Jumaat, 26 Ogos 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Pameran serentak di BSLN

Posted:

Pameran serentak di BSLN

Pameran serentak di BSLN

rekreasi@utusan.com.my
Gambar WAN NUR AMIRAH WAN MOHAMED REDZA


BENTUK arca kerusi membawa makna yang literal dalam Pameran Jaga!.


Sempena menyambut bulan Ramadan Al-Mubarak dan Bulan Kemerdekaan, Pameran Yayadan serta Pameran Manifestasi Merdeka dibuka kepada pengunjung bermula 8 Ogos hingga 18 September 2011 di Galeri Reka dan Galeri 2B.

Pameran Yayadan menghidangkan santapan seni berupa himpunan karya koleksi tetap negara yang memaparkan lebih daripada 30 buah karya yang memperlihatkan bagaimana Islam mempengaruhi budaya Melayu yang dapat dilihat pada tulisan kaligrafi jawi yang digunakan secara meluas dalam konteks seni.

Pameran Manifestasi Merdeka pula dianjurkan khas sempena menyambut ulang tahun kemerdekaan negara ke-54, secara tidak langsung menyemarakkan lagi interpretasi 'Merdeka' melalui paparan Koleksi Himpunan Tetap Negara dan kompilasi hasil karya pelukis muda tempatan yang terdiri daripada mereka yang telah melakar nama dalam bidang seni rupa tanah air.

Kesedaran nilai persekitaran, unsur keselesaan dan keharmonian yang memberi kesan kepada kehidupan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum selepas merdeka dipertontonkan dalam pameran yang berunsurkan spiritual untuk ketenangan, kepuasan dan keselesaan seperti karya Semangat Bumi, Air dan Udara.

Pameran ini juga secara tidak langsung mendalami jiwa patriotik dan menjangkau interpretasi pengunjung sebagaimana sebuah negara yang diimpikan mengikut cita rasa mereka, di samping membina semangat cintakan tanah air.

Manakala Pameran Jaga! yang telah bermula sejak 4 Julai lalu hingga 30 Oktober 2011 masih dikekalkan.

Pameran dalam bentuk arca kerusi itu yang membawa makna Jaga, dihasilkan oleh 25 orang pelukis jemputan.

Kebanyakan arca tersebut membawa makna yang literal sebagai perabot kerusi dan ada juga karya yang bersifat konsepsual yang memberikan gambaran sinis, humor dan juga sebagai sebuah objek seni untuk dihayati dan dinikmati sebagai halwa mata.

Selain itu, Pameran Syad Ahmad Jamal Dalam Kenangan turut diadakan bagi menghargai jasa dan pengorbanan Allahyarham Datuk Syad Ahmad Jamal yang banyak berjasa untuk meningkatkan martabat seni tanah air.

Dalam pameran tersebut, BSLN menghimpunkan 27 karya lagenda negara hasil lukisan tangan Allahyarham yang dihimpunkan dalam Koleksi Karya Himpunan Tetap BSLN yang menggambarkan perjalanan hidupnya sebagai seorang anak seni.

Dari dapur ke layar perak

Posted:

Dari dapur ke layar perak

Dari dapur ke layar perak

rekreasi@utusan.com.my
Gambar NOOR AZLINA JAAFAR

BERADA di bahagian dapur sudah pun menjadi rutin harian buat mereka yang bekerja sebagai chef, tetapi segelintir daripada mereka bernasib baik kerana diberi peluang dibawa keluar ke layar perak.

Antaranya pemilik Restoran Indulgence, Chef Julie Song yang dipelawa sebagai hos jemputan dalam siri 'Discover Perak' bersama pengacara popular, Xandria Ooi.

Siri tersebut mula disiarkan di Astro, saluran Asian Food Channel (703) pada 22 Ogos lalu.

Dalam siri tersebut, Chef Julie membawa penonton merasai pengalaman beliau ketika mengunjungi pelbagai tempat-tempat menarik dan bersejarah yang terdapat di sekitar Ipoh, Hutan Royal Belum, Pulau Pangkor dan Taiping.

Selain mendedahkan keunikan khazanah negeri yang terkenal dengan bijih timah itu, Chef Julie turut memaparkan sajian makanan hebat dari sumber makanan laut dan darat.

Pengalaman berbeza

Walaupun bidang kepakaran beliau merupakan hidangan menu masakan Eropah moden, namun kini beliau sendiri teruja dengan keenakan masakan yang terdapat di negeri kelahirannya sendiri.

"Saya teruja dengan lokasi-lokasi yang dilawati ketika sesi pengambaran dan sebelum menjejakkan kaki ke tempat itu, saya tidak tahu yang ia bakal memberi pendedahan yang amat baik kepada diri saya sendiri.

"Saya cuba sesuatu yang baru, pergi ke tempat-tempat yang tidak pernah saya lawati dan mencuba masakan enak yang terdapat di sekitar negeri kelahiran saya," katanya ketika ditemui S3 baru-baru ini.

Beliau berkata, siri tersebut amat bermakna baginya kerana ia disiarkan di Malaysia, Singapura, Indonesia, Thailand, Brunei, Hong Kong, Filipina dan Mongolia.

"Dalam siri ini, kesemua tempat yang dipaparkan dipilih berdasarkan populariti mereka di tempat masing-masing.

"Pada masa yang sama, saya pelajari pelbagai resipi baru yang diperoleh daripada pemilik restoran dan gerai yang kami lawati," jelasnya.

Menurutnya, walaupun gaya masakan di dapur Restoran Indulgence berbeza dengan dapur restoran dan gerai yang dilawatinya, namun popularitinya di luar jangkaan Chef Julie.

"Rasa, tekstur dan cara masakan mereka amat berlainan.

"Ketika berada di Taiping, saya makan 'baby' ketam dan ia sesuatu yang tidak pernah saya rasai sebelum ini kerana ketam kecil itu agak sukar untuk ditemui di pasaran tempatan," ujarnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved