Khamis, 29 September 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Karnival Sungaiku Hidupku di SMK SETA

Posted:

Karnival Sungaiku Hidupku di SMK SETA

Karnival Sungaiku Hidupku di SMK SETA

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
editor.johor@utusan.com.my


SEBAHAGIAN pelajar yang terlibat dalam program Karnival Sungaiku Hidupku turut menanam pokok sebagai usaha mengindahkan tebing sungai dan mengurangkan pencemaran.


JOHOR BAHRU 28 Sept. – Pencemaran sungai di negara ini bukan masalah baru walaupun pelbagai usaha dilakukan untuk memulihkan semula anugerah alam yang tidak ternilai itu.

Ini termasuk kempen Sayangi Sungai yang dilancarkan beberapa tahun lalu merangkumi pelbagai usaha memantau, memulihara, membersih dan mengindahkan sungai tetapi masalah itu bukan sahaja tidak menampakkan hasil malah, keadaannya bertambah kritikal.

Undang-undang dan peraturan yang mencegah orang ramai atau pihak industri membuang sampah-sarap atau kotoran ke dalam sungai yang dikuatkuasakan turut gagal meningkatkan kesedaran dalam kalangan masyarakat.

Prihatin dengan keadaan itu, Sekolah Menengah Kebangsaan Sultanah Engku Tun Aminah (SMK SETA) melancarkan Karnival Sungaiku Hidupku dan Sungai Angkat baru-baru ini.

Karnival yang diadakan di sebatang anak sungai di belakang SMK SETA itu turut disertai oleh 30 sekolah bertujuan melahirkan kesedaran dan rasa cinta terhadap sungai serta alam sekitar.

Pelancaran karnival itu dilakukan dengan menanam lebih 200 pokok daripada lapan spesies antaranya ramin, kelat merah dan meranti kepong di tebing anak sungai berkenaan oleh pelajar, guru dan tetamu.

Mereka kemudiannya melepaskan ratusan anak ikan dan mencampakkan bahan efektif mikroorganisma (EM) iaitu bebola yang berfungsi membunuh bakteria dan berkesan membersihkan air tercemar.

Bagi memupuk kesedaran jangka panjang, SMK SETA turut membesarkan mata air di belakang sekolah itu untuk menjadi anak sungai dengan kos lebih RM20,000.

Pengetua SMK SETA, Sallina Hussain berkata, sekolahnya menjadi institusi pendidikan pertama di daerah itu mempunyai anak sungai hasil aktiviti gotong-royong 265 pelajarnya.

Katanya, anak sungai sepanjang 500 meter dengan lebar kira-kira 13 meter itu turut dikongsi bersama lebih 20 Sekolah Lestari dari seluruh negara melalui Karnival Cintailah Sungai Kita di peringkat kebangsaan.

"Proses membersihkan anak sungai ini bermula 13 Julai lalu yang turut dibantu Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Johor dan Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB) untuk proses melebarkannya.

"SMK SETA juga mendapat kerjasama Jabatan Landskap bagi membangunkannya sebagai kawasan rekreasi dan pembelajaran dalam suasana santai," katanya.

Menurut beliau, selepas proses pembersihan sungai itu, sebanyak 10,000 petak rumput ditanam di sekelilingnya dan setelah enam bulan, sungai itu diwartakan sebagai Sungai Angkat JPS.

Beliau berkata, alur sungai tersebut dilebarkan dan kawasan tadahan dibina bagi menyajikan pemandangan menarik dan indah di situ.

"Nama sungai ini masih belum diputuskan tetapi SMK SETA akan memohon kepada pihak berkenaan agar ia dinamakan Sungai SETA kerana lokasinya di belakang sekolah ini," katanya.

Beliau berharap, para pelajar sekolah itu mendapat pengetahuan mengenai cara menjaga kebersihan sungai selain kepentingan hidupan akuatik di dalamnya.

Pada masa depan, pihak sekolah bercadang bekerjasama dengan Jabatan Perhutanan Johor bagi menempatkan beberapa tumbuhan hutan dan melabelkan semua pokok itu supaya kawasan tersebut menjadi sebuah taman rekreasi yang indah dan menenangkan.

Warisan bantu bekas Ketua Pemuda UMNO

Posted:

Warisan bantu bekas Ketua Pemuda UMNO

Warisan bantu bekas Ketua Pemuda UMNO


SALLEH Ali menerima sumbangan berupa hamper barang keperluan harian dan wang tunai daripada Pertubuhan Warisan Melayu Negeri Johor (Warisan) di kediamannya di Mersing, baru-baru ini. - Ihsan Warisan


JOHOR BAHRU 28 Sept. - Sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Pertubuhan Warisan Melayu Negeri Johor (Warisan) mengambil inisiatif dengan mencari dan memberikan bantuan kepada bekas Ketua Pemuda UMNO di negeri ini yang hidup dalam kesusahan.

Ketua Unit Media Warisan, Hamzah Mokhtar berkata, pertubuhan ini ditubuhkan sebagai platform untuk membela nasib golongan berkenaan kerana ada antara mereka hidup dalam kedaifan dan menghidap penyakit kronik.

Beliau berkata, baru-baru ini pihaknya mengadakan lawatan ke tiga daerah iaitu Mersing, Kluang dan Muar bagi menyampaikan bantuan kepada lima bekas Ketua Pemuda yang pernah berkhidmat pada 1970-an dan 1980-an.

"Ada antara mereka yang ditemui menghidap diabetes, angin ahmar dan rabun kronik. Sumbangan berupa hamper makanan dan wang tunai diberikan sebagai usaha meringankan beban mereka.

"Selama ini nasib mereka tidak terbela dan ada yang terbiar begitu sahaja dan usaha ini menunjukkan bahawa kita tidak pernah melupakan jasa mereka," katanya yang berkunjung ke pejabat Utusan Malaysia di sini, semalam.

Antara yang dikunjungi rombongan berkenaan ialah bekas Ketua Pemuda UMNO Mersing, Salleh Ali, 72, yang pernah berkhidmat pada 1972 hingga 1982; Mokri Yahti, 72, (Ketua Pemuda UMNO Kluang, 1986 hingga 1989) dan Ahmad Sadiman, 67, (Ketua Pemuda UMNO Sri Gading, 1976 hingga 1982).

Warisan turut menyampaikan bantuan kepada bekas Ketua Pemuda UMNO Ayer Hitam yang berkhidmat pada 1980-an, Mokli Hasan, 63, dan bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Parit Jawa, Muntahar Kailan, 63.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved