Jumaat, 20 Mei 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Aksinya buat ramai geram

Posted:

Aksinya buat ramai geram

Aksinya buat ramai geram

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
editjohor@utusangroup.com.my


ORANG ramai tidak melepaskan peluang menyaksikan ICS 2011 di ruang legar IOI Mall Bandar Putra, Kulaijaya, Johor, baru-baru ini. - utusan/Baazlan Ibrahim


KULAIJAYA 19 Mei - Putih, gebu, lembut dan manja! Siapa sahaja yang melihat aksinya pasti akan berasa geram dan tidak sabar mendakap atau membelainya.

Apatah lagi apabila melihat kelincahannya dengan aksi berbaring, bergolek dan meliuk-lentuk dengan bulu halus bak sutera.

Itu antara ragam yang dapat disaksikan pada Pertandingan Kucing Antarabangsa (ICS) 2011 di ruang legar IOI Mall Bandar Putra, di sini baru-baru ini.

Bagi penggemar haiwan peliharaan itu, kehadiran lebih 60 ekor kucing pelbagai baka yang menyertai pertandingan selama dua hari tersebut cukup mengujakan dengan pelbagai keletahnya.

Ada si manja berbulu panjang, lebat, halus dan kasar serta tidak kurang juga kucing yang mempunyai mata, telinga, bentuk muka berlainan selain perbezaan dari segi saiz.

Pendek kata, telatah si comel amat menghiburkan lebih-lebih lagi apabila melihat kucing gergasi yang bentuk dan perwatakannya seakan-akan seperti seekor anak harimau.

Ramai pengunjung terpegun dengan seekor kucing yang seakan-akan tidak berbulu dengan warna kulitnya coklat menyamai warna tanah dengan badannya tirus memanjang.

Menarik perhatian apabila ada kucing yang mempunyai belang luar biasa seakan-akan corak permaidani begitu juga dengan warna unik seakan-akan 'diwarnakan' bulunya.

Kucing-kucing itu adalah baka dari Amerika Syarikat, Norway, Britain, Siberia, Turki, Iran, Mesir, Jepun, Indonesia, India, Thailand dan Hong Kong.

Semua spesies tersebut adalah asli dan bukan kacukan bagi mengekalkan bentuk fizikal dan sifat-sifat semula jadinya.

Pengurus ICS 2011, Syahrun Najah berkata, pertandingan kali keempat itu dibahagikan kepada empat kategori dengan pemarkahan berdasarkan saiz, bulu dan warna selain keaktifan dan kepekaan apabila dipanggil juri.

Kategori pertama bagi anak kucing berumur empat hingga lapan tahun, kedua, kucing belum dikembiri (lapan bulan ke atas), ketiga, kucing yang telah dikembiri (lapan bulan ke atas) dan terakhir kucing biasa.

"Semua kucing yang bertanding berdaftar di bawah Persatuan Penggemar Kucing (CFA) bagi memastikan semua aspek dan piawaian persatuan itu dipatuhi sebelum menyertai ICS.

"Pada kali ini, 35 peserta dari seluruh negara menyertai ICS yang kebanyakannya adalah pembiak baka kucing," katanya kepada Utusan Malaysia sambil memberitahu juri ICS 2011 terdiri daripada Denis Turner dan Allan Davies dari Australia dan Wakako Ngayama dan Yaeko Takano dari Jepun.

Menurutnya, pertandingan tersebut bagi mempromosi dan mendidik pencinta haiwan serba jinak dan manja itu mengenai habitat serta kehidupan kucing yang sebenar.

Pegawai Pengiklanan dan Promosi IOI Mall Bandar Putra, Muhamad Fadli Bakri berkata, pemenang kategori Yang Paling Baik di Antara Yang Baik ialah pasangan Suhaiza Mohd. Abdullah dan Norazam Shah.

Muhamad Fadli berkata, pasangan itu yang mempertaruhkan kucing Calico & Bi-color membawa pulang trofi, makanan kucing dan produk Haiwan Peliharaan Global (GPC) bernilai RM500.

Kategori kucing berumur empat hingga lapan tahun dan sudah dikembiri dimenangi oleh Naqiuddin Fajhrie dan menerima baucar RM500 manakala kategori belum kembiri dimenangi Mohd. Effindi Saniran (RM300) dan kategori kucing biasa turut menjadi milik Suhaiza dan Norazam (RM200).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Seronok, puas dapat sertai ICS

Posted:

Seronok, puas dapat sertai ICS

Seronok, puas dapat sertai ICS


JUWAYRIYA Abd. Aziz (kiri) dan Jimmy Lee menunjukkan kucing masing-masing dari spesies Amerika Syarikat.


KULAIJAYA 19 Mei - Keseronokan dan kepuasan adalah antara faktor yang mendorong peminat kucing menyertai Pertandingan Kucing Antarabangsa (ICS) 2011 di ruang legar IOI Mall Bandar Putra, di sini baru-baru ini.

Bagi mereka, banyak pengalaman baru dapat diperolehi selain berkongsi cerita dengan peserta lain kerana masing-masing mempunyai spesies berlainan.

Seorang peserta, Juwayriya Abd. Aziz, 28, yang mempertaruhkan dua ekor kucingnya iaitu jenis American Curls dan White Exotic yang kedua-duanya dari Amerika Syarikat (AS) mengakui haiwan peliharaannya itu mempunyai ciri-ciri tersendiri.

"American Curls memiliki bentuk mata bulat di bawah dan lonjong di atas. Telinganya terlipat di bahagian hujung secara semula jadi dan bulunya sangat halus.

"Bagi White Exotic pula, mukanya agak rata tetapi bulat, badan dan kakinya pendek. Sifatnya adalah suka bermain dengan apa sahaja objek yang diacah kepadanya," katanya yang bekerja sebagai arkitek di ibu kota.

Hafizul Shahrizam Meor Hamzah, 24, pula berbangga dengan kucingnya jenis Maine Coon yang berasal dari AS kerana haiwan peliharaannya itu berbulu lembut dan panjang selain saiznya yang besar serta panjang.

"Saya membelanjakan kira-kira RM1,000 untuk kos makanan dan penjagaan empat ekor kucing Maine Coon setiap bulan," katanya yang meminati haiwan tersebut sejak kecil.

Adilah Roose, 42, pula membawa kucing jenis Abyssinians dari Mesir dan dia merupakan satu-satunya pembiak kucing jenis berkenaan di rantau Asia.

Dia yang menyertai banyak pertandingan kucing di luar negara, memiliki 18 ekor Abyssinians dan membelanjakan lebih RM3,000 sebulan untuk menjaganya.

Razali Rashid, 29, yang memiliki kucing White Exotic pula membelanjakan kira-kira RM500 sebulan dan apabila menyertai pertandingan RM1,500 diperlukan.

"Belanja tersebut agak tinggi daripada bulan biasa kerana perlu membeli beberapa jenis syampu," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved