Sabtu, 17 September 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Program lebih teratur, sistematik

Posted:

Program lebih teratur, sistematik

Program lebih teratur, sistematik

Oleh ZULHISHAM ISAHAKutusanjohor@utusan.com.my


Sebahagian peserta yang menyertai Program Kayuhan Mesra sempena sambutan Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia di Johor Bahru, semalam.


JOHOR BAHRU 16 Sept. - Kira-kira 500 ahli mewakili sembilan kelab basikal di negeri ini diminta mendaftar dengan Majlis Sukan Negeri Johor (MSNJ) bagi membolehkan program-program mingguan atau bulanan dianjurkan untuk mereka.

Setiausaha Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB), Ismail Abd. Rahman berkata, MSNJ akan menyalur peruntukan kepada kelab tersebut dan pihaknya sedia bekerjasama bagi menjayakan program yang dianjurkan.

"Dengan cara ini setiap program akan lebih teratur dan sistematik selain lengkap dengan aspek keselamatan. Contohnya, peserta diiringi pihak polis jika melakukan sebarang kayuhan bagi sesuatu jarak perjalanan tertentu.

"Ini juga sebagai satu usaha mengelakkan golongan muda terlibat dengan aktiviti tidak sihat seperti merempit," katanya kepada pemberita selepas melepaskan peserta Program Kayuhan Sempena Sambutan Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia di ruang legar Taman Daya, di sini, hari ini.

Turut hadir Pengerusi Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Zon Nibong, Lazim Ran dan Ketua Balai Polis Taman Setia Indah, Cif Inspektor Mazlan Morshidi.

Ismail berkata, bagi memastikan setiap program berjalan lancar, ahli kelab perlu memastikan ciri-ciri keselamatan dan segala kelengkapan mencukupi.

Mereka juga boleh mempromosikan program itu kepada rakan-rakan supaya ia diadakan lebih kerap.

Sementara itu, Lazim berkata, program kayuhan tersebut adalah pertama kali diadakan sempena sambutan Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia serta Aidilfitri.

Program kayuhan yang disertai kira-kira 100 peserta itu adalah anjuran KRT Zon Nibong bersama MBJB dan polis. Ia bertujuan merapat hubungan dengan masyarakat setempat.

Beliau menambah, jarak kayuhan tersebut kira-kira lima kilometer dari Taman Daya ke Taman Setia Indah dan berpatah balik ke ruang legar taman berkenaan.

"Di sepanjang perjalanan, peserta mengedarkan risalah cegah jenayah serta menanggalkan iklan dan poster ceti haram atau ah long yang ditampal di merata-rata tempat," katanya.

Saudara baru ingin melihat ibu peluk Islam

Posted:

Saudara baru ingin melihat ibu peluk Islam

Saudara baru ingin melihat ibu peluk Islam

JOHOR BAHRU 16 Sept. - Setiap kali Syawal menjelma, saudara baru, Nur Shahidan Abdullah, 43, sentiasa berdoa untuk menyaksikan ibunya memeluk Islam dan menyambut hari raya bersamanya.

Malah, dia amat menantikan detik itu kerana mahu melihat ibunya yang beragama Kristian menemui jalan kebenaran selagi masih ada kesempatan.

Shahidan atau nama asalnya Daniel Semary yang bertugas sebagai tentera di sini mengakui ibunya sering memuji Islam walaupun belum menganuti agama suci itu.

"Ibu saya pernah menyatakan mahu kesemua sembilan anaknya memeluk Islam dan apabila ditanya bila dia akan memeluk Islam, ibu hanya tersenyum dan mendiamkan diri.

"Bapa saya juga belum memeluk Islam. Dia merupakan seorang ketua gereja di sebuah kampung di Kota Samarahan, Sarawak. Walau bagaimanapun, dia amat menyokong saya masuk Islam pada 1993," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, baru-baru ini.

Shahidan yang berketurunan Iban merupakan seorang daripada 12 saudara baru yang menerima zakat sumbangan Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ) dalam satu majlis di Pusat Latihan Tempur Tentera Darat (Pulada), Ulu Tiram, dekat sini, baru-baru ini.

Menurut bapa kepada lima anak itu, dia merupakan individu kesembilan dalam keluarga dan saudaranya di Kota Samarahan yang memeluk Islam.

"Antara perubahan ketara selepas bergelar Muslim ialah hatinya menjadi tenang dan daripada seorang yang cepat marah menjadi penyabar," katanya.

Sementara itu, rakannya, Iskandar Ogen Abdullah, 40, yang berketurunan Bidayuh dan berasal dari Lundu, Sarawak berkata, dia begitu terpegun dengan keindahan laungan azan sejak dari kecil lagi.

Katanya tiada perkataan dapat menggambarkan perasaan setiap kali mendengar azan yang memberi kedamaian di jiwa.

Bagi Abd. Hadi Koh Abdullah, 43, dari Merlimau, Melaka pula yang sejak kecil tinggal di perkampungan Melayu dan keadaan itu memudahkannya mengenali Islam.

Bapa kepada tiga anak yang telah 22 tahun berkhidmat dalam tentera ini memeluk Islam pada 1992.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved