Sabtu, 8 Jun 2013

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


Nano tampil lebih besar

Posted: 08 Jun 2013 06:01 AM PDT

BAGI peminat pemain mp3, sudah pasti jenama iPod akan menjadi pilihan kerana reka bentuk yang kecil dan senang dibawa tidak memerlukan ruangan yang besar untuk menyimpannya.

Setelah melancarkan iPhone 5 hujung tahun lalu, Apple turut membariskan iPod generasi ketujuhnya yang lebih besar daripada sebelumnya.

Dengan ciri-ciri menarik dan penggunaan power lightning sama seperti iPhone 5, ia dilihat menjadi ciri-ciri yang diidamkan oleh penggemar pemain muzik ini.

Masih mengekalkan ciri skrin sesentuh, ia tampil seakan iPod Touch kategori mini yang mempunyai skrin lebar 2.5 inci.

Sejak diperkenalkan pada tahun 2005, ia memperlihatkan pelbagai perubahan yang agak ketara dan berbeza dengan apa yang sepatutnya dilakukan oleh Apple.

Nama Nano sebenarnya merujuk kepada sesuatu yang kecil, tetapi kini iPod Nano dilihat semakin membesar sejak ia dilancarkan.

Namun ia tidak menghalang pengguna untuk mendapatkannya kerana setiap daripadanya pasti akan menampilkan ciri-ciri yang berbeza dan lebih menarik.

Tidak seperti generasi sebelum ini, iPod ini boleh memainkan video dan melihat gambar yang seakan album gambar bergerak untuk ditunjukkan kepada rakan dan keluarga.

Selain itu, ciri-ciri radio turut diselitkan dalam gajet kecil ini bagi memberikan pilihan kepada pengguna yang ingin mendengar muzik sedia ada mahupun radio.

Bagi iPod generasi ketujuh ini, ia ditampilkan dengan aplikasi bluetooth yang lebih baik.

Kepada pengguna yang ingin mendengar lagu, mereka boleh memilih untuk menyambungnya melalui speaker, headphone mahupun sistem audio di dalam kereta dengan menggunakan bluetooth.

Bagi mereka yang membeli iPod ini, setiap pembelian akan disertakan dengan Earpod daripada Apple yang sama dibekalkan kepada pemilik iPhone 5 dan iPod Touch terbaru.

Bagi mereka yang suka bersenam, iPod sudah pasti akan menjadi pilihan apatah lagi dengan perisian Nike+ yang telah disambungkan pada sensor untuk mengetahui jarak dan kadar kalori yang dibakar.

Secara keseluruhannya, iPod Nano generasi ketujuh ini jauh lebih baik dan memenuhi ciri-ciri sebuah pemain muzik yang mengagumkan serta menjadikan iPod paling nipis dalam pasaran.

Namun, ada di antara penggemar iPod tidak senang dengan model ini terutamanya bagi mereka yang menjadikannya sebagai peneman ketika bersenam.

Ini kerana, ciri klip yang membolehkan ia disangkut pada baju tidak disertakan dan tampak seakan membawa iPhone ketika bersukan kerana saiz yang lebih besar.

Apa pun terpulang pada kegunaan. Bagi penulis, ia merupakan antara Nano yang terbaik pernah dihasilkan Apple terutama ciri bluetooth untuk menjadi peneman ketika memandu. - AMIRUL

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved