Utusan Online - Rencana |
Posted: 28 Jul 2013 11:05 AM PDT Oleh ZULKIFLI JALIL KENYATAAN Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi mempertahankan Akta Hasutan 1948 ada benarnya. Akta itu sememangnya pertahanan terakhir negara ini untuk mengelakkan huru-hara dalam negara. Inilah sahaja yang kita ada bagi mengekang rakyat yang tidak bertanggungjawab daripada mengacau keharmonian. Hatta, perlu diingat, Akta Hasutan 1948 tidak bermakna kerajaan sedia ada memerintah secara kuku besi sehinggakan langsung tidak boleh dikritik. Memberi pendapat dan kritikan membina memang dialu-alukan seiring dengan kenyataan Perdana Menteri - era kerajaan tahu semuanya sudah berakhir dan rakyat dialu-alukan memberi pandangan demi pembangunan negara. Bercakap kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di ibu negara baru-baru ini, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Masterplan Consulting Sdn Bhd, Datuk Ahmad Faris Abdul Halim berkata, seperti mana yang termaktub dalam akta itu, pandangan yang mengkritik kerajaan semestinya melalui saluran yang betul dan kritikan mestilah secara bertanggungjawab. "Apa yang dimaksudkan sebagai bertanggungjawab ialah tidak membuat fitnah. Sekiranya benar kesilapan kerajaan, insya-Allah kerajaan akan memperbaikinya. "Malangnya, banyak kritikan yang dikeluarkan, hanya berlegar dalam ruang persepsi tanpa asas yang kukuh. Ditambah juga tidak melalui saluran yang betul. Dalam bahasa mudahnya, tidak beradab," kata beliau yang mengetuai firma pembekal peralatan pertahanan, sekuriti dan komunikasi itu. Kata beliau, Akta Hasutan 1948 sebenarnya tidak terangkum hanya kepada kerajaan memerintah. Akta itu juga melindungi institusi raja dan keharmonian antara kaum dalam masyarakat Malaysia. Oleh hal yang demikian, tidak benar sama sekali dakwaan bahawa Akta Hasutan 1948 sekadar menyekat hak bersuara rakyat mengkritik kerajaan memerintah. "Dan sekarang, kedengaran suara yang sudah berani mencabar status quo dalam negara ini. Sekiranya dibiarkan melarat, dikhuatiri mengganggu-gugat kestabilan yang kita kecapi selama ini," katanya. Meneruskan lagi hujahnya, Ahmad Faris, 49, mengingatkan bahawa Akta Hasutan bukan ditujukan kepada rakyat secara keseluruhannya. Kata beliau: "Ia hanya terhadap segelintir pembuat onar dalam negara yang aman ini. Seseorang itu hanya akan dikenakan tindakan sekiranya individu tersebut melampaui batas hak bersuara yang telah diberikan. "Kalau tidak berbuat salah, kenapa perlu takut akan akta ini? Siapa-siapa yang suka bermain dengan isu sensitif sahaja yang akan bersungguh-sungguh untuk memansuhkan Akta Hasutan 1948." Walaupun sukar untuk diakui oleh pihak tertentu, pertambahan kadar jenayah yang semakin menjadi-jadi ada hubung kaitnya dengan pemansuhan Ordinan Darurat (EO) dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Perkara yang tidak diuar-uarkan adalah apabila EO dan ISA dimansuhkan, semua tahanan yang ditahan di bawah undang-undang ini terpaksa dibebaskan. Ketahuilah bahawa mereka yang dibebaskan ini termasuklah pesalah jenayah berat. Maka, tidak hairanlah kini kadar jenayah semakin meningkat di seluruh negara. Seperti mana kenyataan Menteri Dalam Negeri baru-baru ini yang mendakwa kajian empirikal menunjukkan peratusan besar jenayah yang berlaku di Selangor melibatkan bekas tahanan EO yang baru dibebaskan. Kemudian polis dipersalahkan kerana gagal menjaga keselamatan penduduk awam. Dalam konteks ini, Ahmad Faris berpendapat: "Malangnya, nasi sudah menjadi bubur. Persoalannya, ketiadaan ISA yang membenarkan polis untuk menahan mereka yang disyaki merancang untuk melakukan jenayah telah pun dimansuhkan. "Ini yang dimaksudkan sebagai kekurangan kuasa polis. Kini Akta Hasutan yang memberikan kuasa kepada pihak berkuasa untuk menahan individu yang menyuarakan isu sensitif atau kenyataan yang mencerminkan ketidaksetiaan kepada negara juga mahu dihapuskan oleh sesetengah pihak. "Kalau Akta Hasutan pun mahu dimansuhkan, undang-undang apa lagi yang tinggal untuk memberi polis kuasa bagi menjaga keharmonian negara." Satu kenyataan dibuat baru-baru ini oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar bahawa satu undang-undang baharu mirip EO perlu segera diwujudkan. Ini kerana perkara yang terkandung dalam EO menjadi elemen penting dalam membantu pihak polis membanteras jenayah berat. Satu bahagian yang diketengahkan oleh Khalid ialah isu kehadiran saksi ke mahkamah. Tanpa EO, saksi tiada pilihan lain kecuali perlu hadir dalam perbicaraan kes di mahkamah. Hal ini akan membuatkan banyak orang memilih untuk berdiam diri daripada menjadi saksi di mahkamah terutamanya bagi kes yang melibatkan jenayah berat. Saksi khuatir akan keselamatan dirinya dan keselamatan ahli keluarga yang lain. Tanpa keterangan saksi, sukar untuk mendakwa pesalah atas kesalahan yang dibuat. Merujuk kepada United Kingdom dan Amerika Syarikat, kata Ahmad Faris lagi, dua negara maju ini sendiri wujud undang-undang menyerupai ISA, EO, dan Akta Hasutan. "Di United Kingdom, akta ini disebut sebagai Prevention of Terrorism (Temporary Provisions) Act 1974. Amerika Syarikat pula mempunyai satu rang undang-undang yang disebut sebagai Uniting and Strengthening America (by) Providing Appropriate Tools Required (of Intercept and Obstruct Terrorism Act of 2001 atau lebih dikenali sebagai USA PATRIOT Act. "Maka, tidak hairanlah kerajaan Malaysia juga memerlukan undang-undang seperti ini bagi mengekalkan keamanan dan kestabilan negara kita. Sedar atau tidak, ada empat perkara pokok yang termaktub dalam Perlembagaan dipertahan oleh Akta Hasutan. Pertamanya, hal-hal agama termasuklah agama Islam sebagai agama rasmi. Perkara kedua, bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi. Seterusnya, akta ini mempertahankan kedudukan Raja-Raja Melayu. Terakhir, kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak seperti mana yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia. Dan sekiranya Akta Hasutan mahu dimansuhkan, perlu digantikan dengan sebuah akta baharu yang akan memastikan keempat-empat perkara ini terpelihara. Mengambil faktor-faktor tersebut, Ahmad Faris percaya, pemansuhan Akta Hasutan tidak perlu dibantah. Ini sekiranya kerajaan serius untuk menggantikannya dengan akta yang lebih sesuai dengan keadaan semasa. "Seperti yang dicanang baru-baru ini, terdapat usaha untuk mewujudkan Akta Keharmonian Nasional menggantikan Akta Hasutan 1948. "Kita tidak menolak usaha ini dengan syarat tujuan utama wujudnya Akta Hasutan 1948 perlu diambil kira dalam Akta Keharmonian Nasional. Akta baru ini juga perlulah diwartakan terlebih dahulu sebelum Akta Hasutan 1948 dimansuhkan. "Sekiranya Akta Hasutan 1948 dimansuhkan terlebih dahulu sedangkan Akta Keharmonian Nasional masih dibahaskan dalam Dewan Rakyat, akan berlaku satu keadaan yang mana tiada undang-undang yang dapat mengekang segelintir pembuat onar memalu gendang perkauman, mencabar status quo di Malaysia. Maka, kata beliau, tepatlah kenyataan Ahmad Zahid bahawa Akta Hasutan 1948 merupakan dinding pertahanan terakhir keharmonian dan kestabilan masyarakat Malaysia buat masa ini. Kalau dimansuhkan sebegitu sahaja, apalah yang tinggal akhirnya. Barang diingat, dalam ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sempena Hari Malaysia pada tahun 2011 sewaktu mengumumkan pemansuhan ISA, telah menjanjikan dua undang-undang baru menggantikan ISA. Ini bagi mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah untuk memelihara ketenteraman dan keselamatan awam. Kerajaan perlu meneliti isu ini sebaik-baiknya dan bukan sekadar memansuhkan suatu akta hanya atas desakan pihak tertentu tanpa mengambil kira kepentingan rakyat keseluruhannya. Undang-undang pencegahan perlu kembali diwujudkan segera sebelum berlaku perkara yang tidak diingini di negara ini. Jangan sampai berlaku huru-hara, baru kita mahu menyesal. Pada masa itu, air mata darah sekalipun tidak akan mampu mengubah apa-apa. |
Percanggahan Syiah - ajaran Islam Posted: 28 Jul 2013 11:05 AM PDT Oleh Ismail Mina Ahmad DEWASA ini, isu aktiviti penyebaran ajaran Syiah di negara kita, kembali hangat diperkatakan. Pelbagai pihak daripada kalangan pihak berkuasa agama Islam, kementerian-kementerian yang menjaga urusan keselamatan dan agama serta penganut Islam Ahli Sunnah Wal Jamaah, telah memberi respons. Tidak terkecuali turut memberi respons ialah penganut Syiah sendiri serta para simpatisan mereka, termasuk daripada kalangan golongan Liberalis dan puak yang kononnya memperjuangkan kebebasan dan hak asasi manusia (HAM). Isu ajaran dan golongan Syiah bukan baharu dalam kalangan umat Islam. Sejak hari pertama wujudnya golongan Syiah ini, seluruh umat Islam yang dipimpin oleh ulama dan pemerintah, telah bangun menentang mereka. Para ulama Islam telah mengarang ribuan kitab menjawab dan menolak fahaman sesat dan salah ini, sementara pemerintah pula membuat peraturan dan memberi hukuman kepada mereka selaras dengan tuntutan Maqasid Syara iaitu memelihara agama Islam daripada dicemari dan diubah serta dirosakkan daripada ajarannya yang sebenar dan asal, seperti yang di bawa oleh Nabi SAW. Kemasukan fahaman Syiah ke Malaysia adalah melalui perancangan rapi. Selepas Revolusi Khomeini menumbangkan Shah Iran, dia menubuhkan kerajaan Syiah. Bukan kerajaan Islam. Ini adalah kerana Perlembagaan negara Iran, meletakkan mazhab Jafari sebagai mazhab rasmi negara itu. Tidak seperti yang dilaungkan mereka iaitu: Tidak Barat, tidak Timur tetapi Islam dan Wehdah Islamiyyah. Islam mereka ialah Syiah bukan selainnya. Berikutan dari itu, Kerajaan Iran menjemput pemimpin-pemimpin politik dan badan-badan dakwah Islam seluruh dunia ke Iran, termasuk Malaysia. Ada organisasi Islam yang terpengaruh dan membawa balik fahaman Syiah ke dalam organisasi mereka seperti dari Malaysia. Ada yang tidak. Setelah terpengaruh dengan dakyah Syiah, organisasi ini menghantar pula anak-anak yang amat muda ke Iran untuk mempelajari Islam- Islam versi Syiah. Di samping itu, pelbagai buku akidah dan agama Syiah, membanjiri masuk melalui badan-badan politik dan NGO-NGO ini. Berikutnya, berduyun-duyun ulama Syiah datang atas jemputan organisasi-organisasi ini, memberi ceramah dan membentang kertas kerja dalam wacana-wacana anjuran mereka. Untuk mengukuhkan lagi penyebaran fahaman Syiah, Syiah Iran telah melabur wang yang banyak, menubuhkan institut-institut untuk menerbitkan tulisan-tulisan dan buku-buku serta membiayai kegiatan terjemahan buku-buku agama Syiah. Antara buku yang diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu ialah al-Hukumah al-Islamiyyah, karangan Khumayni yang bercanggah dengan akidah Islam itu. Ia diterjemah oleh seorang pemimpin NGO dakwah Islam! Seorang Muslim yang serius, sekiranya meneliti literatur berkaitan dengan doktrin dan konsep Usuluddin dan Tauhid serta Syariat Islam, pasti dia akan bertemu ajaran Syiah amat bercanggah bahkan bertentangan sama sekali daripada ajaran agama Islam seperti yang dibawa oleh Nabi SAW, baik dalam perkara yang bersifat Usul mahu pun yang bersifat Furu. Ini berdasarkan kepada sebuah Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Dawud, Ahmad dan Ibn Madjah, yang menerangkan mengenai golongan yang berjaya atau firqah al-najiyah. Baginda ditanya oleh Sahabat mengenai golongan yang berjaya. Baginda menjawab: Ahli al-Sunnah wal Jamaah. Tanya Sahabat: dan apakah al-Sunnah wal Jamaah? Baginda menjawab: apa yang saya dan Sahabat-sahabat saya berada ( berpegang dan beramal padanya) pada hari ini. Jelas dari Hadis ini, golongan yang berjaya hanyalah golongan yang Iktikad dan Syariat mereka adalah Ahli Sunnah wal Jamaah bukan selainnya. AKIDAH DAN SYARIAT SYIAH Tulisan ini akan menerangkan beberapa pokok ajaran Syiah yang menyalahi ajaran kita Ahli Sunnah wal Jamaah. Antaranya ialah: 1. Al-Quran Agama Syiah menolak al-Quran Mushaf Uthman sebagai Mushaf al-Quran yang lengkap lagi autentik. Mereka mempunyai mushaf sendiri yang bernama Mushaf Fatimah. Bagi orang Islam, al-Quran yang ada di tangan kita hari ini, adalah disampaikan oleh Malaikat Jibril kepada Nabi SAW, tetapi bagi Syiah seperti yang terdapat di dalam Usul al-Kafi iaitu sebuah koleksi Hadis menurut epistemologi mereka, al-Quran mereka itu, adalah disampaikan oleh Malaikat Jibril kepada Sayidah Fatimah binti Rasul SAW, sebab itulah dinamakan Mushaf Fatimah. Mushaf inilah yang diterima sebagai paling benar lagi autentik. Menurut mereka, Mushaf Uthman hanya mengandungi sekitar satu pertiga sahaja dari mushaf yang lengkap. Dua pertiga lagi berada di dalam Mushaf Fatimah. Khumayni dalam Wasiyat-nya menyebut dengan terang mengenai Mushaf Fatimah ini dan berkata mereka mendapat penghormatan dengannya. Beliau menyeru supaya Imam Mahdi mereka, iaitu Muhammad bin Hasan al-Askari segera keluar dari lubang penyembunyiannya di Iraq dan membawa keluar bersamanya Quran Mashaf Fatimah ini. Tetapi untuk menjaga maslahah di depan orang Islam, mereka beramal dengan doktrin taqiyyah yakni berpura-pura menerima al-Quran yang ada di tangan kita. Cuba kita bayangkan, jika ada penganut agama Buddha atau Hindu membuat dakwaan yang al-Quran Mushaf Uthman tidak autentik, apa akan terjadi? Sementara itu, dalam menafsirkan ayat-ayat al-Quran pula, tafsiran mereka berlainan dengan kita, terutama ayat yang di dalamnya ada perkataan imam. Mereka memaknakannya sebagai Sayyidina 'Ali r.a, seperti dalam Surah al-Sajdah: 24; wajaaln minhum aimmatan yahdna biamrin lamm obar. Dan perkataan nr dalam Surah al-Taghabun:8, famin bill hi wa raslihi wan-nrillaz anzaln, diertikan oleh mereka sebagai imam-imam mereka. 2. Al-Hadis Dalam epistemologi Ahli Sunnah wal Jamaah, Hadis ialah merangkumi perkataan, perbuatan dan ehwal Rasulullah SAW. Kemudiannya, Hadis-hadis ini disampaikan oleh generasi Sahabat kepada generasi berikutnya secara mantap dan tidak putus sanadnya sehinggalah disusun menjadi koleksi dalam sebuah buku oleh para perawi kemudian seperti perawi yang Enam, Ahmad, Imam Malik, Ibn Sunniy, as-Syafii dan lain-lain. Akan tetapi bagi Syiah, Hadis dalam epistemologi mereka ialah sesuatu yang diucapkan oleh para Imam mereka sahaja dan sanadnya tidak sampai kepada Rasulullah SAW. Ini adalah kerana dalam ajaran mereka, para imam mereka itu menerima ilmu terus daripada Nabi SAW, walau pun semasa ketiadaan Baginda SAW, dan lagi pun, dalam ajaran mereka, Imam-imam mereka adalah maksum yakni bebas daripada kesalahan. Dalam epistemologi Sunni, konsep seperti ini tidak boleh dinamakan sebagai Hadis atau kalau mahu juga hendak dikatakan Hadis, ia tergolong sebagai Hadis munkar atau pun Hadis palsu. Syiah menolak dan tidak menerima Hadis Nabi yang disampaikan oleh para Sahabat dan Ummahatul Mukminin r.a, kerana menurut akidah mereka, semua Sahabat Nabi SAW telah murtad setelah wafatnya Nabi SAW, kecuali beberapa orang sahaja. 3. Mengkafirkan Sahabat Radiyallahu 'Anhum Dalam agama Syiah, terdapat satu konsep dan doktrin bernama al-baraah atau tabarra. Doktrin ini bermaksud, mengutuk, mencaci bahkan memutus hubungan kasih sayang dengan semua Sahabat. Mereka ini buta sejarah. Bukankah Saidina Ali sendiri mengahwinkan anaknya dengan Saidina Umar r.a? Menurut mereka semua Sahabat menjadi murtad dan kafir selepas wafat Nabi SAW, kecuali beberapa orang sahaja seperti Ali, Miqdad, Abu Dzar, Salman dan beberapa yang lain. Mereka juga beriman dan percaya yang para Sahabat bersepakat menyembunyikan wahyu dan mengkhianati wasiat Rasulullah SAW dalam hal imamah dan pelantikan Saidina Ali r.a sebagai khalifah. Dan mereka menuduh Sahabat tidak amanah kerana mengurangkan ayat al-Quran sebanyak dua pertiga daripada wahyu asal, yang demikian hilanglah ayat-ayat yang berkaitan dengan imamah 'Ali ra. Justeru, semua Sahabat itu dalam Iktiqad Syiah telah menjadi kafir. La hawla wala quwata illa billah. Dalam kaitan dengan doktrin tabarra ini, mereka senantiasa berdoa mengutuk Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar Radiyallahu 'Anhuma yang disifatkan mereka sebagai dua berhala Quraisy. Khumayni telah mengkafirkan Saidina Umar al-Khattab r.a dan mengatakan Saidina Abu Bakar r.a pula, seorang manusia yang jahil agama. Berdasarkan kepada Hadis di awal tulisan ini, bahawa golongan yang berjaya daripada neraka ialah orang yang mengikuti ajaran Rasul dan Sahabat Baginda. Bagaimana seseorang atau sesuatu golongan boleh berjaya dan selamat daripada api neraka, sedangkan mereka enggan mengikut perjalanan Sahabat tersebut bahkan mengkafirkan mereka. 4. Ummahatul Mukminin Seperti para Sahabat, Syiah juga langsung tidak menghormati Ummahatul Mukminin pada hal mereka itu semua adalah isteri-isteri Baginda yang tercinta. Syiah melemparkan pelbagai fitnah, tuduhan palsu, jijik dan jahat kepada Ummahatul Mukminin Saidatuna Aishah r.ah, bahkan dalam iktiqad rajah mereka, beliau r.ah akan dihukum oleh para Imam Syiah menjelang kiamat kerana berkhianat dan menganiayai puak Syiah seperti dalam kes Peperangan Jamal. Atas dasar ini juga Syiah bukan daripada golongan Islam. 5. Rajah Syiah beriktikad bahawa para Imam mereka akan hidup semula di akhir zaman untuk menghukum para Sahabat dan Isteri Nabi SAW yang mereka tuduh bersekongkol merampas hak Saidina Ali sebagai khalifah. Termasuk yang akan dihukum dalam akidah mereka ialah Saidina Abu Bakar, Umar, Uthman, Muawiyah, Aishah r.a dan lain-lain. Demikian khurafat mereka. 6.Konsep Imamah Dalam akidah Syiah, Imamah atau Walayah atau kepimpinan sudah ditentukan oleh Allah SWT. Khumayni berkata dalam buku beliau, al-Hukumah al-Islamiyyah, muka surat 18, bahawa Nabi perlu menentukan seorang pengganti Baginda dan Baginda telah pun berbuat demikian, yakni melantik Ali r.a. Jika Baginda tidak berbuat demikian, bermakna Baginda tidak menyampaikan Risalahnya ( ms 19 ). Oleh sebab itu, Imamah ini termasuk ke dalam Rukun Iman Syiah. Sesiapa yang tidak percaya kepada doktrin dan konsep Imamah ini, menurut Syiah, ia bukanlah seorang Islam dan layak dihumban ke dalam neraka. Dalam buku al-Hukumah al-Islamiyyah itu lagi, pada muka surat 52, beliau menyifatkan Imam-Imam mereka mempunyai kedudukan yang amat tinggi di sisi Allah SWT, sehingga tidak tercapai oleh para Malaikat muqarrabin dan juga Nabi-Nabi yang diutus. Dalam membincangkan hal kepimpinan selepas Rasulullah SAW pula, dia langsung tidak menyentuh kepimpinan tiga khalifah awal iaitu Abu Bakar, Umar dan Uthman radiyallahu anhum dan terus melompat kepada Sayyidina Ali r.a. Ini adalah kerana dalam akidah Syiah, mereka tidak mengiktiraf kepimpinan tiga khalifah sebelum Ali ra bahkan disifatkan tiga khalifah yang mulia itu, adalah perampas hak khalifah Ali r.a. Mereka juga beriktikad bahawa semua Imam mereka adalah maksum. Khumayni berkata, bahawa Imam-Imam mereka tidak bersifat lupa dan lalai (ms 91) bahkan ajaran mereka itu, sama seperti ajaran al-Quran yakni wajib dipatuhi hingga Hari Qiamat (ms 113). 7. Ismah Konsep imamah berkaitan rapat dengan doktrin ismah. 'Ismah bermaksud semua imam mereka adalah manusia maksum yakni tidak melakukan dosa, baik dosa besar mahu pun dosa kecil, bahkan dalam segala perlakuan mereka, imam-imam mereka itu tidak tersalah dan tersilap sedikit pun. Sebab itu imam-imam mereka boleh membuat hukum, yakni boleh menghalal dan mengharamkan sesuatu hukum Syara. Ini bercanggah daengan 'Aqidah Ahli Sunnah wal Jamaah bahawa yang maksum hanya Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul sahaja. 8.Ghaybah dan Menunggu Imam Mahdi Syiah percaya bahawa Imam mereka yang kedua belas iaitu Muhammad bin Hasan al-'Askari telah ghaib. Dalam akidah Syiah, ia dianggap sebagai ghaybat al-sughra atau kehilangan kecil. Dia ini membawa bersamanya Mushaf Fatimah. Semasa ghaybat al-sughra ini - dalam khurafat mereka - pemimpin semasa Syiah masih boleh berhubung dengannya, bertanya pelbagai masalah dan jawapannya itu akan disebarkan kepada pengikut-pengikut mereka. Beliau yang dikatakan ghaib kira-kira seribu tahun dahulu itu, masih hidup hingga sekarang dan akan datang semula ke dunia ini di akhir zaman, membawa bersamanya Mushaf Fatimah itu, untuk menyelamatkan dunia ini. Masa antara ghaybat al-sughra dengan kemunculan semula Imam Mahdi mereka itu, disebut sebagai ghaybat al-Kubra atau kehilangan besar. Sebab itu dalam wasiatnya, Khumayni berkata adalah suatu penghormatan kepada mereka kerana mereka mempunyai Mahdi jenis ini dan dia berdoa supaya Mahdi itu segera keluar dari lubang persembunyiannya. Semasa ketiadaan imam, maka yang ada ialah naib imam. Khumayni adalah salah seorang naib imam. 9. Taqiyyah dan Kitman Taqiyyah dan Kitman dalam akidah Syiah bermakna menyembunyikan kepercayaan dan amalan sebenar mereka sekiranya mereka bersama-sama dengan masyarakat Islam. Ini bermakna mereka juga sedar bahawa ajaran dan amalan mereka itu adalah salah. Menurut ulama mereka, amalan taqiyyah dan kitman merupakan amalan nenek moyang mereka yang terdahulu dan pelakunya mendapat pahala. Atas dasar ini mereka dapat hidup hingga sekarang. Dalam menyebarkan dakyah mereka di Malaysia, mereka bertaqiyyah, menggunakan slogan cintakan Ahli Bayt, pada hal Ahli Bayt dalam konsepsi mereka, hanya beberapa orang sahaja, berbeza dengan konsep kita Ahli Sunnah wal Jamaah. Perlu difahami, amalan taqiyyah ini dibuat jika mereka berada dalam keadaan tersepit dan dalam jumlah sedikit atau untuk mencapai sesuatu tujuan keagamaan mereka seperti keadaan awal mereka di Malaysia pada tahun-tahun 1980-an dahulu. Tetapi amalan ini akan ditinggalkan apabila mereka merasa keadaan mereka sudah selesa seperti sekarang ini. Sebab itu kita dengar puak Syiah Malaysia sudah berani mengisytiharkan mereka sebagai penganut Syiah. Ini semua sebagai dakyah dan untuk menakut-nakutkan masyarakat Sunni dan supaya kerajaan menunaikan tuntutan mereka. Tetapi dalam dakyah mereka dalam kalangan orang Sunni, amalan taqiyyah ini masih berlaku. Tujuannya ialah untuk mengumpan orang Sunni. 10. Ahl Bayt Dalam kitab-kitab Tauhid kita, memang kita diwajibkan mencintai Ahli Bayt. Ahli Bayt yang sebenar ialah ahli kelurga Nabi SAW yang memiliki dan hidup di dalam Akidah dan Syariat yang benar seperti yang diajarkan oleh Baginda. Namun terdapat juga keturunan Ahl Bayt yang telah terkeluar dari ajaran Baginda SAW seperti menganut fahaman Marxisme, sekularisme, Liberalisme, Pluralisme agama dan Syiah. Mereka sudah tidak dapat dikategorikan sebagai Ahli Bayt lagi. Ahl Bayt Rasulullah SAW, tiada kena mengena langsung dengan ajaran dan kumpulan Syiah lebih-lebih lagi Syiah Khumayni. Maulana Abu Hasan Ali an-Nadvi seorang ahli Bayt daripada keturunan Saidina al-Hasan r.a, ada menulis sebuah buku cukup baik yang menyorot kesesatan Syiah. Seorang Quraisy dari keturunan Saidina al-Hasan juga, Sayyid Muhammad al-Maliki dari Hijaz, amat kuat menentang Syiah. Demikian Ahl Bayt di Hadramawt. 11. Rukun Iman Rukun Iman mereka antara lain ialah beriman kepada semua imam mereka yang dua belas dan beriman kepada imamah dan walayah Ali serta menolak imamah tiga khalifah sebelum 'Ali ra. Khumayni termasuk dalam kelompok ini. Sesiapa yang engkar dalam perkara ini, dikategorikan sebagai kafir. 12. Konsep 'Ibadah Oleh kerana mereka menolak Hadis yang diriwayatkan oleh para Sahabat dan Ummahatul Mukminin, maka terdapat perbezaan besar dan dasar antara kita orang Islam dengan mereka yang Syiah, dalam semua urusan ibadah. Cara azan, solat, puasa, zakat, nikah kahwin, mengurus jenazah dsb, amat bertentangan dengan kita Ahli Sunnah wal Jamaah. Mereka boleh solat jamak sepanjang waktu, kita tidak boleh, kecuali uzur syarak. Ahli Sunnah mengharamkan nikah mut'ah, mereka mengharuskannya bahkan mendapat pahala yang besar. Ringkasnya, semua ibadat mereka bercanggah dengan Islam dan Sunnah. BERSAMBUNG ESOK PENULIS ialah Presiden Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat) |
You are subscribed to email updates from Utusan Online - Rencana To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
0 ulasan:
Catat Ulasan