Sabtu, 31 Mei 2014

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Natijah hubungan Malaysia-China

Posted: 31 May 2014 11:19 AM PDT

DR. AZMI HASSAN

CHINA amat menghargai pendekatan berhemah dan sederhana Malaysia yang tidak menyebelahi mana-mana pihak kuasa besar. - REUTERS

Tidak dapat dinafikan bahawa Beijing menaruh harapan yang tinggi terhadap pengaruh Kuala Lumpur terutama sekali yang melibatkan isu geopolitik rantau Asia Pasifik supaya masyarakat antarabangsa dapat mentafsirkan keadaan sebenar kebangkitan China. Kuala Lumpur mempunyai peranan kritikal kerana perspektif lazim terhadap kehadiran China adalah satu fenomena yang harus di geruni oleh setiap negara.

Bermula dari era 1970-an dimana dunia di selubungi oleh ketaksuban Perang Dingin dan Asia Tenggara pula di ancam oleh pengaruh ideologi komunis, Malaysia di bawah kepimpinan Perdana Menteri Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein, telah merintis hubungan diplomatik dengan China pada tahun 1974.

Hubungan Malaysia-China adalah yang pertama bagi sebuah negara ASEAN dan ini telah membuka laluan kepada China untuk menjalin hubungan diplomatik dengan negara ASEAN yang lain. Pendirian Malaysia sentiasa dihargai oleh China kerana ia merupakan pemangkin kepada hubungan ASEAN-China pada ketika ini. Malaysia juga telah memainkan peranan utama dua dekad lepas ketika mempromosi kepentingan diadakan dialog ASEAN-China.

Semalam 31 Mei 2014 merupakan ulangtahun ke 40 hubungan diplomatik diantara Malaysia-China yang mula dimeterai oleh Tun Abdul Razak dan Perdana Menteri China Zhou Enlai di The Great Hall of the People, Dataran Tiananmen yang bersejarah.

Jika empat dekad yang lepas Malaysia telah merintis dan mewarnai hubungan ASEAN-China, tidak keterlaluan jika di andaikan untuk dekad akan datang peranan Kuala Lumpur telah berubah merentasi rantau Asia Tenggara. Sebab itu Beijing cuba mengekal dan juga sedaya upaya meningkatkan hubungan diplomatik dengan Malaysia kerana pengaruh Kuala Lumpur sudah merentasi geopolitik dunia yang melibatkan kuasa besar lain.

Tambahan pula Malaysia bakal menjadi pengerusi ASEAN dan besar kemungkinan akan menduduki kerusi tidak tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 2015, yang memberi implikasi kepentingan kepada China. Memang benar sebelum ini dua negara sekutu China iaitu Kemboja pada tahun 2012 dan kini Myanmar menduduki kerusi pengerusi, tetapi kerana kekangan pengaruh kedua-dua negara tersebut dalam ASEAN, manfaat geopolitik sepenuhnya tidak diperolehi oleh China.

Kepimpinan China yang diterajui oleh Presiden Xi Jinping dan Perdana Menteri Li Keqiang dianggap pemimpin generasi kelima dalam era Parti Komunis China (CCP) dan mengamalkan pendekatan berbeza berbanding dengan pemimpin sebelum ini. Satu perkara yang ketara adalah sejak kedua-duanya dilantik pada tahun lepas, banyak bentuk kerjasama dengan negara asing telah diperhalusi dan kadang kala dipertingkatkan.

Perkongsian erat

Malaysia tidak terkecuali dalam pemerhatian pemimpin tertinggi China kerana pada bulan Oktober tahun lepas, Presiden Xi semasa melakukan lawatan rasmi ke Malaysia telah menaiktaraf hubungan dua hala kedua-dua negara kepada status Perkongsian Strategik Komprehensif. Memang benar dikalangan anggota ASEAN yang berpengaruh, Thailand dan Indonesia juga mempunyai hubungan dua hala yang serupa tetapi Malaysia dinilai mepunyai ciri yang lebih signifikan kerana ianya melampaui batasan ekonomi.

Lazimnya perkongsian strategik komprehensif China dan negara lain hanya berkisar kepada kerjasama ekonomi kedua-dua negara kerana itu adalah pemangkin kepada senario kebangkitan China. Contoh yang paling nyata adalah perkongsian China dengan Kesatuan Eropah (EU) yang telah dijalinkan sedekad lepas pada tahun 2003.

Walaupun pada ketika ini perkongsian China-EU dikatakan berjaya kerana EU merupakan rakan dagang terbesar bagi China tetapi perkongsian ini dianggap statik kerana hanya berkisar pada hal ehwal perdagangan. Perkongsian dalam bidang lain umpamanya sosial, budaya, pendidikan, kemanusiaan dan pertahanan berada dalam tahap yang paling minimum.

Interaksi rakyat dengan rakyat diantara China dan EU ditakrifkan tidak terbentuk kerana fokus perkongsian hanya tertumpu kepada sifat berdagang. Keadaan ini berlaku kerana tidak ujud naluri kepercayaan diantara satu sama lain yang menghindarkan berlakunya perkongsian dalam bidang lain.

Presiden Xi sendiri telah mengutarakan beberapa tatacara perkongsian strategik dengan Malaysia seperti meningkatkan hubungan komunikasi bukan sahaja diantara pemimpin tetapi juga rakyat. Beliau juga menyarankan supaya kerjasama dalam bidang teknologi termaju seperti angkasa lepas dimanfaatkan oleh Malaysia kerana China mempunyai kepakaran setara Amerika Syarikat (AS) dan Rusia.

Paling menarik Presiden Xi juga mengalu-ngalukan perkongsian yang lebih erat dalam bidang pertahanan dan keselamatan diantara kedua-dua negara. Perkongsian sebegini paling ketara ujud dalam keadaan paling minimum jika Thailand dan Indonesia diambil sebagai contoh terdekat dalam ASEAN yang mempunyai status perkongsian strategik komprehensif.

Tiga minggu selepas lawatan Presiden Xi, Malaysia dan China telah memeterai persefahaman pertahanan untuk mengadakan latihan ketenteraan ketiga-tiga cabang tentera iaitu darat, udara dan laut. Persefahaman ini terlaksana sempena lawatan Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein ke Beijing pada bulan Oktober lepas.

Wujudnya kesangsian terhadap kebangkitan China terutama sekali di rantau Asia adalah kerana tidak ada sifat kepercayaan di antara pihak yang terlibat. Walaupun China mempunyai hubungan ekonomi yang erat dengan negara terlibat tetapi ketandusan perkongsian dalam bidang lain telah membuahkan suasana yang tidak sihat.

Tuntutan

Kesan yang paling ketara adalah keadaan geopolitik Laut China Selatan. Malaysia, Vietnam, Filipina, Brunei dan China terlibat secara langsung dalam tuntutan bertindih yang melibatkan gugusan Kepulauan Spratly dan Paracel. Tetapi pendekatan yang diambil oleh Malaysia berbanding dengan Vietnam dan Filipina apabila berhadapan dengan China jauh berbeza.

Paling terkini apabila China melabuhkan pelantar cari gali minyak di kawasan maritim Paracel yang juga dituntut oleh Vietnam, konfrantasi fizikal wujud diantara kedua-dua negara. Begitu juga Filipina telah mengambil pendekatan konfrantasi dengan China dalam isu yang melibatkan Beting Scarborough dan Thomas Kedua.

Malaysia juga mempunyai masalah serupa terutama sekali melibatkan Beting Serupai yang terletak hanya 80 kilometer dari Bintulu. Sudah beberapa kali Pengawal Pantai China (CCG) menceroboh perairan negara di beting tersebut, tetapi Kuala Lumpur tidak mengamalkan pendekatan konfrantasi seperti Hanoi atau pun Manila.

Tidak eloknya amalan konfrantasi di Laut China Selatan adalah lambat laun ianya akan melibatkan kuasa besar yang berminat seperti AS. Jika ini berlaku ia mampu menggangu kestabilan rantau Asia Pasifik.

China amat menghargai pendekatan berhemah dan sederhana dasar luar Malaysia yang tidak menyebelahi mana-mana pihak kuasa besar. Beijing merasa sangsi dan kurang senang ketika lawatan Presiden Barack Obama ke Tokyo, Seoul dan Manila baru-baru ini. Memang benar ketiga-tiga negara tersebut adalah sekutu kuat AS, tetapi kesan dari lawatan tersebut telah menyinggung perasaan China. Berbeza pula dengan lawatan Presiden Obama ke Kuala Lumpur, ia tidak membawa reaksi negatif daripada Beijing.

Penghargaan China terhadap Malaysia dikatakan berada pada kemuncaknya ekoran dari peristiwa kehilangan pesawat penerbangan MH370. Walaupun kerajaan China menerima tekanan yang hebat dari rakyatnya supaya meletakkan kesalahan kepada kerajaan Malaysia, Beijing tidak pernah menunding jari kepada Kuala Lumpur. Malah ketika perbincangan diantara Najib dan Perdana Menteri China dua hari lepas, Li telah menegaskan isu MH370 tidak mampu mengeruhkan hubungan baik yang sedia ada malah akan memperkukuhkan hubungan ke tahap yang lebih tinggi.

Sudah begitu jelas isu MH370 tidak menjejaskan hubungan kerajaan dengan kerajaan diantara kedua-dua negara. Menjadi harapan hubungan rakyat dengan rakyat bukan sahaja akan pulih seperti sedia kala tetapi menuju ke tahap yang lebih baik. Hubungan baik ini sudah terbukti kerana 1.7 juta rakyat China melawat Malaysia pada tahun 2013. Malah ketika pertemuan dengan Najib semalam, Presiden Xi mengkiaskan kepercayaan rakyat China bahawa jika persahabatan telah terjalin selama 40 tahun, kesangsian sudah tidak lagi wujud.

Rakyat negara China merasa begitu selesa ketika berada di Malaysia kerana mereka di layan dengan baik dan berhemah oleh rakyat tempatan. Masih belum terlambat untuk mencapai sasaran pelawat seramai 2 juta kerana tahun 2014 bukan sahaja ulang tahun ke 40 hubungan diplomatik tetapi juga tahun Pertukaran Persahabatan Malaysia-China. Ini adalah manifestasi realpolitik hubungan Malaysia-China yang sepatutnya menjadi contoh negara lain.

- Penulis ialah Geostrategis Institut Geospatial dan Sekolah Perdana UTM.

Jangan salahkan Jakim

Posted: 31 May 2014 11:19 AM PDT

PADA 24 Mei lalu, umat Islam di negara ini dikejutkan dengan pengesahan oleh Kementerian Kesihatan (KKM) bahawa Asid Deoksiribonukliek (DNA) babi dikesan dalam dua sampel coklat susu kacang hazel dan buah badam Cadbury Dairy Milk yang mempunyai sijil pengesahan halal.

Pengesahan itu dibuat susulan penyebaran gambar keputusan ujian oleh KKM mengesan kandungan DNA babi dalam dua produk coklat keluaran Cadbury Confectionary Malaysia Sdn. Bhd. (Cadbury) di laman-laman media sosial sehari sebelum itu.

Berikutan pengesahan oleh KKM itu, Jakim menjadi sasaran kemarahan umat Islam yang mempersoalkan bagaimana jabatan itu boleh terlepas pandang perkara tersebut. Apatah lagi, ujian tersebut dijalankan oleh KKM pada 27 Februari lalu.

Untuk mendapatkan penjelasan lanjut wartawan Mingguan Malaysia, AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI telah mewawancara Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), DATUK OTHMAN MUSTAPHA bagi mendapatkan penjelasan sebenar. Masyarakat mempersoalkan kenapa Jakim lambat bertindak sedangkan kami tidak menerima laporan. Kalau ada laporan pada 20 Februari lalu, pada hari itu juga kita sudah bertindak tetapi kita cuma tahu pada 23 Mei lalu dan pada 24 Mei lalu kita terus ambil tindakan," katanya menjelaskan keadaan sebenar.

MINGGUAN: Boleh Datuk terangkan prosedur pensijilan halal oleh Jakim?

OTHMAN: Mengikut prosedur operasi standard (SOP), kita ada empat tahap. Yang pertama, syarikat perlu membuat permohonan dalam talian menerusi sistem e-halal. Mereka perlu mengisytiharkan semua bahan ramuan termasuk pembekal dan status ada sijil halal atau tidak. Sekiranya ramuan itu diimport dari luar negara, kita akan melihat kepada pengiktirafan halal daripada 57 badan dari 23 negara yang diiktiraf oleh Jakim.

Kita bukan hanya teliti bahan ramuan tetapi bahan mentah kepada ramuan itu. Sebagai contoh, nasi lemak ada sambal. Kita akan periksa ramuan dalam sambal itu sama ada halal atau tidak. Bukan semudah itu kita berikan sijil halal.

Selepas ujian makanan, kita akan buat audit di kilang. Audit ini bukan hanya melibatkan bahan ramuan tetapi kita akan tengok proses pembuatan produk berkenaan, peralatan yang digunakan serta kebersihan persekitaran dan pekerja. Kita wajibkan juga keperluan lain. Mereka mesti ada eksekutif halal di kilang dan mulai tahun ini, kita wajibkan syarikat-syarikat multinasional ada sistem jaminan halal dan jawatankuasa halal dalaman. Ini menjadi keperluan dalam pensijilan halal oleh Jakim.

Selepas auditor puas hati, baharu laporan diangkat kepada panel penilaian dan sekiranya panel penilaian berpuas hati, baharu kita keluarkan sijil halal.

Selepas itu, kita akan buat pemeriksaan mengejut sekurang-kurangnya setahun sekali untuk setiap syarikat. Kalau syarikat yang berisiko, kita akan buat secara kerap dan kalau ada aduan, kita akan pergi serta merta untuk pemantauan.

Keempat-empat bahagian ini adalah daripada pasukan berlainan daripada Jakim bagi menjaga impartiality (tidak memihak) dan mengelak unsur penyelewengan.

Kalau prosedur pensijilan ini sudah sebegitu ketat, bagaimana dua produk coklat Cadbury boleh terlepas?

OTHMAN: Isu ini kecoh dan meresahkan masyarakat apabila maklumat keputusan ujian makmal KKM dibocorkan dalam media sosial termasuK Facebook pada 23 Mei lalu sedangkan kami tidak tahu. Kuasa yang diberikan kepada makmal itu adalah memastikan bahan dalam sesuatu produk sama dengan yang tercatat di bungkusan. Namun, apabila dikatakan ditemui porcine pada coklat tersebut, itu sudah menjangkau peringkat kami. Apabila dikatakan ada DNA babi, masyarakat sudah tidak tuju kepada KKM tetapi kepada Jakim sedangkan kami tidak dilaporkan mengenai penemuan itu.

Pada 24 Mei, Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah mengesahkan penemuan berkenaan. Pada hari itu juga, saya terus panggil mesyuarat dengan semua pegawai dan kita terus ambil keputusan menggantung pengesahan halal dua produk itu sehingga siasatan siap dilakukan.

Masyarakat menyalahkan Jakim dan mendakwa pihak Datuk lambat bertindak dalam isu ini? Apa komen Datuk?

OTHMAN: Kajian dibuat oleh KKM pada 27 Februari lalu tetapi keputusan ujian itu hanya diketahui pada 23 Mei lalu dengan cara sedemikian. Kalau ada laporan pada 20 Februari, pada hari itu juga kita sudah bertindak tetapi kita cuma tahu pada 23 Mei lalu dan pada 24 Mei lalu kita terus ambil tindakan. Masyarakat perlu diperjelaskan keadaan ini.

Kami memberikan sijil halal kepada Cadbury sejak 2004. Kita buat pemeriksaan berkala dan di samping itu ada eksekutif halal untuk menyemak perjalanan kilang itu sama ada mematuhi pensijilan halal atau tidak. Jawatankuasa dalaman di Cadbury pun laksanakan tugas sama. Kali terakhir kita buat pemeriksaan di kilang Cadbury ialah pada 20 Februari lalu tetapi Cadbury masih patuh pada sijil halal.

Kenapa tidak ada penyelarasan antara KKM dengan Jakim? Kenapa KKM tidak memaklumkan kepada Jakim mengenai penemuan DNA babi dalam dua produk coklat itu?

OTHMAN: Kita sudah ada mesyuarat penyelarasan sejak 2011 lagi. Apa sahaja penemuan oleh KKM yang ada kaitan dengan halal, ia mesti dirujuk dengan Jakim terlebih dahulu, Mungkin KKM terlupa, sebab itu jadi kecoh seperti ini. Sepatutnya KKM lapor kepada Jakim terlebih dahulu dan selepas kita duduk berbincang baharu kita boleh buat pengumuman.

Kenapa KKM mengambil masa yang lama untuk maklumkan kepada Jakim mengenai keputusan ujian itu sedangkan isu tersebut amat besar?

OTHMAN: Itu kena tanya KKM sendiri. Kita baharu terima laporan hari ini (Khamis) dan itu pun tidak lengkap. Macam mana hendak buat kerana kita hanya tahu pada 23 Mei lalu.

Kenapa Jakim perlu membuat ujian semula terhadap sampel produk coklat Cadbury? Adakah keputusan ujian yang dijalankan oleh KKM tidak boleh digunapakai oleh Jakim?

OTHMAN: KKM hanya diberikan kuasa di bawah Akta Makanan 1983. Kalau bab halal ini, tindakan diambil mengikut Akta Perihal Dagangan 2011. Sebab itu, kami tidak boleh ambil keputusan ujian daripada KKM. Dari segi perundangan, hanya pegawai Jakim mempunyai kuasa untuk ambil sampel dihantar ke makmal dan untuk di bawa ke mahkamah. Bagi makmal KKM, Jabatan Standard Malaysia hanya memberikan akreditasi tidak sampai kepada ujian procine tetapi hanya untuk proses makanan berasaskan daging dan susu.

Jabatan Kimia merupakan satu-satunya jabatan yang diberikan akreditasi oleh Jabatan Standard Malaysia untuk menjalankan ujian sampai ke DNA babi. Manual pensijilan halal Malaysia juga menetapkan hanya ujian oleh Jabatan Kimia digunapakai untuk pensijilan halal dan pendakwaan di mahkamah.

Sekiranya ada pihak membuat tuntutan di mahkamah, Kerajaan akan pakai ujian oleh Jabatan Kimia sahaja. Malah, KKM perlu merujuk kepada Jabatan Kimia untuk ujian semula. Sebab itu kita buat ujian balik.

Proses mengambil sampel ini perlu dibuat mengikut peraturan ketat, bukan boleh ambil ikut suka hati. Hanya orang tertentu yang dilantik dari Jakim boleh ambil sampel dan ia mesti diambil dari kilang, bukan di tengah jalan atau di kedai. Kita tunggu ujian makmal diberikan oleh Jabatan Kimia yang dijangka Rabu ini. Kalau kita dapat lebih cepat, kita akan beritahu masyarakat.

Sampel yang diambil oleh KKM adalah yang ada di pasaran. Kita tidak tahu apa yang berlaku di luar sana. Sebagai contoh, seekor ayam yang disembelih secara halal dan diberikan pensijilan keluar ke restoran dan dimasak dicampur dengan babi. Adakah kita hendak salahkan rumah sembelihan atau salahkan orang yang beri sijil halal sebab ia sudah di luar kawalan.

Sekiranya ujian oleh Jabatan Kimia menunjukkan dua produk coklat itu mengandungi DNA babi, apakah tindakan yang boleh diambil terhadap Cadbury?

OTHMAN: Kalau dalam kes Cadbury ini terbukti ada penyelewengan dan campuran DNA babi, kita orang pertama yang akan ambil tindakan sebab kita ada peruntukan undang-undang. Namun, kita perlu siasat dengan lebih terperinci supaya tindakan kita berdasarkan lunas undang-undang dan ada kesan.

Tindakan undang-undang boleh diambil dibawah Akta Perihal Dagangan 2011, Perintah Perihal Dagangan (Takrif Halal) 2011. Jika disabitkan dengan kesalahan di mahkamah, syarikat berkenaan boleh didenda maksimum RM5 juta.

Ada pihak mahu memfailkan saman terhadap syarikat Cadbury ekoran penemuan DNA babi pada dua produk keluaran syarikat terbabit? Adakah tindakan ini wajar bagi memberikan pengajaran kepada syarikat tersebut?

OTHMAN: Kalau maklumat (kandungan DNA babi) itu tidak sah, Cadbury akan saman mereka balik. Saya yakin imej Cadbury sudah jatuh dengan gembar-gembur dalam isu ini. Kalau keputusan ujian itu positif, terpulang kepada pihak berkenaan untuk ambil tindakan tersebut.

Selepas insiden ini, adakah Jakim bercadang untuk memperketatkan proses pengeluaran sijil halal?

OTHMAN: Kita sudah ada SOP dan kita akan terus ikut prosedur ini. Cuma kita akan minta kilang perkukuhkan sistem jaminan halal. Halal bukan hanya tanggungjawab Jakim tetapi peranan industri pun penting. Kalau ada sistem jaminan halal di peringkat dalaman, mereka boleh buat pemeriksaan dan semakan lebih awal sebelum hantar kepada kami.

Jakim diiktiraf sebagai badan utama dalam memberikan pengesahan halal di dunia. Sejauh mana isu ini menjejaskan kedudukan Malaysia sebagai hab halal dunia?

OTHMAN: Memang memberikan kesan kalau sudah jadi isu besar sebegini. Pengguna di luar pun pertikai Jakim sekarang. Kalau kita sudah ada sistem dan ikut sistem tetapi jika berlaku juga, sudah di luar kawalan kita. Dalam kes ini, kita terpaksa tangani isu ini untuk menghilangkan keresahan dan mengembalikan kepercayaan masyarakat.

Jakim agak berbeza dengan badan-badan lain sebab kita di bawah kerajaan tetapi di negara-negara lain, mereka sama ada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atau syarikat persendirian buat sijil halal sebab mereka berada di negara minoriti umat Islam.

Kita sebagai badan kerajaan mempunyai sistem yang teratur, SOP dan peraturan. Mereka banyak mencontohi Jakim untuk membangunkan sistem mereka. Sekarang, negara-negara di Timur Tengah pun merujuk kita untuk membangunkan sistem halal sebab mereka tidak ada sistem sebelum ini. Kita bimbang isu sebegini akan memberikan imej buruk kepada negara.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved