Sabtu, 29 Oktober 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Generasi kedua Felda dapat rumah

Posted:

Generasi kedua Felda dapat rumah

Generasi kedua Felda dapat rumah

Oleh FARIK SALLEH
utusanjohor@utusan.com.my


HALIMAH Mohamed Sadique (tengah) menyerahkan borang Rumah Mesra Rakyat kepada salah seorang penerima di Dewan Raya Kampung Felda Bukit Besar, Kulaijaya, baru-baru ini.


KULAIJAYA 28 Okt. - Penantian 551 generasi kedua dari empat kawasan Felda di sini untuk memiliki rumah baru sejak dua tahun lalu akhirnya tercapai.

Mereka dari Felda Bukit Ramun (170), Felda Bukit Besar (67), Felda Pasir Raja (97) dan Felda Sungai Sayong (217) menerima berita gembira itu yang disampaikan Ahli Parlimen Tenggara, Datuk Halimah Mohamed Sadique baru-baru ini.

Halimah berkata, pada Bajet 2012, Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) akan diberi peruntukan tambahan untuk membina 10,000 unit Rumah Mesra Rakyat dan daripada jumlah itu, sebanyak 551 unit diperuntukkan untuk generasi kedua di gugusan Felda Bukit Besar di sini.

"Segala urusan berkaitan edar dan serah borang, temuduga, lawatan tapak, pelantikan peguam, tandatangan perjanjian jual beli dan sebagainya akan diuruskan oleh SPNB tidak lama lagi.

"Kerja-kerja membina rumah dijadualkan bermula pertengahan Januari 2012 iaitu dua minggu selepas pelantikan kontraktor dilakukan oleh SPNB dan ia dijadual disiapkan dalam masa enam bulan," katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Ramah Mesra Pemimpin Bersama Rakyat anjuran Jawatankuasa Penyelarasan Parlimen Tenggara dan SPNB di Dewan Raya Kampung Felda Bukit Besar di sini.

Seorang penerima rumah tersebut, Azhar Abd. Manab, 47, dari Felda Bukit Besar bersyukur kerana nasib generasi kedua Felda sepertinya sentiasa mendapat perhatian kerajaan.

"Pengumuman itu melegakan sekali gus menjawab serta menafikan persoalan, tohmahan dan kemusykilan yang menghantui kami selama ini. Ia juga cukup bermakna bagi kami yang sememangnya memerlukan rumah sendiri," kata bapa kepada lima orang anak itu.

Mohd. Hata Kamal, 45, pula tidak dapat menahan sebak serta terharu selepas menerima perkhabaran gembira itu.

"Mudah-mudahan segala perancangan berjalan dengan lancar dan impian untuk tinggal di rumah sendiri bersama keluarga menjadi kenyataan," katanya yang tinggal bersama ibu bapa mentua di Felda Sungai Sayong di sini.

Sahara Ahab, 39, dari Felda Pasir Raja pula berterima kasih kepada kerajaan kerana diberi tapak untuk mendirikan rumah sendiri.

"Saya akan memanfaatkan tanah ini dengan membina rumah sendiri untuk kami sekeluarga," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Bersara, sambut hari lahir serentak

Posted:

Bersara, sambut hari lahir serentak

Bersara, sambut hari lahir serentak


ROHANI Wahab menerima hadiah daripada murid-murid SK Taman Johor Jaya sempena hari persaraan dan hari lahirnya di Johor Bahru, semalam.


JOHOR BAHRU 28 Okt. - Persaraan Rohani Wahab sebagai Guru Besar Sekolah Kebangsaan (SK) Taman Johor Jaya di sini hari ini lebih istimewa kerana tarikh lahirnya juga jatuh pada hari ini.

Rohani, 56, dari Kampung Dato' Sulaiman Menteri di sini yang sudah 38 tahun berkhidmat sebagai guru menyifatkan hari ini sebagai sesuatu yang indah dan tidak dapat dilupakan.

Menurutnya, bersara tidak bermakna beliau tidak lagi terlibat dalam dunia pendidikan, sebaliknya akan terus aktif menyumbang dalam bidang tersebut.

"Saya akan menyertai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan menyalurkan segala pengalaman yang ada untuk kebaikan serta kemajuan sektor pendidikan.

"Dengan cara ini semua pengalaman tidak akan sia-sia selain dapat membantu warga pendidik yang baru dalam era perguruan yang amat mencabar," katanya pada Majlis Harum Budi Baktimu Serikandi di Dewan Bestari sekolah itu.

Ibu kepada empat anak itu berkata, pengalaman sebagai mendapati semua dasar pendidikan kerajaan adalah relevan dan sesuai dengan perkembangan di negara ini.

Menurutnya, semua warga pendidik perlu mendukung aspirasi dan dasar Kementerian Pelajaran dengan sepenuh hati bagi memastikan kejayaan pelaksanaannya.

Mengenai latar belakang pendidikannya, beliau mendapat pendidikan di SK Bukit Senyum dan Sekolah Menengah (SM) Sultan Ismail sebelum melanjutkan pengajian di Maktab Perguruan Temenggong Ibrahim di sini.

Beliau pernah mengajar di enam sekolah rendah dan menengah di Terengganu dan Johor dari 1976 hingga 2008 sebelum menjadi guru besar sekolah itu pada 2008.

Rohani juga pernah menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang pada 1994 dan 2003 serta Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2010 (Guru Besar).

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved