Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my

Para majikan berbaris panjang di pekarangan Pusat Kelulusan Setempat (OSC) bagi mendaftarkan pekerja asing pada hari terakhir Program Khas Pengurusan PATI (PKPP) di Kementerian Dalam Negeri (KDN), baru-baru ini.
Pada 1988 lagi isu pendatang haram sudah berbangkit sebagai isu besar di Malaysia.
Ketika itu, Tan Sri Dr. Rais Yatim sebaik sahaja keluar dari Kementerian Luar, telah didatangi pihak-pihak dari Indonesia untuk merundingkan berhubung pekerja-pekerja dan petugas dari Indonesia ke Semenanjung.
Dan sebagai bekas Menteri Luar, kata Rais kepada mereka, Malaysia mesti mengutamakan pekerja-pekerja atau penjawat profesional dalam kalangan pakar. Yakni, pakar jururawat yang tinggi tahap khidmatnya, pakar matematik, bahasa dan perubatan termasuk daripada sektor guru.
Namun pada waktu itu Rais 'bertembung politik' pula dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad menyebabkan projek membawa masuk pakar-pakar berkenaan terbengkalai.
Sejak 1988 itulah dianggarkan sejumlah 3.5 juta manusia telah bergerak masuk ke negara ini. Hampir 50 peratus atau lebih terdiri daripada mereka bertaraf pendatang asing tanpa izin (PATI).
Istilah pendatang haram dan tanpa izin menunjukkan kita ibarat 'sejumlah orang yang takut'. Sepatutnya diistilahkanlah sebagai pendatang haram di sisi undang-undang. Malangnya, suara untuk mengekalkan istilah pendatang haram itu 'tenggelam' dek kononnya atas pertembungan kemanusiaan.
Soalnya, isu kemanusiaan Malaysia tidak difikirkan tetapi kemanusiaan warga asing pula yang diserabutkan - terdiri daripada warga Indonesia, Bangladesh, Myanmar, China dan India sehingga mencecah 3.5 juta.
Rais, 72, yang kini Penasihat Kerajaan dalam Hal Ehwal Budaya dan Sosial menarik perhatian penulis mengenai isu PATI yang kini digerak gempur oleh Kementerian Dalam Negeri di bawah teraju menterinya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.
"Betapa oleh kerana fenomena sosial begitu berat terutama daripada PATI Indonesia dan Bangladesh yang 'tidak mewakili para profesor' atau nilai tambah kepada Malaysia, melainkan hanya sekadar datang sebagai buruh kasar - maka dari segi budaya dan fakta penyusunan masyarakat tidak hadir atau wujud menerusi mereka.
"Tujuan sebahagian mereka datang semata-mata untuk mencabul undang-undang negara ini khasnya risiko yang terpaksa ditanggung (Jabatan) Imigresen, walhal mereka ini hantar balik berbilion-bilion ringgit ke negara asal.
"Bagaimanapun jika diteliti sedalam-dalamnya, kemasukan PATI ini seakan-akan terancang," kata Rais ketika ditemui di pejabat Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di Gombak, kelmarin.
"Kita boleh kata benar kita ada rezeki emas tapi alasan itu tidak boleh diterima. Mereka datang ramai disebabkan kelonggaran kita.
"Mungkin ada yang kecil hati dengan ulasan saya ini tapi ini benar.
"Antara tekong, mereka berurusan dengan majikan. Ini berlaku terutamanya antara 1989-1990 yang memang amat mudah orang luar masuk ke pantai kita di Sabah dan Terengganu, serta sedikit di Sarawak. Waktu masuk di Tanjung Tuan, Negeri Sembilan dan Pulau Pisang di Pontian, Johor, ini semua dalam pengamatan kita, ya (pengamatan) semasa saya di penghujung bertugas di Wisma Putra pada 1987," kata beliau.
"Memang diakui PATI bekerja dan beri sumbangan besar kepada khidmat tenaga di Malaysia antaranya di ladang-ladang getah dan sawit. Ini menyumbangkan pengeluaran kasar negara.
"Namun di sebaliknya kita menanggung beban sosial amat berat seperti aspek perubatan dan perumahan."
Di satu sisi yang lebih penting lagi, kata Rais:
"Lambakan PATI atau warga asing di negara ini mengajar orang Malaysia menjadi 'tuan besar'.
"Ini khasnya ditujukan kepada orang Melayu yang tak reti (tak berupaya) nak buat kerja-kerja kasar dan asas yang temukan tanah dan tangan, libatkan pertukangan bancuh simen dah tak 'reti' dan tak mahu."
Disebabkan kos pemburuhan murah dalam kalangan warga asing, lama-kelamaan kesemua (kerja) diserah kepada mereka - daripada jual teh tarik, ambil gerai di Jalan Chow Kit sehinggalah buat perkampungan di Balakong dan Berembang.
"Kita dipesongkan dengan majlis keramaian mereka di Taman Dagang, warga Bangladesh pula besar jumlahnya sehinggakan orang Melayu nak sewa kedai di situ pun takut. Di Ampang Point, peniagaan kecil-kecilan dirampas orang asing. Orang Melayu tak ada tempat, di pasar borong pun tak ada.
"Daripada 10 kontraktor tempatan, sembilan guna tenaga buruh luar. Cina, Melayu tak reti bancuh simen, jadi penurap jalan.
"Dengan ini suara Bangladesh, India, Myanmar sudah jadi besar sehinggakan pihak berkuasa rumit untuk bertindak," katanya.
Dalam soal ini, mungkin ada pandangan disuarakan 'kalau tidak ada 3.5 juta PATI dan warga asing, macam mana Malaysia nak survive?".
"Soalnya, survival kita mesti bebas PATI seperti orang Amerika Syarikat, England, Eropah dan Ireland yang menggunakan tenaga keluarga. Kita perlu beransur-ansur kembali ke dunia pra-1988. Ini bukan mudah, cuma melainkan diri sendiri dengan memastikan pengambilan tenaga luar dikurangkan.
"Hal ini mesti direjimentasi dengan pelajaran kita. Ini, nak masak gulai sebelanga pun tak pandai dah, terpaksa guna orang luar. Sistem latihan kita mesti ke arah hidup berdikari," kata Rais.
Baik Rais mahupun penulis sendiri, kami bersetuju kalau orang Barat boleh buat apa sahaja kerja tanpa PATI, kenapa tidak kita juga?
Jika anggaran RM1,000 digaji kepada 3.5 juta orang, maknanya wang dihantar balik seperti dianggarkan oleh pakar ekonomi mencapai angka RM10 bilion hingga RM15 bilion. Ini mewakili separuh daripada nilai RM30 bilion yang dibekalkan oleh Petronas pada masa ini.
Kita tidak boleh beranjak terutama dari segi penetapan gaji kepada pekerja asing. Amaun gaji pembantu rumah misalannya tidak wajar ditentukan oleh pihak luar (kerajaan mereka). Jika sekarang mereka menuntut RM800 sebulan untuk gaji pembantu rumah, akan datang tak tahulah.
Kita jangan dilihat sentiasa beralah. Beban sosial pada negara iaitu beban pertukaran budaya yang mereka bawa sangat berat. Sekarang, warga Sudan dan Nigeria pun sudah ramai bilangannya di Kuala Lumpur.
Dan apabila ditanya adakah mereka pelajar antarabangsa di sini, jawabnya tidak.
Sekali lagi penguatkuasaan kita cukup nominal atau hanya pada nama.
Kita khuatir mereka ini macam Belanda dapat tanah. Lama-kelamaan kampung tergadai.