Sabtu, 6 Ogos 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Si Doraemon 'Izzati'

Posted:

Si Doraemon 'Izzati'

Si Doraemon 'Izzati'

Oleh AMIRAH AMALY SYAFAAT
Foto RASHID MAHFOF


Cukup menyayangi setiap barangan yang dimilikinya.


WATAK manga Jepun popular yang satu ini memang memikat hatinya. Bersifat bulat dan berwarna biru terasa seperti mahu mencubit saja pipinya. Keletah bijak sewaktu menyelesaikan masalah bersama rakan sebaya juga membuatkan dirinya cukup teruja.

Mata Nur Izzati Zainal Kefli sentiasa galak melihat kebolehan robot berbentuk kucing yang datang dari abad ke-22 itu.

Natijah daripada itu, watak animasi dan komik kini rasmi menjadi kegemaran utamanya. Sekali gus meluputkan minat lamanya terhadap watak dari manga Pikachu seketika dahulu.

Bagi membuktikan kesetiaan sebagai peminat tegar Doraemon, pelajar Sekolah Menengah Sains Kuala Selangor, Selangor ini mula mengumpul barangan dari karakter berkenaan.

Bermula dengan botol air, beg sekolah, alat tulis, bantal kepala Doraemon, kipas, cadar atau apa saja yang berkaitan watak berkenaan terus dikumpul.

"Kalau ibu, Noormala Othman dan bapa, Zainalkefli Hussin ke luar negara, saya minta mereka hadiahkan saya barangan dari jenama Doraemon. Itu pilihan utama saya," katanya ketika ditemui di kediamannya di Bukit Jelutong, Shah Alam Selangor.

Gadis berusia 17 tahun ini juga memberitahu bahawa setiap barangan dari Doraemon yang dikumpul itu adalah asli. Kebanyakan barangan yang diperbuat dari Jepun, Hong Kong, China dan Thailand.

Nur Izzati juga dapat membezakannya menerusi jenis material yang digunakan. Selalunya yang bersifat cetak rompak itu menggunakan pewarna yang murah dan mudah luntur.

Bagaimanapun, adik kepada Zur Azureen, 20, tak pernah menolak andai ada di kalangan rakan-rakan memberi barangan jenis itu.

Semua koleksinya disimpan rapi di biliknya yang juga dicat warna biru watak Doraemon. Ruangan kecil itu juga digunakan sebagai tempat lepak kawan-kawan Nur Izzati setiap kali bertandang ke rumah.

Ditanya bilakah Nur Izzati akan berhenti dari terus meminati Doraemon, gadis ini dilihat tersenyum lawa. Katanya, dia tak ada berhenti walaupun diminta oleh sesiapa pun.

Apa yang diminatinya itu sekadar minat saja. Tiada unsur obses mendalam terhadap karakter berkenaan.

Pada perkembangan yang sama, Nur Izzati juga tidak kisah andai gelaran Doraemon kekal kepadanya sehingga dia berpeluang ke menara gading satu hari nanti.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Dekorasi ala Inggeris menawan

Posted:

Dekorasi ala Inggeris menawan

Dekorasi ala Inggeris menawan

Oleh BINTU RASYADA A. RAHMAN
bintu.rahman@utusan.com.my
Foto WAHIDAH ZAINAL ARIPIN


PERABOT dan hiasan dapur Inggeris juga terdapat di Souvenir Shoppe.


MENJEJAK kaki ke Souvenir Shoppe, pastinya membuatkan sesiapa jua rambang mata untuk memilih barang yang diingini. Manakan tidak, daripada sekecil hiasan seperti magnet peti sejuk, alas cawan, koleh, bunga plastik sehingga perabot, lampu, lukisan dan langsir berkonsep Inggeris, semuanya boleh anda temui di situ pada harga berpatutan.

Seorang pengunjung berbangsa India yang sempat penulis temui berkata, setiap minggu apabila dia ke hospital berdekatan untuk menjalani rawatan fisioterapi, pasti ada sahaja barang yang dibelinya. Sedar tak sedar kini rumahnya penuh dengan perhiasan ala Inggeris yang comel-comel dan menawan.

Menurut pemiliknya, Mazni Abu Bakar, beliau dan suaminya menjalankan perniagaan tersebut sejak 10 tahun lalu.

"Asalnya saya berkerja dengan agensi pelancongan. Bila dah kerap melancong dan berpeluang melihat pelbagai barangan murah buatan luar negara, saya terfikir untuk berniaga pula," katanya.

Dari situ, dia mula meninjau pasaran barangan hiasan rumah di Thailand dan juga China. Kebetulan Mazni sendiri memang berminat dengan hiasan dalaman dan mempunyai kebolehan menghasilkan langsir, ia lebih memudahkan urusan.

Perniagaan yang bermula dengan kedai satu lot di Taman Melawati itu mendapat perhatian cukup memberangsangkan. Dari satu lot satu tingkat, ia kemudian menjadi dua tingkat berikutan permintaan dan peningkatan jualan. Seterusnya ia bertambah cawangan menjadi lima kini termasuk di luar Lembah Kelang iaitu di Seberang Jaya, Pulau Pinang dan di Ipoh, Perak.

Eksklusif

Bukan mudah untuk memuaskan cita rasa pelanggan, kata Mazni. Seperti fesyen, gaya penataan kediaman juga datang dan pergi. Suatu ketika dulu hiasan Inggeris cukup diminati namun kini pelanggan lebih suka kepada perabot ringkas yang berteras minimalis.

"Sekarang kami tumpukan pula pada perabot berwarna putih dengan hiasan ringkas. Sebenarnya bukan semua barangan dan perabot di Souvenir Shoppe kami beli terus dari kilang. Malah ada antaranya, kami reka dan tempah mengikut permintaan pelanggan," katanya.

Mazni sentiasa memastikan barangan di kedainya bertukar ganti kerana kebanyakan pelanggan merupakan pelanggan setia yang sering berkunjung untuk mendapatkan hiasan terkini.

"Pelanggan selalu bertanya, ada tak barang baru? Sekarang ini pun, sudah ada satu kontena stok baru yang sedang dihantar khas untuk Hari Raya nanti," katanya.

Selain itu kata Mazni, persaingan daripada kedai perhiasan yang lain juga membuatkan pihaknya perlu sentiasa peka dengan trend semasa agar Souvenir Shoppe terus menjadi pilihan penggemar hiasan ala Inggeris.

Bukan setakat menjual barangan hiasan dan perabot, Souvenir Shoppe turut menawarkan khidmat rundingan hiasan dalaman termasuk berkunjung ke kediaman pelanggan bagi mendapatkan ukuran yang bersesuaian.

Kata Mazni, ia lebih mudah kerana pelanggan boleh menempah sendiri jenis hiasan yang mereka mahukan untuk disesuai dengan bentuk dan saiz kediaman.

Promosi

Sempena Hari Raya Aidilfitri, Souvenir Shoppe mengadakan jualan istimewa potongan diskaun sehingga 50 peratus bagi setiap hiasan.

Tawaran itu kata Mazni berterusan sehingga dua minggu selepas raya sebagai memenuhi keperluan pelanggan yang ingin menghias rumah tatkala mengadakan majlis rumah terbuka.

"Pelanggan yang berbelanja lebih RM200 secara automatik akan menjadi ahli Souvenir Shoppe yang mana melayakkan mereka menikmati tambahan diskaun sebanyak lima peratus ketika jualan diadakan. Namun, seandainya tiada promosi jualan, mereka tetap menikmati diskaun sebanyak 10 peratus," katanya.

Mazni berkata, selain menjual kepada pelanggan yang bertandang ke kedai, dia turut menyediakan belian secara pukal kerana beliau sendiri merupakan pemborong barangan hiasan dari luar negara.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved