Jumaat, 30 September 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Pertandingan esei capai matlamat

Posted:

Pertandingan esei capai matlamat

Pertandingan esei capai matlamat

Oleh MOHAMAD FIKRI ROSLY
utusanjohor@utusan.com.my


TOSRIN Jarvanthi (tengah) bergambar bersama pemenang dan penaja Pertandingan Hadiah Esei Kemerdekaan 1Malaysia di Dewan Kompleks Nusa Mutiara, Johor Bahru, baru-baru ini. – utusan/BAAZLAN IBRAHIM


JOHOR BAHRU 29 Sept. – Semuanya bermula dengan sesi lampas otak mencari aktiviti paling sesuai sebagai pengisian kepada golongan belia di negeri ini bersempena Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia pada bulan puasa lalu.

Selepas puas memerah minda, akhirnya Gerakan Belia 4B Malaysia Johor bersama Utusan Malaysia Biro Johor sepakat menganjurkan pertandingan esei yang dilancarkan pada 15 Ogos lalu bagi menterjemah semangat kemerdekaan dan turut membuka peluang kepada pelajar sekolah menengah dan murid sekolah rendah.

Sepakat dengan nama Pertandingan Esei Kemerdekaan 1Malaysia, ia turut mendapat kerjasama Fargoes Books Sdn. Bhd. (Fargoes) dan Mutiara Smart Computing Sdn. Bhd. (MSCSB) yang mana masing-masing menaja buku-buku dan komputer riba sebagai hadiah pertandingan.

Sebanyak tiga kategori dipertandingkan iaitu Kategori A (Terbuka Belia), Kategori B (Pelajar Sekolah Menengah) dan Kategori C (Murid Sekolah Rendah) dengan setiap kategori meletakkan dua tajuk esei untuk dihuraikan oleh peserta.

Pertandingan yang sebenarnya mengambil tempoh sebulan sehingga 16 September bersempena Hari Malaysia, akhirnya terpaksa dilanjutkan sehingga pukul 4 petang 20 September atas permintaan ramai dengan rekod penyertaan lebih 500 orang.

Sepanjang 34 hari tempoh penyertaan, sambutan daripada orang ramai terutama belia, penuntut universiti dan sekolah sangat menggalakkan, malah ada sesetengahnya datang dari satu keluarga yang mana ibu bapa atau anak turut serta dalam pertandingan ini.

Menerusi siri jelajah dan penerangan oleh Pengerusi Gerakan Belia 4B Johor, Syahrin Md. Jamaludin bersama barisan kepimpinan persatuan belia tersebut ke Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai diikuti Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Batu Pahat, telah berjaya menarik minat mahasiswa untuk turut serta.

Lebih meriah apabila tiga hari menjelang sambutan kemerdekaan, pelakon terkenal Wan Maimunah Wan Abdul Aziz dilantik menjadi duta Pertandingan Esei Kemerdekaan 1Malaysia dalam satu majlis meraikan ibu tunggal dan orang kurang upaya (OKU) di Kempas.

Sejumlah 20 buah sekolah menengah dan rendah turut serta dengan memilih sendiri peserta di kalangan pelajar dan murid masing-masing sementara penyertaan perseorangan dibuat selepas mendapat hebahan berita serta iklan mengenai pertandingan ini di akhbar Utusan Malaysia.

Malah, ia turut menarik minat kelab, persatuan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) apabila 50 orang ahli Kelab Berkereta Royal Star Motorsport berminat mencuba nasib dengan menyertai pertandingan tersebut.

Majlis Penyampaian Hadiah Pertandingan Esei Kemerdekaan 1Malaysia yang diadakan Sabtu lalu di Kompleks Nusa Mutiara, Tebrau menyaksikan Mohd. Azuwan Ahzani, 16, muncul sebagai juara Kategori B.

Pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sultan Alauddin, Felda Bukit Besar, Kulaijaya, membawa pulang hadiah wang tunai RM1,000, komputer riba, buku dan sijil penyertaan.

Bagi Kategori C, Ahmad Iqbal Daniel Azri, murid darjah lima Sekolah Kebangsaan (SK) Pengkalan Rinting, Tampoi muncul juara dan membawa pulang wang tunai RM500, komputer riba, buku dan sijil penyertaan.

Kategori A pula diungguli seorang pegawai kewangan swasta, Noryahani Abdul Ghani, 36, dari Johor Bahru yang meraih wang tunai RM1,500, komputer riba dan sijil penyertaan namun tidak dapat hadir kerana urusan kerja di Vietnam.

Majlis yang digabungkan dengan Rumah Terbuka Aidilfitri Gerakan Belia 4B Johor turut dimeriahkan dengan kehadiran orang ramai dan kunjungan daripada Ahli Parlimen Tebrau, Teng Boon Soon.

Penyampaian hadiah disempurnakan oleh Pegawai Penerangan kepada Timbalan Perdana Menteri, Tosrin Jarvanthi; Pengerusi Gerakan Belia 4B Johor, Syahrin Md. Jamaludin dan Ketua Biro Utusan Malaysia Johor, Luqman Haziq Abdullah.

Ibu, anak sama-sama naik pentas menang esei

Posted:

Ibu, anak sama-sama naik pentas menang esei

Ibu, anak sama-sama naik pentas menang esei


S. Tilagawathi (tengah) dan P. Kaanchana (kiri) bersama keluarga selepas Majlis Penyampaian Hadiah Pertandingan Esei Kemerdekaan 1Malaysia di Johor Bahru, baru-baru ini.


JOHOR BAHRU 29 Sept. - S. Tilagawathi, 36, dan P. Kaanchana, 10, adalah antara yang menarik perhatian ramai apabila pasangan ibu dan anak perempuan ini menaiki pentas dengan memakai pakaian tradisional India untuk sesi bergambar pemenang-pemenang Pertandingan Esei Kemerdekaan 1Malaysia di sini, baru-baru ini.

Anak beranak berasal dari Bandar Seri Alam ini pulang dengan hati girang selepas Tilagawathi berjaya mendapat tempat kedua yang membolehkannya membawa pulang RM1,000, komputer riba dan sijil, sementara Kaanchana mendapat hadiah sagu hati.

Tilagawathi yang merupakan usahawan perabot berkata, dia sendiri tidak menyangka begitu bertuah mendapat tempat kedua kerana penyertaan dihantar pada hari terakhir pertandingan selepas ia dilanjutkan daripada 16 September kepada 20 September.

"Saya terperanjat kerana pada awalnya anak saya yang dihubungi kerana mendapat hadiah sagu hati, kemudian barulah saya menerima panggilan yang menyatakan saya pula mendapat tempat kedua kategori belia.

"Saya tergerak untuk turut serta kerana tertarik dengan program yang dianjurkan dan kerana ada kategori sekolah rendah, maka saya mengajak Kaanchana untuk turut serta," katanya ketika ditemui selepas Majlis Penyampaian Hadiah Pertandingan Esei Kemerdekaan 1Malaysia di Kompleks Nusa Mutiara di sini Sabtu lalu.

Bagi Kaanchana, dia tetap berasa teruja menaiki pentas untuk menerima hadiah sagu hati kerana ia tetap satu pengiktirafan kepada esei yang ditulisnya.

Murid tahun empat Sekolah Kebangsaan Taman Rinting 2 ini berkata, ajakan ibunya untuk turut serta menyertai pertandingan ini juga dapat memperkukuh penguasaannya dalam subjek penulisan Bahasa Melayu.

"Ada juga kawan-kawan lain yang masuk (pertandingan ini) tetapi saya seorang saja yang sampai ke peringkat mendapat hadiah sagu hati. Tahun depan kalau buat lagi saya akan hantar penyertaan baru dengan esei lebih baik," katanya lagi.

Sementara itu, Norazizah Samiun, 43, ibu kepada pemenang tempat kedua kategori murid sekolah rendah, Fazuan Ammar Azman, berkata, mereka sekeluarga sanggup turun dari Muar kerana walaupun sebagai suri rumah, penulisan adalah bidang yang digemarinya.

"Saya sendiri menggalakkan anak-anak menulis kerana usaha memupuk kemahiran ini penting selain turut dapat menjana semangat menambah ilmu pengetahuan melalui membaca untuk mencari bahan," katanya lagi.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved