Ahad, 26 Jun 2011

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pendidikan Jasmani perlu suntikan baharu

Posted:

Pendidikan Jasmani perlu suntikan baharu

Pendidikan Jasmani perlu suntikan baharu

Oleh DR. MOHAR KASSIM

Berbeza dengan mata pelajaran lain yang hanya menumpukan kepada aspek pengetahuan sahaja, Pendidikan Jasmani (PJ) boleh meningkatkan keupayaan minda, psikomotor dan nilai sosial seseorang pelajar.

Hal ini boleh dibuktikan apabila seseorang pelajar itu melakukan sesuatu aktiviti fizikal. Perbuatan itu bukan sahaja melibatkan keupayaan fizikalnya, malah ia juga dapat meningkatkan tahap keyakinan, pengetahuan dan keseronokan melakukan aktiviti berkenaan.

Justeru PJ merupakan mata pelajaran yang mempunyai kekuatan dan berpotensi untuk melengkapkan pelajar dalam semua aspek jasmani, intelektual, rohani dan sosial, selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Bagaimanapun, berdasarkan pengalaman dan pemerhatian, penulis mendapati PJ tidak dapat dijalankan dengan berkesan kerana kekangan masa, kekurangan peralatan, kemudahan yang tidak mencukupi, guru yang tidak berkelayakan atau kurang berpengalaman yang mengajar subjek itu.

Kesemua faktor berkenaan membawa kepada kurangnya minat pelajar terhadap mata pelajaran ini. Ditambah pula dengan keadaan yang tidak selesa untuk belajar kerana panas dan berpeluh semasa di dalam kelas selepas PJ. Ia disebabkan tiada kemudahan bilik mandi yang sempurna untuk pelajar membersihkan tubuh badan.

Bagi memastikan keberkesanan PJ, Kementerian Pelajaran perlu mempertimbangkan pelbagai aspek yang meliputi peruntukkan jumlah jam dalam seminggu, peralatan, kemudahan, guru yang berkelayakan, dan kandungan kurikulum yang mudah untuk dilaksanakan secara berkesan bukannya hanya di atas kertas.

Dibimbangi jika PJ dilaksanakan dengan sekadar melepaskan batuk di tangga akan memberi impak negatif kepada penglibatan pelajar dalam aktiviti sukan dan seterusnya akan menjejaskan perlaksanaan dasar 1Murid 1Sukan.

Oleh sebab itu, dicadangkan tiga langkah baharu untuk memastikan PJ dapat dijalankan dengan lebih berkesan.

Langkah pertama ialah dengan mengadakan satu sesi persekolahan dan ia boleh dilakukan secara berperingkat-peringkat. Dalam konteks ini, PJ sesuai dilaksanakan pada sebelah petang.

Hal ini membolehkan pelajar terus pulang ke rumah tanpa perlu masuk semula ke dalam kelas selepas PJ. Jika ia dilaksanakan, kemungkinan besar akan dapat menarik semula minat pelajar untuk menjalankan aktiviti fizikal.

Jumlah waktu untuk PJ juga boleh ditambah tanpa mengganggu mata pelajaran lain.

Usaha murni Kementerian Pelajaran yang telah dan sedang membina sekolah di setiap kawasan perumahan menjadi pemangkin proses untuk melaksanakan kelas PJ pada sebelah petang.

Di samping itu, pelbagai masalah sosial yang serius akan dapat diatasi kerana pelajar akan lebih menumpukan kepada aktiviti fizikal yang banyak membawa ke arah kebaikan.

Langkah kedua ialah menempatkan lebih ramai graduan PJ di setiap sekolah, sekurang-kurangnya empat orang guru - dua guru lelaki dan dua guru wanita - bagi sekolah yang ada pelajar perempuan.

Bilangan ini bukan satu masalah besar kerana setiap tahun institusi pengajian tinggi awam (IPTA) seperti Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Universiti Putra Malaysia (UPM) Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Universiti Malaya (UM) serta Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) mengeluarkan graduan PJ yang berkelayakan.

Langkah ketiga adalah dengan melihat semula alatan dan kemudahan yang sedia ada di setiap sekolah sebelum merangka kurikulum PJ. Ketika ini terdapat juga sekolah yang gagal untuk mengikuti silibus yang ditetapkan.

Perkara ini disebabkan sekolah tidak ada atau kurang alatan dan kemudahan untuk melaksanakan kemahiran-kemahiran tersebut. Oleh itu, ia hanya menjadi sebagai sesuatu yang ideal tetapi tidak boleh dipraktikkan.

Diharap cadangan tersebut dapat dilaksanakan walaupun secara berperingkat-peringkat sebagai satu suntikan baharu kepada mata pelajaran PJ ke arah melahirkan individu yang berketerampilan dari segi intelektual, jasmani dan sahsiah.

PENULIS ialah Pensyarah Sains Kejurulatihan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia.

Karnival pendidikan kerjaya teknik, vokasional

Posted:

Karnival pendidikan kerjaya teknik, vokasional

Karnival pendidikan kerjaya teknik, vokasional


Zakaria Mohd. Nor menyampaikan trofi Juara Keseluruhan Pertandingan sempena Karnival Pendidikan Kerjaya SMTV kepada Pengetua SMV Setapak, Hindon Abdul Rahman di SMT Kuala Lumpur, baru-baru ini.


Karnival Pendidikan Kerjaya Sekolah Menengah Teknik dan Vokasional (SMTV) Zon Selangor dan Kuala Lumpur 2011 berjaya memberi maklumat untuk pelajar aliran itu merancang masa depan selepas tamat persekolahan.

Pengetua Cemerlang SMT Kuala Lumpur, Karteni Osman berkata, karnival yang julung kalinya diadakan itu adalah perlu bagi memberi maklumat awal untuk membantu pelajar membuat perancangan masa depan terutamanya mengenai institusi pengajian tinggi (IPT) pilihan serta bidang pengajian yang sesuai dipilih selepas tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Menurut beliau, ia juga dapat memupuk semangat persaingan positif dan kekitaan melalui pelbagai pertandingan yang diadakan selain mewujudkan hubungan baik sesama SMT dengan IPT dan agensi kerajaan yang terlibat.

"Karnival ini juga turut memuatkan maklumat berkenaan kursus-kursus dan jurusan yang ditawarkan di SMTV bagi menyebarkan maklumat kepada pelajar sekolah harian biasa dalam program Outreach SMTV 2012 dan sebagai pendedahan kepada umum," katanya ketika berucap pada karnival itu di Kuala Lumpur, baru-baru in.

Selain SMT Kuala Lumpur, karnival turut disertai oleh SMT Sepang, SMT Kuala Selangor, SMT Gombak, SMV Kajang, SMV Shah Alam, SMV Sungai Buloh, SMV Klang, SMV Setapak dan SMV ERT Setapak.

Karnival itu juga mendapat kerjasama daripada Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) serta Alumni SMTV yang terlibat dengan disokong oleh Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional (BPTV), Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).

Pelbagai pengisian disusun sepanjang karnival itu termasuklah Pameran Pendidikan Kerjaya dari 16 buah IPT awam dan swasta, ceramah kerjaya, pertandingan kerjaya, Program Outreach SMTV dan gerai jualan.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Bahagian Kejurulatihan BPTV, Zakaria Mohd. Nor berkata, karnival yang diadakan adalah sangat bagus kerana memberi peluang kepada para pelajar untuk mendapatkan gambaran tentang kerjaya pada masa hadapan.

Katanya, kemahiran yang diperoleh semasa belajar di SMTV banyak memberi faedah berguna kepada para pelajar terutamanya apabila memasuki alam pekerjaan kelak.

"Hal ini adalah kerana pembelajaran di SMTV lebih menekankan kepada aspek teknikal dan kemahiran yang amat diperlukan dalam bidang pekerjaan pada masa kini," jelasnya.

Pada pertandingan yang diadakan sempena karvival pendidikan kerjaya itu, SMV Setapak berjaya menjadi johan keseluruhan apabila memenangi tempat pertama dan ketiga dalam Pertandingan Melukis dan Mewarna Poster Kerjaya serta tempat pertama dalam Pertandingan Melukis dan Mewarna Kain Rentang.

Dua lagi pertandingan ialah Eksplorasi Binggi Kerjaya dan Reka Bentuk Grafik Kerjaya yang masing-masing diungguli oleh SMV ERT Setapak dan SMT Kuala Lumpur.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved