festival buku untuk kanak-kanak

Posted:

Festival buku untuk kanak-kanak

Festival buku untuk kanak-kanak

Oleh HAKIMI ISMAIL
Gambar Zaki Amirudin

BUDAYA membaca di kalangan rakyat Malaysia masih lagi rendah jika dibanding dengan negara-negara maju.

Sedangkan membaca merupakan simbol masyarakat berilmu dan lambang kemajuan sesuatu bangsa.

Membaca merupakan sumber pengetahuan dan sumber untuk mencapai kejayaan dalam apa juga bidang.

Buku merupakan wadah untuk mengajak manusia berfikir dan seterus memperoleh ilmu-ilmu baru untuk memajukan diri.

Tetapi agak mendukacitakan kerana rakyat Malaysia kebanyakannya mengabaikan budaya membaca.

Atas kesedaran itu Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM), mengambil inisiatif menganjurkan Festival Buku Kanak-Kanak (FBK) 2011 dari 27 Oktober hingga 2 November ini di Dataran Merdeka.

Matlamatnya hanya satu, iaitu membentuk budaya membaca sejak dari usia muda.

Ibarat peribahasa melentur buluh biar dari rebung, maka inisiatif MBKM itu bermatlamat untuk melahirkan generasi masa depan yang mementingkan budaya ilmu dan budaya membaca.

Dianjurkan kerjasama Perpustakaan Kuala Lumpur, Perbadanan Kota Buku, Majlis Buku Kanak-Kanak dan Remaja Malaysia serta Persatuan Penerbit Buku Malaysia, FBK menyediakan pelbagai aktiviti menarik terutama untuk kanak-kanak.

Menurut Penolong Pengarah MBKM, Norhayati Razali, sebanyak 26 buah syarikat penerbitan buku dan agensi kerajaan dalam dan luar negara akan menyertai FBK 2011 untuk mempromosikan dan menjual buku terbitan masing-masing.

Katanya, pelbagai aktiviti menarik disediakan khas buat pengunjung di FBK 2011 yang julung-julung kali diadakan itu.

"Kanak-kanak yang hadir berpeluang menyertai pelbagai aktiviti menarik termasuklah sesi bercerita dan pertandingan bercerita, demonstrasi origami, pameran buku, sesi bersama penulis, seminar kesusasteraan kanak-kanak dan banyak lagi aktiviti menarik disediakan.

"Antara aktiviti menarik yang turut disediakan termasuk Pameran Buku Kelainan Upaya (IBBY), Galeri Guru Malaysia, Sesi Bercerita Group Kopi-Kopi dan Rentak Hijau, Pertandingan Bercerita, Forum Kanak-Kanak dan banyak lagi," katanya kepada pemberita di Putrajaya baru-baru ini.

Selain itu, katanya, penganjuran festival buku tersebut juga bertujuan memberi imej baru kepada MBKM dalam usaha memperjuangkan buku kanak-kanak di peringkat nasional berkonsepkan 1Malaysia.

"Festival buku kanak-kanak yang julung-julung kali dianjurkan ini merupakan satu aktiviti yang terancang dan akan diadakan secara berterusan sebagai aktiviti dwi tahunan berselang seli dengan pesta buku kebangsaan pada masa akan datang.

"Saya yakin festival ini memajukan industri penerbitan buku kanak-kanak tempatan dan menggalakkan aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan bidang penghasilan buku seperti penulisan, penyuntingan, ilustrasi, penterjemahan dan pemasaran buku itu sendiri di negara ini," katanya.

Menurut Norhayati, industri penerbitan buku kanak-kanak semakin menarik perhatian pelbagai pihak yang berminat untuk mengetengahkan pelbagai idea untuk merangsang minda kanak-kanak.

"Justeru, saya berharap FBK 2011 yang akan berlangsung nanti akan memperoleh hasil yang memberangsangkan. Pada penganjuran julung-julung kali ini kami tidak meletakkan sasaran kehadiran pengunjung kerana ia baru diperkenalkan dan kita akan melihat sejauh mana maklum balas daripada masyarakat di negara ini terutamanya ibu bapa.

"Ciri-ciri paling penting bagi festival buku kanak-kanak ini adalah kejayaannya mewujudkan budaya berdialog dan pasaran dinamik di kalangan penerbit buku antarabangsa. Ia juga menjadi medan pertemuan penting bagi mereka yang terlibat dalam dunia penerbitan bahan bacaan kanak-kanak kerana kedudukannya yang sehingga kini menjadi pelopor bidang tersebut," katanya.

Dalam pada itu, Norhayati memberitahu, ilu strasi yang dipaparkan dalam FBK 2011 diyakini menepati cita rasa kanak-kanak yang hadir.

Malah ilustrasi yang diketengahkan melalui buku IBBY dijangka akan dapat perhatian kanak-kanak kerana mengandungi unsur-unsur seperti fantasi.

Full content generated by Get Full RSS.

Pentingnya sarapan untuk anak

Posted:

Pentingnya sarapan untuk anak

Pentingnya sarapan untuk anak


Sarapan membantu memberi kesan dramatik terhadap pencapaian belajar kanak-kanak. - Gambar hiasan


KEBANYAKAN ibu bapa apabila ditanyakan tentang apa yang mereka mahu pada anak-anak mereka pasti memberikan jawapan ini - berjaya dalam pelajaran!

Dalam dunia yang penuh saingan ini ibu bapa sanggup berusaha bagi memastikan anak mereka mendapat pendidikan terbaik.

Sesetengahnya menghantar anak ke sekolah swasta atau menggaji pengajar peribadi untuk memberi kelas tambahan di rumah mereka.

Namun ramai ibu bapa yang terlepas pandang satu cara yang mudah dan berkesan untuk merangsang pencapaian anak-anak mereka iaitu sarapan pagi yang berkhasiat.

Pakar Nutrisi di Hospital Pantai Ampang, Nor Lizawati Che Lah berkata, dengan gaya hidup yang semakin sibuk, ramai ibu yang agak sukar menyediakan sarapan pagi yang berkhasiat untuk mereka.

Akibatnya ramai kanak-kanak yang tidak mendapat keperluan zat harian mereka untuk membesar dengan sempurna.

Menurutnya, kajian saintifik juga telah menunjukkan bahawa, sarapan memberikan kesan yang dramatik terhadap kemampuan belajar anak-anak.

Sarapan menguatkan daya tumpuan, masa tindak balas, kebolehan belajar, perasaan dan ingatan.

Manakala kanak-kanak yang tidak bersarapan akan mengakibatkan turunnya prestasi pelajaran mereka di sekolah.

"Ibu bapa memainkan peranan yang penting bagi membantu kanak-kanak memenuhi keperluan zat harian mereka.

"Sebaiknya ibu bapa mengikuti rangka piramid makanan demi memastikan kanak-kanak mendapat gizi seimbang setiap hari," jelasnya.

Satu kajian yang dijalankan di Universiti Cardiff, Wales menunjukkan mereka yang makan sarapan berserat tinggi kurang mengalami keletihan sebanyak 10 peratus.

Golongan ini juga berkebarangkalian mendapat kemurungan yang paling rendah dan menunjukkan kemahiran kognitif yang lebih baik.

Serat membantu memperlahankan penyerapan makanan dalam perut, menyebabkan seseorang yang mengambilnya mempunyai tenaga lebih lama berbanding mereka yang tidak mengambil sarapan.

"Hidangan untuk sarapan sebaiknya mudah, namun mempunyai nilai khasiat yang tinggi.

"Ini amat penting terutama pada waktu pagi sebab pada waktu pagi kanak-kanak mungkin tidak ada selera untuk makan. Jadi sebagai ibu perlu tahu untuk bangkitkan selera anak dengan memberi minuman suam atau panas," kata Nor Lizawati.

Dalam pada itu salah satu cara memberi sarapan pagi terbaik ialah dengan hidangan minuman Horlicks panas segelas setiap pagi.

Pengurus Produk Horlicks, Junie H'ng, berkata, minuman malt ini diperkaya dengan serat dan khasiat yang diperlukan untuk kesihatan badan.

Mungkin ramai yang tidak tahu Horlicks pada asalnya adalah pengganti susu sebagai makanan bayi.

Kombinasinya yang terdiri daripada kalsium, vitamin A, B1, B2, C dan D, asid folik, zat besi dan serat memastikan kanak-kanak mendapatkan keperluan khasiat terbaik untuk sarapan mahupun minum petang.

Tambahan lagi, Horlicks memberikan dua kali ganda kalsium berbanding susu biasa.

"Lebih penting lagi mereka yang berhadapan dengan penyakit seperti gastrik atau penyakit yang memerlukan mereka makan makanan berbentuk cecair boleh menikmati Horlicks yang mudah dan berkhasiat ini," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved