Khamis, 19 Mei 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Kereta klasik pukau pengunjung

Posted:

Kereta klasik pukau pengunjung

Kereta klasik pukau pengunjung

Oleh HAMDAN TAWADI
utusanjohor@utusan.com.my


PARA pengunjung terpesona melihat kereta vintaj MG-TB keluaran 1939 di Kluang, baru-baru ini.


KLUANG 18 Mei - Bagaikan berada pada zaman silam.

Itulah suasana yang dapat dirasai semasa menyaksikan Pameran Kereta Vintaj dan Klasik anjuran Malaysia and Singapore Vintage Car Register (MSVCR) dengan kerjasama pusat beli-belah Kluang Mall di sini baru-baru ini.

Sebanyak 45 kereta vintaj dan klasik yang dipamerkan di dalam dan di hadapan Kluang mall memukau ribuan pengunjung yang nyata terpesona melihat 'khazanah' silam itu.

Menurut penganjur, definisi vintaj adalah kereta yang dikeluarkan sebelum 1940 manakala klasik pula adalah kereta yang dihasilkan pada 1940 hingga awal 1980-an.

Antara kereta vintaj yang menarik perhatian adalah MG-VA Tickford Tourer yang dikeluarkan pada 1937 dan Austin Seven Chummy keluaran 1930 yang turut dikenali sebagai Baby Austin.

Kereta klasik turut menggamit nostalgia silam menerusi pameran kereta Mercedez Benz 220A keluaran 1955 dan MG-Midget keluaran 1962.

Pegawai Daerah Kluang, Abdul Karim Abu Bakar berpendapat, pameran tersebut berpotensi untuk dijadikan produk pelancongan di daerah ini.

"Pameran ini adalah satu langkah bijak dalam menarik pelancong dan mungkin selepas ini kita dapat mengadakan pameran kereta moden pula," katanya semasa merasmikan pameran sehari itu di sini.

Turut hadir Yang Dipertua Majlis Perbandaran Kluang (MPK), Ahmad Main yang turut menyatakan kekagumannya terhadap keunikan kereta vintaj dan klasik yang sukar ditemui dan bernilai tinggi.

Mengenai MSVCR, kelab itu ditubuhkan di Melaka pada 1955 dan pada mulanya dikenali sebagai Malayan Vintage Car Register (MVCR) oleh sekumpulan peminat kereta vintaj.

Penubuhannya bertujuan mengumpulkan peminat kereta vintaj bagi menggalakkan penggunaan, penyimpanan dan pemulihan kenderaan tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pendekatan cari golongan susah

Posted:

Pendekatan cari golongan susah

Pendekatan cari golongan susah

Oleh MAZNAH MOHD. ARSAD
utusanjohor@utusan.com.my


Nur Jazlan Mohamed menghulurkan sumbangan kepada Lim Ah Fat di Taman Perling , Johor Bahru, baru-baru ini.


JOHOR BAHRU 18 Mei - Para pemimpin kini wajar menggunakan pendekatan dengan mencari golongan susah dari rumah ke rumah bagi membolehkan bantuan yang sewajarnya dapat disampaikan secara berkesan.

Ahli Parlimen Pulai, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, berdasarkan pengamatan menerusi pendekatan itu sahaja membolehkan kerajaan dapat mengenal pasti golongan susah dan miskin tegar dapat dibantu dengan segera.

"Apabila kita turun mencari mereka, kita akan bawa bersama jabatan seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia (PBSM) dan agensi kebajikan yang lain untuk sama-sama menyelesaikan masalah yang menimpa mereka.

"Selaku wakil rakyat, lazimnya kita akan beri dalam bentuk peruntukan kewangan, JKM akan mendaftarkan mereka yang terbabit dengan jabatan itu bagi mendapatkan bantuan yang sewajarnya dan PBSM di samping barangan keperluan makanan turut mencadangkan mereka yang terbabit mendapatkan rawatan di hospital dan sebagainya," katanya.

Beliau berkata demikian selepas penyerahan bantuan kepada golongan miskin tegar di kawasan Parlimen Pulai di sini baru-baru ini.

Antara penerima bantuan itu ialah ibu tunggal, Tan Guat Ngor, 35, yang baru kematian suaminya dan Lim Ah Fat, 81, yang mengalami sakit kaki yang serius.

Pada lawatan itu, Guat Ngor menerima bantuan kewangan RM500 daripada Nur Jazlan, manakala PBSM menghulurkan sumbangan berbentuk keperluan makanan harian dan JKM mendaftarkan kesnya bagi mendapatkan bantuan sewajarnya.

Ah Fat pula diberi bantuan kewangan dan makanan serta Jabatan Kesihatan diminta membawanya mendapatkan rawatan di Hospital Sultanah Aminah (HSA).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved