Sabtu, 18 Mei 2013

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Syikin tidak pernah jemu melukis

Posted: 17 May 2013 11:58 AM PDT

Oleh Nik Jasni Che Jaafar

Cintanya terhadap dunia lukisan sudah berputik sejak kecil lagi. Cinta itu terus berkembang mengiringi kedewasaan seiring dengan peningkatan usia gadis manis ini.

Gemar menjadikan keindahan alam yang penuh warna-warni sebagai subjek utama dalam setiap karyanya, Wan Nur Asyikin Wan Abdullah, 19, sememangnya tidak hanya melukis untuk mengisi masa senggang.

Saya sentiasa menyimpan hasrat untuk pergi jauh dalam bidang ini.

Seni lukisan sebenarnya sangat mudah. Tak perlu banyak berfikir. Yang penting ada minat dan kreativiti.

Itu yang membuatkan saya tidak pernah berasa jemu untuk terus melukis," katanya kepada S2.

Menurut pelajar Tingkatan Enam Atas, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sultan Ahmad, Kuala Terengganu itu, ketika masih di bangku sekolah rendah, dia aktif menyertai pertandingan lukisan sehingga ke peringkat daerah.

Walaupun tidak selalunya menang, tetapi saya ambil setiap penyertaan itu sebagai pengalaman untuk meningkatkan lagi kemahiran diri," katanya.

Mesra dengan panggilan Syikin, anak bongsu daripada tiga beradik ini sentiasa berusaha untuk memahirkan diri dalam bidang lukisan.

Apatah lagi, ahli keluarga sentiasa menyokong penuh penglibatannya dalam cabang seni tersebut.

Malah, keluarga saya pernah mencadangkan saya mengikuti kelas seni lukis, tetapi saya tak dapat berbuat demikian kerana halangan masa, apatah lagi saya bakal menduduki peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) hujung tahun ini," katanya.

Ujar Syikin, seiring dengan pertambahan usia, dia kini lebih menggemari seni tekstil dan berhasrat menjadikannya sebagai kerjayanya pada masa depan. Sungguhpun begitu, katanya, dia tidak akan sesekali meminggirkan minatnya terhadap lukisan.

Saya meminati corak batik dan amat teruja untuk menjadi seorang pereka corak batik yang disegani suatu hari nanti.

Saya bercadang selepas menduduki peperiksaan STPM, saya ingin memohon untuk mengikuti kursus seni tekstil di Universiti Sains Malaysia (USM)," katanya.

Syikin cuba meyakinkan generasi muda untuk menjadikan seni itu sebagai satu kerjaya pada masa depan.

Bagi saya, bidang seni ini luas skopnya. Jika kita rajin berusaha, apa sahaja yang kita lakukan walaupun hanya dengan melukis pasti akan berjaya. Insya-Allah," katanya penuh makna.

Pilihan selendang

Posted: 17 May 2013 11:58 AM PDT

Oleh MERAN ABU BAKAR

CORAK bunga-bunga kecil turut menjadi hiasan kepada selendang.

SELENDANG merupakan di antara jenis tudung yang paling popular dan disukai oleh ramai wanita yang mengenakan hijab.

Pemakaian selendang dapat dilihat di mana-mana sahaja sama ada di pejabat, bersiar-bersiar, di universiti, kolej dan sebagainya.

Jika suatu masa dahulu ramai yang kurang menyukai memakai selendang kerana cara pemakaian yang mengambil masa lama serta nampak kurang kemas namun kini ramai yang sudah cekap memakai selendang dan boleh siap dalam masa yang singkat sahaja.

Lazimnya selendang lebih disukai oleh golongan muda kerana kelainan yang dapat dilihat pada bentuk wajah si pemakai jika dibandingkan dengan seseorang yang memakai tudung instan.

KEUNIKAN selendang ini yang sarat dengan polkadot pelbagai warna boleh digayakan dengan blaus polos.

Tidak dinafikan wanita atau gadis yang memakai selendang nampak lebih manis dan kemas.

Selain itu, harga sehelai selendang juga lebih murah jika dibandingkan dengan harga sehelai tudung dan mampu dibeli oleh golongan pelajar dan remaja.

Pelbagai corak selendang yang menarik dengan warna-warna kesukaan ramai turut menjadi faktor menyebabkan selendang menjadi pilihan.

Memandangkan minat ramai terhadap selendang, ID Perempuan (Zaiton Alias) kini turut mengeluarkan pelbagai koleksi selendang panjang yang dibuat daripada fabrik-fabrik yang selesa dipakai seperti syifon, net, baldu dan kain kapas.

Selain selendang polos, turut disediakan ialah selendang bercorak dan selendang eksklusif yang ditambah dengan jahitan manik di bahagian atas kepala.

Selendang untuk pelbagai golongan umur ini, iaitu daripada remaja, wanita bekerja dan wanita berusia ini dijual pada harga yang amat berpatutan, iaitu di antara RM39 hingga RM119.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved