Rabu, 31 Ogos 2011

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Baju sulam serlah si pemakai

Posted:

Baju sulam serlah si pemakai

Baju sulam serlah si pemakai

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar WAHIDAH ZAINAL


Baju kurung labuh berbelah di kiri kanan baju sarat sulaman di depan baju, kaki baju dan hujung tangan.


BAJU bersulam menghangatkan kerancakan raya tahun ini daripada Arca. Sulaman pada baju tidak dinafikan menampakkan kemewahan satu-satu baju. Gaya elegan si pemakai juga lebih terserlah dengan baju yang dihiasi dengan sulaman.

Sememangnya menjadi senario biasa wanita akan mudah tertarik dan terpesona dengan keindahan baju yang disulam dan ditambah dengan jahitan manik.

Justeru, banyak butik terkenal mahupun butik yang kecil yang memilih sulaman untuk dijahit pada baju rekaan mereka. Ini lantaran dengan sedikit sulaman pun menjadikan harga sehelai baju itu lebih mahal daripada biasa.

Arca menampilkan koleksi baju kurung dan kebaya bersulam halus dan sarat bagi memeriahkan kedatangan hari raya tahun ini.

Menyedari baju bersulam tidak akan ketinggalan zaman elemen sulam dapat dilihat pada bahagian depan baju, kaki baju dan hujung tangan.

Selain sulaman setingkat, bagi menampakkan kemewahan sulaman yang lebih menyerlah, terdapat rekaan baju kurung yang dihiasi dengan sulaman dua tingkat.

Penggunaan benang yang berlainan warna dengan baju menjadikan sulaman nampak lebih jelas. Sulaman daripada benang hitam dijahit pada baju berwarna kuning, merah, ungu dan biru.

Fabrik polos lebih sesuai untuk disulam kerana sulaman akan nampak lebih jelas. Sebab itu kebanyakan baju bersulam dibuat daripada fabrik polos dan fabrik bercorak tidak begitu sesuai.

Koleksi ini menggunakan fabrik syifon polos corak pelangi yang menimbulkan efek bertingkat setelah baju digayakan. Ia menambah tarikan pada koleksi walaupun berpotongan ringkas.

Selain baju kurung labuh paras lutut, terdapat juga kurung moden pendek berbiku di depan dan

kebaya pendek berikat reben di depan yang dipadankan dengan

kain potongan duyung.

Rekaan baju raya, merdeka

Posted:

Rekaan baju raya, merdeka

Rekaan baju raya, merdeka

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar ZAKARIA IDRIS


Bahagian bahu dibuat tebal dan tinggi supaya nampak seperti pakaian seragam tentera.


BAGI setiap bekas pelajar kursus Seni Reka Fesyen, menghasilkan rekaan sendiri selepas tamat pengajian adalah sesuatu yang cukup membanggakan, lebih-lebih lagi jika rekaan tersebut terpampang di akhbar dan majalah.

Begitu juga jika pakaian yang direka digayakan oleh artis-artis tatkala menghadiri majlis karpet merah atau majlis rasmi.

Mulanya mungkin mereka akan menghasilkan rekaan secara sedikit-sedikit dan sekadar di rumah sahaja. Namun lama kelamaan apabila telah dikenali, butik dibuka dan dapat memperluaskan lagi hasil rekaan.

Dzaizatul Syima Razak, 26, pemegang Ijazah Sarjana Muda Seni Reka Fesyen Universiti Teknologi Mara (UiTM) turut menyemarakkan dunia fesyen tanah air dengan rekaan tersendiri.

Ilmu yang ditimba disertai dengan bakat yang dipupuk dan sokongan semua pihak termasuk keluarga, pensyarah dan kawan-kawan membuatkan gadis ini ingin turut menghasilkan rekaan yang diilhamkan sendiri.

Anak kedua daripada empat beradik itu yang kini bertugas sebagai pensyarah di salah sebuah institusi pengajian tinggi tanah air menubuhkan syarikat sendiri yang dinamakan Syiemaria Creation.

Berkongsi dengan seorang kawan, Rosmariya Mustapa, kedua-duanya buat masa ini menghasilkan rekaan pakaian secara sambilan dan belum lagi mempunyai butik atau kedai.

Mengambil kesempatan kedatangan hari raya yang serentak dengan sambutan kemerdekaan negara, Dzaizatul Syima yang ditemui baru-baru ini berkata, rekaannya memberikan tumpuan pada bahagian bahu yang dibuat tebal dan tinggi seperti pakaian seragam anggota keselamatan.

Memilih potongan baju kurung Riau dan kurung moden yang biasa dipakai pada hari raya, dia memberikan kelainan pada bahu yang dibuat tebal.

"Untuk rekaan ini, saya menggunakan fabrik yang keras sedikit dan tebal seperti satin duchess kerana fabrik ini nampak elegan dan sesuai dengan tema raya dan merdeka. Si pemakai akan nampak segak dan dalam masa sama gaya kewanitaan turut dapat diserlahkan.

"Saya tidak memilih syifon yang menjadi kegemaran kebanyakan pereka fesyen kerana fabrik syifon terlalu lembut untuk gaya militari yang saya buat ini.

"Pada bahagian bahu, saya menggunakan span yang tebal dan ditambah dengan jahitan manik, mutiara dan labuci pelbagai warna,'' jelasnya yang pernah memenangi Pertandingan Kreatif dan Inovatif UiTM tahun 2009 ketika Pertunjukan Fesyen Peringkat Ijazah universiti tersebut.

Tambahnya, bagi menampakkan kelembutan si pemakai, warna-warna pastel dan lembut seperti kelabu air, krim, biru firus lembut dan coklat cair menjadi pilihan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved