Isnin, 28 November 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Elak kehamilan tidak dirancang

Posted:

Elak kehamilan tidak dirancang

Elak kehamilan tidak dirancang


Program pendidikan mengenai kesihatan seksual dan reproduktif merupakan langkah positif bagi membendung kehamilan tidak dirancang.


STATISTIK Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menunjukkan antara Januari hingga April 2010, seramai 111 wanita muda telah mengandung di luar nikah.

Tanpa penyelesaian kepada masalah mereka itu, golongan wanita muda yang dalam kebuntuan mungkin tanpa berfikir panjang bertindak membuang bayi mereka selepas melahirkannya.

Turut merumitkan keadaan adalah hakikat ramai daripada mereka tidak mengetahui hak-hak dan merasa tertekan oleh pandangan masyarakat. Ini mendorong mereka membuat keputusan yang salah.

Kadar tinggi bagi kehamilan yang tidak terancang itu adalah bukti terdapat kekurangan maklumat dan pendidikan mengenai kesihatan seksual serta reproduktif bagi warga muda di Malaysia.

Melengkapkan para remaja dengan maklumat kesihatan reproduktif seksual di samping memberi inspirasi kepada mereka untuk membuat keputusan bijak merupakan isu penting yang perlu diberi perhatian serius.

Justeru, satu program mengenai kesihatan seksual dan reproduktif bagi semua warga kolej, kelolaan Durex telah dianjurkan sepanjang bulan ini.

Harapannya ialah ia akan memperkasakan para remaja dalam memupuk kesedaran mengenai kesihatan seksual dan pilihan kontraseptif yang akan mendorong mereka membuat keputusan yang bijak.

Bertemakan One Voice, Prevention is Key, pelajar muda berusia antara 18 hingga 23 tahun akan diberikan akses kepada satu siri maklumat mengenai isu kesihatan seksual dan reproduktif seperti kehamilan tidak terancang, melalui dua platform - satu pertandingan reka bentuk menggunakan aplikasi Facebook dan satu lagi ialah program di kawasan kolej.

Pengarah Pemasaran Reckitt Benckiser Malaysia, Nikhilesh Kalra berkata, para remaja di Malaysia tidak menyedari risiko seks tanpa perlindungan.

Akibatnya, insiden kehamilan tidak terancang dan pembuangan bayi semakin bertambah.

''Program pendidikan kolej Durex mengetengahkan isu serius ini dan membantu menggerakkan aktiviti-aktiviti melalui medium seni yang bertujuan memperkasakan para remaja untuk membuat pilihan bijak berkaitan kehidupan seksual dan reproduktif mereka," jelasnya.

Katanya, program kolej One Voice, Prevention is Key dilancarkan dengan pertandingan reka bentuk.

Ia mengajak para peserta mencipta karya seni serta slogan mereka di sebuah poster, poskad atau fotografi yang memaparkan pandangan mereka mengenai kehamilan yang tidak terancang.

Jelas Kalra, setiap pesanan mengandungi buah fikiran, cogan kata atau reka bentuk unik yang mengumpulkan pandangan mereka mengenai kehamilan yang tidak terancang.

Tambahnya, semua peserta perlu menghantar rekaan kreatif mereka dalam bentuk gambar dan memuat naikkannya ke laman peminat Facebook Durex Malaysia.

''Setiap rekaan yang terpilih bagi setiap kategori berdasarkan bilangan undian tertinggi akan membawa pulang sebuah iPad2. Durex juga akan turut memberi lima iPod Touch sebagai hadiah sagu hati bagi setiap kategori.

''Bagi melibatkan lebih banyak remaja, Durex akan mengunjungi lima kolej bagi meneruskan komitmennya ke arah memperkasa para pelajar. Sepanjang program kolej tersebut, dinding yang dipenuhi maklumat akan didirikan dengan mempamerkan fakta-fakta Tahukah anda...?' mengenai seks dan poster-poster berkaitan dengan maklumat mengenai kesihatan seksual," katanya.

Ini katanya, akan membantu meningkatkan keselesaan pelajar dengan subjek di samping memberikan para pelajar akses untuk berkonsultasi mengenai hal-hal berkaitan seks dengan penuh keyakinan.

"Program pendidikan kolej mengenai kesihatan seksual dan reproduktif serta pertandingan reka bentuk ini adalah satu langkah positif untuk berhubung dengan para remaja. Ini membolehkan mereka meluahkan pandangan mereka mengenai seks selamat di samping menggalakkan perbincangan terbuka mengenai kesihatan seksual.

"Matlamat utama Durex bukan hanya untuk memperkasa para remaja agar memupuk kesedaran mengenai kesihatan seksual dan pilihan kontrasepsi, tetapi juga untuk memecahkan tabu mengenai isu tersebut, agar orang ramai lebih selesa dengan topik tersebut.

"Apabila para remaja diberi akses kepada inisiatif sebegini, kami yakin ini akan membantu mereka membuat pilihan bijak dalam setiap aspek kehidupan mereka.

"Ini juga menyediakan saluran kreatif untuk para remaja berkongsi pandangan positif dan menghancurkan tanggapan negatif mengenai isu-isu kehamilan yang tidak terancang dan pembuangan bayi," tambah Kalra.

Program bergerak Durex One Voice, Prevention is Key telah dianjurkan di lima kampus kolej sepanjang bulan November, iaitu Taylors Lakeside Campus, Universiti Putra Malaysia, Raffles College of Higher Education, INTI International University, Nilai dan IACT College.

Untuk maklumat lanjut mengenai topik-topik isu kesihatan seksual remaja, sila layari www.facebook.com/DurexMalaysia.

Full content generated by Get Full RSS.

Pelayaran amal Hospis

Posted:

Pelayaran amal Hospis

Pelayaran amal Hospis

Oleh AZELI ALI
azeli.ali@utusan.com.my
(Yang mengikuti pelayaran kapal Star Cruises Superstar Libra ke Krabi dan Phuket, Thailand bersama Persatuan Hospis Pulau Pinang baru-baru ini.)


Dr. Chan Kok Ewe (empat dari kiri) bersalaman dengan Sak Cheng Lum sempena pelayaran kebajikan Star Cruises Penang-Phuket-Krabi, baru-baru ini.


PERSATUAN Hospis Pulau Pinang (PHS) dan Persatuan Kanser Nasional Malaysia cawangan Pulau Pinang berjaya mengutip dana berjumlah lebih RM260,000 melalui penjualan kabin kapal Star Cruises Superstar Libra yang belayar dari Pulau Pinang ke Phuket dan Krabi, Thailand, baru-baru ini.

Dana itu akan digunakan bagi menampung pengurusan program Hospis di rumah dan perkhidmatan yang dijalankan oleh PHS dalam membantu pesakit kronik mendapatkan rawatan susulan di rumah mereka.

Pengerusi PHS Datuk Dr. Chan Kok Ewe berkata, dana itu juga bertujuan menampung pusat jagaan harian yang diuruskan PHS selain memberi kemudahan kepada pesakit kronik terutama mendapat rawatan dan jagaan sebaiknya.

"Kami bertuah kerana mendapat sokongan baik daripada pihak Star Cruises untuk membantu usaha kami melalui penjualan kabin ini selain sikap prihatin para penderma yang menyumbang kepada dana ini.

"Program seumpama ini akan diteruskan pada masa depan dan PHS berharap untuk mengutip lebih banyak dana melalui usaha murni bersama Star Cruises ini," katanya pada sidang akhbar ketika dalam pelayaran terbabit, baru-baru ini.

Pelayaran empat hari tiga malam itu dimeriahkan dengan persembahan kumpulan koir terkenal di Pulau Pinang, Dolci Voci yang turut menyambut ulang tahun ke-10 mereka.

Koordinator Dolci Voci, Tan Sri Sak Cheng Lum berkata, pihaknya amat teruja dan berbesar hati apabila dijemput mengadakan persembahan amal di atas kapal tersebut.

"Peluang yang diberi ini tidak dipersiakan kerana kami sering mengadakan persembahan amal seumpama itu namun ini kali pertama ia dibuat di atas kapal seperti Star Cruises," ujarnya.

Sementara itu, Timbalan Naib Presiden Operasi Star Cruises Pulau Pinang, Eric Sia menjelaskan, pihaknya mempelawa mana-mana pihak yang ingin mengadakan program amal seumpama ini untuk sama-sama menyumbang kepada organisasi masing-masing.

"Dengan cara seumpama inilah kita dapat menyumbang semula kepada masyarakat.

"Semua hasil jualan kabin ini disumbangkan kepada PHS dan berharap program ini dapat diteruskan pada masa-masa akan datang," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved