Ahad, 28 Ogos 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Pasar Tani Khas Aidilfitri

Posted:

Pasar Tani Khas Aidilfitri

Pasar Tani Khas Aidilfitri

Oleh MAZNAH MOHD. ARSAD
utusanjohor@utusan.com.my


Maulizan Bujang (dua dari kanan) melawat sekitar tapak Pasar Tani Khas Menjelang Aidilfitri di Pasar Tani Mega Larkin, Johor Bahru, semalam.


JOHOR BAHRU 27 Ogos - Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) Johor menyediakan 188 ekor lembu dan 34,000 ekor ayam bagi memenuhi permintaan sempena sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.

Pengarahnya, Faridultarash Md. Mokri berkata, sebanyak 23,150 biji kelapa, 5.2 tan metrik cili merah, 7.1 tan metrik kacang panjang dan 3.1 tan metrik bawang dibekalkan kepada Pasar Tani Khas Menjelang Aidilfitri yang berlangsung selama tiga hari mulai hari ini.

"Kesemua barangan tersebut yang dijual pada harga siling diedarkan oleh 627 peserta yang terdiri petani, penternak, nelayan dan usahawan tani di 25 pasar tani di seluruh negeri ini.

"FAMA menyarankan peniaga pasar tani supaya menawarkan harga lebih rendah berbanding pasar-pasar awam lain iaitu di bawah harga siling dengan membekalkan barangan segar dan bermutu," katanya pada Majlis Pelancaran Program Pasar Tani Khas Menjelang Aidilfitri di Pasar Tani Larkin di sini hari ini.

Pelancaran pasar tani tersebut disempurnakan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Pelajaran dan Pengajian Tinggi negeri, Datuk Maulizan Bujang.

Faridultarash berkata, lembu segar dijual RM17 hingga RM18 sekilogram (kg) dan ayam siap proses RM6.80 hingga RM7.20 kg.

Beliau berkata, harga kacang panjang merah ditetap antara RM6 hingga RM7 kg dan cili merah RM9.50 hingga RM10 kg berbanding harga pasaran masing mencecah antara RM8 dan RM11 kg.

Pihaknya menjangkakan jumlah jualan pasar tani khas itu meningkat 10 peratus iaitu RM2.7 juta berbanding RM2.5 juta tahun lalu.

Jumlah jualan 25 pasar tani di seluruh negeri turut diramal meningkat kepada RM50 juta berbanding RM46 juta tahun lalu.

400 terima bantuan JKM di Pontian

Posted:

400 terima bantuan JKM di Pontian

400 terima bantuan JKM di Pontian


Penerima sumbangan Rahmat Ramadan bersama ADUN Benut, Datuk Ir, Hasni Mohammad (tengah, bersongkok) di pekarangan Rumah UMNO Benut di Pontian, baru-baru ini.


PONTIAN 27 Ogos - Seramai 400 golongan kurang berkemampuan menerima sumbangan Hari Raya Aidilfitri daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Daerah Pontian sepanjang Ramadan ini.

Mereka terdiri daripada orang kurang upaya (OKU), ibu tunggal dan fakir miskin dari seluruh daerah ini yang berdaftar di bawah JKM.

Pegawai JKM Daerah Pontian, Juhainun Mohd. Shukri memberitahu, penerima tersebut dari empat kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu Pekan Nanas, Pulai Sebatang, Benut dan Kukup.

"Selain bantuan bulanan RM300, mereka juga menerima bantuan daripada kerajaan negeri sebanyak RM100 setiap orang," katanya pada majlis penyerahan sumbangan bagi DUN Benut di pekarangan Rumah UMNO, Benut dekat sini baru-baru ini.

Selain wang tunai, penerima juga mendapat barangan keperluan harian, pakaian dan kuih-muih dan ia diharap dapat menceriakan sambutan Aidilfitri yang akan menjelang beberapa hari lagi.

Juhainun turut merakamkan penghargaan atas sumbangan yang diberikan bagi membantu golongan sasar berkenaan sejajar dengan konsep masyarakat penyayang negara ini.

Beliau berkata, JKM sentiasa memastikan golongan seperti itu terus mendapat pembelaan serta perhatian supaya mereka dapat membuat persiapan hari raya seperti keluarga yang lain.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved