Selasa, 27 Disember 2011

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Chen Long jadi igauan lagi

Posted:

Chen Long jadi igauan lagi

Chen Long jadi igauan lagi

Oleh Norzie Mohd. Khasbi
norzie.khasbi@utusan.com.my


Chen Long


KUALA LUMPUR - Perjuangan Datuk Lee Chong Wei untuk mengekalkan ranking No. 1 dunia dan mempertahankan kejuaraan badminton Terbuka Malaysia bulan depan, merupakan ujian paling getir apabila sekali lagi dibayangi jaguh muda China, Chen Long.

Hanya beberapa minggu selepas kalah kepada pemain berusia 22 tahun itu pada separuh akhir Siri Super Masters Akhir di Liu Zhou, Chong Wei berpotensi menentang Chen Long pada peringkat yang sama di Stadium Putra, Bukit Jalil, 10 hingga 15 Januari ini.

Turun dengan reputasi sebagai juara empat kali berturut-turut dan tujuh kali keseluruhan, pemain berusia 29 tahun itu menggalas harapan tinggi untuk mengelak kekalahan awal di depan penonton sendiri.

Seandainya berlaku, ia dikhuatiri menjejaskan lagi moral dan keyakinan pemain No. 1 dunia itu, yang sudah pun berada dalam keadaan tidak selesa ekoran kegagalan melayakkan diri ke final dalam tiga kejohanan terakhir, Terbuka Hong Kong, Terbuka China dan Siri Super Masters Akhir.

"Kalah kepada Chen Long pada separuh akhir sesuatu yang cuba dielakkan. Kami sedang bekerja keras ketika ini untuk memastikan Chong Wei dapat bangkit dengan lebih cepat dan mencari keputusan terbaik pada Terbuka Malaysia.

"Sudah tentu, kegagalan melayakkan diri ke final dan kalah di depan penyokong sendiri satu tamparan dan mampu menjejaskan moral dan keyakinannya. Namun kami tidak mahu bercakap tentang kegagalan, sebaliknya mencari jalan untuk membolehkan dia tampil sebagai juara,'' kata jurulatih Chong Wei, Tey Seu Bock.

Dalam undian yang dikeluarkan semalam, Chong Wei memulakan kempen kejohanan Siri Super bernilai AS$400,000 (RM1.26 juta) itu dengan menentang pemain dari pusingan kelayakan, sebelum dijangka berdepan Przemyslaw Wacha dari Poland di pusingan kedua.

Jika ke suku akhir, tiga lawan yang berpotensi menanti, diketuai pilihan kelapan, Nguyen Tien Minh (Vietnam), bekas juara Olimpik dan dunia Indonesia, Taufik Hidayat serta bekas juara remaja dunia, Wang Zhengming dari China.

Chen Long yang mengalahkan Chong Wei tiga kali tahun ini menjadi mimpi ngeri perseorangan negara itu di separuh akhir jika dia berjaya melepasi halangan awal Rajiv Ouseph (England), sebelum berpotensi berdepan Lee Hyun Il (Korea) dan Sho Sasaki (Jepun).

Laluan getir turut menanti pasangan lelaki, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong apabila berpotensi menentang beregu yang tidak pernah dikalahkan dalam enam pertemuan, Ko Sung Hyun-Yoo Yeon Seong dari Korea pada separuh akhir.

Full content generated by Get Full RSS.

Utusan Malaysia A juara golf antara media

Posted:

Utusan Malaysia A juara golf antara media

Utusan Malaysia A juara golf antara media


Para peserta yang mengambil bahagian dalam Kejohanan Golf Antara Media anjuran Utusan Malaysia di Kelab Golf Impian, semalam.


KUALA LUMPUR - Kejohanan golf antara media yang dianjurkan buat julung kalinya menyaksikan pasukan dari Utusan Malaysia A muncul sebagai juara semalam.

Pasukan yang diwakili Aznan Bakar, Imran Mohd. Nor, Ismail Daud dan Mohd. Ridwan Md. Iman mengumpulkan 107 mata stableford untuk menewaskan pasukan dari RTM yang mengumpul 106 mata.

Tempat ketiga pula menjadi milik pasukan TV3 yang juga mengumpulkan 106 mata.

Namun pasukan RTM diisytihar sebagai pemenang kedua berdasarkan kiraan semula.

Sebanyak 17 pasukan yang mewakili pelbagai organisasi media menyertai kejohanan sulung anjuran Utusan Malaysia itu.

Pasukan yang menyertai kejohanan sulung itu ialah Bernama, Berita Harian, Harian Metro, New Straits Time, RTM, The Star, The Edge, TV3, Nanyang, Kumpulan Media Karangkraf, Tee Times, Kosmo! dan Utusan Malaysia.

Setiap pasukan dianggotai empat pemain dan hanya tiga pemain dengan catatan terbaik dikira untuk menentukan pemenang.

Selain itu, kejohanan yang berlangsung di Kelab Golf Impian itu turut disertai kira-kira 20 pemain jemputan terutama dari kalangan penaja.

Johan membawa pulang sebuah televisyen 32 inci sumbangan Proton dan baucar sumbangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Tempat kedua pula membawa pulang telefon pintar BlackBerry sumbangan Pharmaniaga dan baucer sumbangan AmBank.

Penaja-penaja lain ialah Sime Darby, Tourism Malaysia, Syabas, Tesco, PLUS, Westport Sdn. Bhd., Litrak Sdn. Bhd., Worldwide Holdings Berhad, Syarikat Mengurus Air Banjir dan Terowong Sdn. Bhd. (Smart), CIMB Bank, Maybank, RHB Islamic Bank, Celcom, Maxis dan DiGi.

Proton turut menyumbang sebuah Proton Inspira sebagai hadiah untuk pukulan selubang.

Hadiah-hadiah kepada pemenang telah disampaikan oleh Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Othman Mohamad.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved