Khamis, 19 Mei 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Reda ujian Allah

Posted:

Reda ujian Allah

Reda ujian Allah

Oleh ZUARIDA MOHYIN
Gambar IHSAN PERTUBUHAN IRM


Presiden IRM, Zawahir Abdullah beramah mesra dengan anak-anak yatim di Pusat Jagaan Baitul Mahabah Al-Hashimi, Kuala Nerang, Kedah.


HIDUP ini sememangnya suatu ujian. Apa jua yang Allah SWT sediakan kepada setiap hamba-Nya, sama ada diuji dengan masa yang lapang, masa yang sempit, gembira dan sedih, sakit dan sihat tidak akan pernah tersisih daripada yang dinamakan ujian.

Yakinlah segala yang berlaku adalah dengan takdir-Nya. Allah mengkehendaki berlakunya kepayahan dan kesusahan di dalam hidup.

Semua itu untuk mengangkat martabat manusia.

Yang pastinya, setiap ujian dalam hidup adalah medan tarbiah untuk kita mengenali diri dan merasai kebesaran dan keagungan Allah SWT.

Ibnu Qayyim pernah menyebut: "Dijadikan kita (manusia) lemah supaya dengan kelemahan itu kita dapat meneropong kebesaran dan keagungan Allah SWT."

Lantas, peribahasa berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul paling sesuai bagi menyimpulkan keseluruhan program Jejak Prihatin Peringkat Wilayah Utara anjuran Pertubuhan Bantuan Kemanusiaan Islam Malaysia (Pertubuhan IRM) awal April lalu.

Program tiga hari dua malam itu juga tidak akan mencapai misi utamanya iaitu membantu rakyat Malaysia yang miskin dan daif yang benar-benar memerlukan pertolongan tanpa sokongan padu dan keikhlasan daripada kumpulan sukarelawan cawangan Kedah.

Ini membuktikan Islam adalah agama yang bersatu padu umpama sebuah binaan yang teguh.

Ikuti beberapa kisah penderitaan dan kesengsaraan penerima sumbangan yang berjaya dijejaki di negeri yang diberi jolokan negeri Jelapang Padi, baru-baru ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jejak Prihatin akan ke seluruh negara

Posted:

Jejak Prihatin akan ke seluruh negara

Jejak Prihatin akan ke seluruh negara


Berat sama dipikul, ringan sama di jinjing. itulah kekuatan Pertubuhan IRM ketika para sukarelawannya keluar menyumbang tenaga dan masa.


PRESIDEN Pertubuhan Bantuan Kemanusiaan Islam Malaysia (Pertubuhan IRM) Zawahir Abdullah berkata, IRM ditubuhkan setelah melihat kepada keperluan dan situasi semasa.

Pihaknya merasakan perlu ada satu organisasi yang prihatin kepada keperluan masyarakat setempat khususnya di Malaysia.

Zawahir yang berpengalaman luas dalam bidang kebajikan dalam dan luar negara pendapat, masyarakat Malaysia adalah penyayang dan sangat prihatin.

Katanya, semua kaum tidak terkecuali dalam membantu sesama insan baik Melayu, Cina, India dan kaum-kaum lain.

"Bermotifkan rakyat didahulukan, kami mengadakan program khusus untuk rakyat Malaysia iaitu Jejak Prihatin.

"Ia adalah antara program peringkat tempatan yang direncanakan oleh Pertubuhan IRM untuk tahun 2011 bagi membantu golongan yang kurang berkemampuan," katanya.

Kaedah bantuan yang dilaksanakan berbeza, di mana konsep ziarah atau kunjungan ke rumah penerima telah diamalkan bagi menilai dan merasai kesusahan mereka.

Program sulungnya adalah berkunjung di sekitar utara Semenanjung dan memfokuskan kepada masyarakat di sekitar Kedah.

Menurut Zawahir, melalui program itu, pihaknya akan menghulurkan bantuan berbentuk pek makanan bagi meringankan beban kesusahan penerima manfaat tersebut.

"Pemilihan penerima manfaat adalah mengikut kriteria yang ditetapkan oleh pihak pertubuhan," katanya.

Selain itu, melalui lawatan singkat itu, ia memberi peluang kepada Pertubuhan IRM melihat keperluan lain yang diperlukan oleh penerima seperti pembaikan rumah, peralatan berbentuk kerusi roda, perbelanjaan persekolahan anak-anak dan sebagainya.

Pada masa yang sama, Pertubuhan IRM akan turut mengusahakan penaja yang prihatin untuk turut serta membantu mereka menjayakan program ini.

"Ini merupakan program berterusan kami dalam membantu golongan yang kurang berkemampuan dan akan menjelajah ke seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak dalam menghulurkan bantuan.

"Destinasi terakhir program ini disasarkan di sekitar Lembah Klang," jelasnya.

Di samping itu, Zawahir turut berbangga atas penyertaan dan penglibatan rakan kerjasama dan para sukarelawan Pertubuhan IRM.

Katanya, walaupun mereka berbilang kaum dan latar belakang yang berbeza tetapi sanggup bersatu atas semangat ingin membantu meluangkan masa dan tenaga bagi menjayakan program seumpama ini.

Beliau juga menyeru penyertaan orang ramai untuk bersama-sama Pertubuhan IRM dalam program dan usaha-usaha kemanusiaan pada masa akan datang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved