Khamis, 30 Jun 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Coklat tempatan berkualiti antarabangsa

Posted:

Coklat tempatan berkualiti antarabangsa

Coklat tempatan berkualiti antarabangsa


Pembungkusan yang menarik membolehkan coklat Ryverra meraih anugerah daripada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri.


COKLAT memang digemari rakyat Malaysia. Ia dinikmati dalam pelbagai bentuk termasuk sebagai perisa makanan.

Sebab itu permintaan untuk coklat di negara ini cukup tinggi termasuk yang diimport dari luar negara.

Sejak kebelakangan ini telah muncul usahawan tempatan yang terbabit secara langsung dalam perusahaan membuat coklat yang sesuai dengan cita rasa rakyat negara ini.

Salah satu daripadanya ialah Ryverra Chocolate & Confectionery Sdn. Bhd. (RCC) yang produknya telah berada di pasaran negara ini.

Istimewanya produk RCC yang menggunakan jenama Ryverra ialah ia dihasilkan sendiri secara manual menggunakan koko tempatan.

Yang paling penting ia dijamin halal kerana diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Pengarah Latihan dan Pembangunan Produk RCC, Mohd. Radzi Othman berkata, syarikat tersebut adalah milik penuh bumiputra yang telah beroperasi sejak 2008 melalui produknya Ryverra yang telah mendapat pengiktirafan dari pelbagai pihak.

Antaranya, mereka pernah memenangi anugerah kategori pembungkusan terbaik daripada SIRIM dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

Malah Ryverra juga meraih tempat pertama dan kedua bagi produk komersial coklat terbaik pada Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Antarabangsa (MAHA) 2010.

"Dalam Ekspo Groom Big Nasional pada 2010 kami telah dianugerahkan sebagai Rekabentuk Terbaik bagi Produk Konfensi.

"Malah kesemua produk Ryverra telah dibenarkan untuk menggunakan logo 1Malaysia Best oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA)," katanya.

Menurut Mohd. Radzi, dalam membangunkan produk pihaknya beriltizam untuk mengembangkan produk-produk yang menggunakan resipi Malaysia.

Justeru bahan asas utama dalam coklat iaitu koko dan lemak koko diambil dari sumber tempatan.

"Dengan berpegang kepada falsafah 'Biarlah Coklat Kami Yang Berbicara' kami berjaya meraih keyakinan untuk memasarkan produk di premis-premis coklat terpilih termasuk di KLIA (Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur).

"Produk kami juga telah menembusi pasaran luar seperti Xi'an dan Beijing, China, serta negara jiran, Singapura," katanya.

Tanpa meminggirkan pasaran tempatan yang menjadi tulang belakang kejayaan RCC selama ini, syarikat tersebut baru-baru ini tampil dengan satu siri produk baru yang dinamakan Estana.

Ia dimulakan dengan siri Coklat Panning Tiramisu yang sudah memasuki Pasaraya Mydin dan akan dipasarkan di Tesco tidak lama lagi.

Sementara itu sempena sambutan Aidilfitri tahun ini kata Mohd. Radzi, sebanyak 11 jenis produk coklat raya pelbagai warna dan bentuk telah dihasilkan oleh syarikatnya untuk dijadikan juadah istimewa kepada tetamu.

"Biskut menjadi hidangan biasa pada setiap Aidilfitri. Kali ini kami mahu mencipta kelainan dengan memperkenalkan coklat raya pula.

"Kami menyasarkan untuk menjual 30,000 kotak coklat raya tahun ini berbanding hanya 15,000 kotak tahun lepas," katanya.

Untuk koleksi Aidilfitri antara yang dijangka menjadi tumpuan ialah Shortbread, Heartshape dan Tiramisu Almond.

Bukan itu sahaja, Ryverra juga mengajak orang ramai berkongsi peluang perniagaan dan menambah pendapatan dengan menjadi agen berdaftar bagi produk tersebut.

Pendaftaran boleh dilakukan dengan melayari www.ryverra.com atau www.strawchocz.blogspot.com, atau email kepada ryverra@gmail.com atau menghubungi talian 03-42950885.

Sebagai galakan Ryverra telah menawarkan ganjaran kepada agen yang bertuah seperti televisyen Philips 42 inci, iPad dan tiket penerbangan pergi-balik bersama pasangan ke Bandung.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Resipi Kak Yam sambut puasa

Posted:

Resipi Kak Yam sambut puasa

Resipi Kak Yam sambut puasa

DALAM usaha mengingati jasa yang telah ditaburkan oleh Chef Yam selama 12 tahun berkhidmat di restoran Saffron Brasserie di Ancasa Hotel & Spa, Kuala Lumpur, Ramadan tahun ini hotel tersebut menawarkan promosi bagi sesiapa sahaja yang ingin berbuka puasa di sana.

Menawarkan harga dari RM53 untuk dewasa manakala dari RM35 untuk kanak-kanak, promosi Resipi Kak Yam yang terkenal dengan selera kampung pastinya memberi pelbagai pilihan kepada penggemar masakan ala kampung.

Sempena promosi yang diadakan sepanjang bulan Ramadan, bagi mereka yang membuat tempahan awal sebelum 15 Julai ini berpeluang menikmati segala juadah pada harga RM42 seorang.

Sudah pasti Resipi Kak Yam yang diketengahkan menampilkan pelbagai hidangan ala kampung yang menyelerakan. Antaranya, sup kambing berempah, tauhu bakar, bergedel, tempe bercili, ikan bilis berkacang, pecal, telur ikan goreng kunyit, tom yam ayam, cucur udang, goreng paru . gado-gado dan banyak lagi.

Tidak ketinggalan sajian konsep gerai yang menawarkan hidangan seperti nasi ulam, rojak buah, otak-otak, ikan bakar, kerang rebus, apam balik, cendol, asam laksa, mi bandung, roti canai, sotong kangkung, murtabak, yong tau foo dan pelbagai lagi yang pasti membuka selera.

Bagi mereka yang ingin mencuba sesuatu yang berlainan, Hotel Ancasa & Resorts turut menawarkan kambing bermadu, ikan Portugis, ayam Bombay, daging lada hitam, roti jala, ikan dan kambing bakar cicah dengan air asam, tosai bersama acar kelapa dan kuah dal, pai tee, pelbagai pilihan sushi dan maki, putu piring, enchiladas, mi lakna dan banyak lagi.

Hidangan utamanya pula terdiri daripada menu-menu terkenal seperti nasi lemak, nasi hujan panas yang dihidang bersama ayam madu, daging hitam manis, dalca ayam dan papadom, nasi tomato yang dihidang bersama ayam kuzi, kari daging, acar Malaysia dan keropok dan sebagainya.

Sementara itu, untuk pencuci mulut pula, para pengunjung boleh mencuba bubur labu, pengat pisang, bubur cha-cha, rempeyek, tapai pulut, pelbagai pastri Perancis, badak berendam, puteri ayu, kuih muih tempatan dan juga potongan buah-buahan segar.

Tidak lengkap rasanya sekiranya tidak mencuba teh tarik, kopi atau pun teh selepas menjamu selera.

Sementara itu bagi mereka yang tinggal sekitar Port Dickson pula, jangan ketinggalan mengunjungi Ancasa AllSuites Resort & Spa untuk menikmati pelbagai hidangan tempatan.

Menawarkan promosi Warung Kita sepanjang Ramadan ini, ia turut menampilkan pelbagai jenis hidangan yang pastinya membuat anda rambang mata.

Sotong kunyit, tom yam ayam, char koay teow, ayam panggang, sup kambing, tempura udang, murtabak ayam, kentang manis bergoreng, teppanyaki makanan laut, nasi beriani kambing, kerabu jantung pisang, mi kari dan ikan keli masak cekur antara menu yang disajikan.

Pada masa sama, jangan ketinggalan rebut peluang promosi Beli 5, Dapat 1 Percuma apabila menikmati juadah berbuka puasa bersama keluarga mahupun teman-teman.

Bufet buka puasa Ancasa AllSuites Resort & Spa ditawarkan pada harga RM35 (dewasa) dan RM25 untuk kanak-kanak.

Untuk tempahan hubungi 03-2026 6060 bagi Ancasa Hotel & Spa, Kuala Lumpur atau 06-6627288 (Ancasa AllSuites Resort & Spa, Port Dickson). Anda juga boleh layari laman web www.ancasa-hotel.com untuk keterangan lanjut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved