Khamis, 1 September 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


6 rompak kedai pajak gadai dicekup

Posted:

6 rompak kedai pajak gadai dicekup

6 rompak kedai pajak gadai dicekup

Oleh ANGELINA SINYANG
pengarang@utusan.com.my


Inilah kedai pajak gadai yang cuba dimasuki oleh enam perompak di Sungai Way, Petaling Jaya, semalam.


PETALING JAYA 1 Sept. - Enam perompak yang sedang asyik menebuk dinding sebuah kedai gambar untuk memasuki kedai pajak gadai bersebelahan di Sungai Way di sini awal pagi ini dicekup polis setelah terperangkap apabila alat penggera keselamatan premis itu berbunyi.

Dalam kejadian kira-kira pukul 2 pagi itu, suspek yang menaiki tiga buah kereta termasuk sebuah Mercedes Benz merancang memecah masuk kedai pajak gadai yang terletak di hujung bangunan kedai tiga tingkat itu dengan menebuk tiga lubang dari dua premis bersebelahan.

Suspek berjaya memasuki premis pertama iaitu kedai kasut dengan memecah pintu belakang dan membuat dua lubang pada dinding di dalam kedai terbabit untuk membolehkan mereka masuk ke kedai gambar di sebelah.

Setelah memasuki kedai gambar, mereka sekali lagi membuat satu lubang sebagai laluan ke kedai pajak gadai di sebelahnya dan ketika itulah alat penggera keselamatan berbunyi.

Bunyi bising tersebut mengejutkan seorang lelaki yang tidur di sebuah premis terletak di tingkat dua lalu menghubungi polis.

Lelaki terbabit yang enggan dikenali ketika ditemui memberitahu, dia sedang nyenyak tidur apabila tiba-tiba dikejutkan bunyi bising alat penggera keselamatan di kedai gambar yang terletak di bawah kediamannya.

"Mendengar alat penggera itu berbunyi saya berasa curiga lalu menghubungi polis dan sepasukan anggota dari Balai Polis Sungai Way yang terletak kira-kira 100 meter dari tempat kejadian terus datang menjalankan siasatan.

"Semasa polis tiba, semua suspek masih berada dalam kedai gambar dan mereka yang dikepung akhirnya dapat ditangkap," katanya.

Sementara itu, sumber memberitahu, suspek menebuk premis dan menggunakan alat vakum lantai untuk membuang batu-bata bagi mengelakkan ia dikesan.

Katanya, pemeriksaan polis menemui pelbagai peralatan digunakan untuk menebuk dan menggerudi bersama suspek di tempat kejadian.

Tambahnya, lantai kedai kasut dan gambar juga ada kesan basah kerana mesin gerudi terbabit menggunakan air untuk mengurangkan bunyi bising dan memudahkan proses penggerudian.

"Suspek juga bertindak merosak dan mencabut beberapa kamera litar tertutup (CCTV) yang terdapat di premis berkenaan.

"Polis turut menemui beberapa kamera, wang tunai dan telefon bimbit dalam beg dibawa suspek dipercayai dicuri dari kedai gambar tersebut," katanya.

6 motosikal, 2 kereta dibakar di Taman Muda

Posted:

6 motosikal, 2 kereta dibakar di Taman Muda

6 motosikal, 2 kereta dibakar di Taman Muda

KUALA LUMPUR 1 Sept. - Penduduk yang tinggal di Pangsapuri Rivera, Jalan Bunga Mewah 5A, Taman Muda, Cheras di sini, gempar apabila ada individu tidak bertanggungjawab membakar lapan kenderaan di tempat letak kereta bawah kediaman mereka pada awal pagi ini.

Kejadian berlaku kira-kira pukul 5.10 pagi semasa penduduk sedang nyenyak tidur menyebabkan mereka tidak sempat berbuat apa-apa untuk menyelamatkan enam motosikal dan dua kereta jenis Perodua Kelisa daripada dijilat api.

Seorang penduduk yang ditemui, Eddy Madius, 28, berkata, dia yang tinggal di tingkat dua pangsapuri terbabit, terjaga daripada tidur apabila menyedari asap tebal memasuki rumahnya.

"Saya bergegas turut ke tingkat bawah dan terkejut melihat api sedang marak membakar motosikal dan kereta yang diletak di situ.

"Tanpa berlengah saya berlari naik ke rumah untuk mengambil paip getah dan berusaha memadam api sementara menunggu bomba tiba," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di tempat kejadian di sini, hari ini.

Menurut Eddy, meskipun bukan kenderaannya terlibat dalam kebakaran itu tetapi dia bersimpati dengan seorang rakannya yang kehilangan dua motosikal termasuk jenis Yamaha F2 150i yang baru dibeli awal tahun ini.

Katanya, dia percaya kebakaran itu adalah perbuatan khianat kerana beberapa bulan sebelum ini, insiden sama pernah berlaku di kawasan pangsapuri berkenaan tetapi melibatkan motosikal yang diletakkan di bangunan bersebelahan.

Seorang lagi penduduk, Chew Koay Choy, 39, terpaksa menanggung kerugian apabila rumahnya terletak di tingkat satu mengalami kerosakan akibat kebakaran tersebut.

"Rumah saya yang berada betul-betul di atas tempat letak kereta menempatkan kenderaan dibakar itu, mengalami kerosakan apabila semua barang-barang dalam rumah diselaputi abu, manakala cermin tingkap retak.

"Saya bersama isteri dan anak perempuan berusia lima tahun, kini tidak tahu mahu menumpang di mana sementara menunggu rumah kami dibersih dan dibaiki," katanya.

Jurucakap Balai Bomba dan Penyelamat Pandah Indah ketika dihubungi memberitahu, mereka menghantar sebuah jentera bersama enam anggota ke tempat kejadian sebaik sahaja menerima panggilan pada pukul 5.16 pagi dan mengambil masa 10 minit untuk mengawal api.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin mengesahkan menerima laporan tentang kejadian itu dan menyiasat kes berkenaan di bawah Seksyen 435 Kanun Keseksaan iaitu khianat dengan api.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved