Rabu, 28 Disember 2011

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Mencari calon boleh menang di Negeri Bawah Bayu

Posted:

Mencari calon boleh menang di Negeri Bawah Bayu

Mencari calon boleh menang di Negeri Bawah Bayu

Oleh JABDIN. J

PILIHAN Raya Umum (PRU) Ke-13 semakin hampir. Semakin sibuk parti politik mengatur strategi menawan hati rakyat. Pengundi yang dinamakan 'akar umbi' nampak semakin penting. Ramai juga wakil rakyat mula bekerja dan sedar serta memahami slogan yang dilaungkan oleh Perdana Menteri iaitu 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan'.

Apa jua perkara yang didahulukan kepada rakyat dan harus diberi kepada rakyat, tentulah setiap wakil rakyat mengetahui tugas masing-masing.

Kepada 'pemimpin' yang sedang melobi untuk menjadi calon, serta yang masih mahu kekal jadi calon, atau apa yang disebut sebagai winnable candidate (calon boleh menang), seharusnya sudah merangka usaha untuk berbakti kepada rakyat.

Ada beberapa wakil rakyat sudah mula memperbanyakkan walk about atau datang terus kepada pengundi di kawasan masing-masing. Tidak kurang juga yang berusaha menyediakan 'profil' diri sebagai calon kepada 'agensi kerajaan' yang ditugaskan untuk menilai senarai calon-calon yang berkelayakan.

Amalan turun padang serta melawat kawasan-kawasan pengundi amat baik. Bertanya khabar dan mendekati pengundi 'akar umbi' seharusnya dibuat sejak mula memegang tugas wakil rakyat lagi dan tentulah ia salah satu cara 'pengundi' melihat wakil rakyat mereka bekerja.

Tidak kiralah dengan apa cara sekalipun, berjalan kaki, naik basikal, bas, kereta api dan lain-lain lagi yang disebut 'merasai denyut nadi rakyat', susah senang rakyat dirasai bersama. Rakyat tentu lebih tahu menilai siapa wakil rakyat 'sejati' atau yang datang bermusim penuh kepura-puraan.

Bagi wakil rakyat sejati mereka tahu sasaran mereka. Mereka kenal pengundi dan pemimpin tempatan di kawasan mereka. Biarlah sedikit yang datang mendengar ucapannya asalkan sasaran yang datang adalah memang pengundi 'akar umbi' yang memang berada di kawasan yang dilawatinya.

Apalah ertinya dapat mengumpul sehingga 10,000 orang dalam sesuatu majlis program pemimpin tetapi yang datang adalah pengundi luar atau tetamu 'import' yang datang meramaikan majlis.

Pernah penulis melihat 'si penganjur' majlis terpaksa mengumpulkan mahasiswa-mahasiswa universiti atau pelajar-pelajar sekolah untuk meramaikan majlis. Bukankah lebih baik bertemu dengan lima orang penduduk tempatan dalam sesuatu kawasan berbanding dengan jemputan 10,000 'orang luar' yang datang ke tempat kita? Berjumpa dengan 'sasaran yang tepat' tentu boleh mencipta sesuatu atau dapat mendekati pengundi.

Bagi wakil rakyat sejati, mereka nampak lebih 'semula jadi'. Cara mereka berbakti dipenuhi dengan keikhlasan dan mereka benar-benar berusaha memimpin dan mendekati rakyat. Ciri-ciri inilah yang menguatkan mereka di akar umbi. Ada 'parti' atau 'tiada parti', wakil rakyat seperti ini tetap kuat dan kukuh. Bertanding atas kerusi mana pun mereka mungkin akan menang. Barisan nasional (BN) tentu memerlukan wakil rakyat seperti ini untuk kekal menang.

Wakil rakyat sejati adalah wakil rakyat pencetus. Mereka tidak perlu terikat dengan sesiapa. Rakyat di akar umbi dalam kawasannya sentiasa memilihnya menjadi pemimpin. Tidak mencalonkan mereka dalam pilihan raya bermakna satu kesilapan.

Mereka menentukan hala tuju. Jika mereka melompat parti atau menjadi calon bebas bermakna secara langsung ia memberi kesan kepada sesebuah parti. Itulah hebatnya penangan wakil rakyat sejati.

Apabila Perdana Menteri mengumumkan calon yang akan bertanding nanti adalah calon yang diterima rakyat atau winnable candidate maka berlumba-lumbalah semua wakil rakyat menggelar diri sebagai calon winnable candidate.

Ada yang berpura-pura rela digugur dan tidak dicalonkan untuk mendapat simpati rakyat. Tidak kurang yang merasa dirinya menjadi calon sudah memulakan operasi melobi pelbagai pihak. Itulah adat resam politik yang ada sandiwara dan permainan.

Ada pula pengerusi perhubungan negeri sudah berkira-kira menyusun semua pengikutnya menjadi calon yang dikira winnable candidate tanpa kajian mendalam terhadap bakal calon kerana jika tersilap gaya boleh meruntuhkan penguasaan parti dalam PRU13 nanti.

Di Sabah misalnya, sudah terdengar spekulasi bertiup kencang mengenai penubuhan parti baru, lompat parti, perebutan kerusi dan perpecahan parti. Kita akan sama-sama saksikan sama ada BN masih mampu mempertahankan rekod cemerlangnya (24 Parlimen, 59 Dewan Undangan Negeri) atau dikuburkan oleh 'pihak lain.'

Pergilah ke kawasan di seluruh negeri Sabah dan buatlah kajian secara mendalam serta dengarlah suara-suara dari akar umbi sebelum memberikan keputusan untuk memilih calon yang winnable candidate.

Mungkin akan ditemui masalah sebenar rakyat dan kritikan-kritikan yang pelbagai daripada mereka terhadap wakil rakyat yang menjaga kawasan tersebut. Malah para pengundi ini boleh memberikan pandangan, siapa yang layak atau tidak layak menjadi wakil rakyat mereka nanti.

Calon winnable candidate yang diharapkan bukan muncul di atas meja atau laporan agensi (yang terdedah kepada ketirisan) tetapi apa yang dimahukan oleh rakyat sebenar. Inilah cabaran sebenar Perdana Menteri dan pengerusi perhubungan negeri.

Di atas kertas, sesiapa saja boleh memenangi 222 kerusi Parlimen. Bagi BN, pencapaian kemenangan majoriti mudah dan dua pertiga adalah sangat diperlukan untuk meneruskan survival parti dan pemerintahan di negara ini.

Begitu juga bagi parti pembangkang yang memenangi 83 kerusi Parlimen sekarang, adalah tidak mencukupi untuk menubuh kerajaan dan berharap pada PRU13 nanti, kerusi mereka akan bertambah. Tentulah harapan pada PRU13, sejarah dicipta oleh setiap parti masing-masing.

Bagi BN Negeri Sabah, 24 kerusi Parlimen dan 59 kerusi DUN tentu tidak mudah dipertahankan hanya dengan laporan pihak yang menyedapkan rasa kepada pucuk pimpinan. Analisis strategi berikut mungkin boleh membantu setelah dipadankan dengan calon winnable candidate BN iaitu;

(i) Tawan dan Tahan (T&T)

Tumpu kawasan yang sedia menang. Mempertahankan kemenangan.

(ii) Tawan dan Ambil (T&A)

Tawan semula kawasan yang dulu pernah menang dan diyakini boleh menang semula dalam PRU13

(iii) Tawan dan Rampas (T&R)

Tawan kawasan yang tidak pernah menang tetapi boleh diyakini menang sehingga 70 peratus sokongan.

(iv) Tinggal Terus (T&T)

Tidak perlu menawan kawasan yang jelas 'hitam' dan memang tidak boleh menang.

Persoalannya apakah BN Sabah sudah bersedia? Sudahkah ada calon winnable candidate yang diterima rakyat dan memuaskan hati semua orang? Apakah BN sudah bersedia untuk menghadapi pembangkang dengan banyak isu dalaman yang tidak diselesaikan sebelum PRU13? Dan begitu banyak persoalan lagi. Paling pasti rakyat akar umbi akan menjadi penentu.

Full content generated by Get Full RSS.

Perspektif akademik Perkara 153

Posted:

Perspektif akademik Perkara 153

Perspektif akademik Perkara 153

DATUK RUHANIE AHMAD ialah bekas Ahli Parlimen Parit Sulong, Johor dan bekas pelajar pasca siswazah bidang strategi dan keselamatan di UKM.

ARTIKEL ini disedut daripada penyelidikan akademik dengan hipotesis bahawa pelbagai peruntukan strategik dalam Perlembagaan Persekutuan boleh mencetuskan ancaman keselamatan masyarakat, keselamatan nasional dan kelangsungan negara jika ditafsirkan menerusi perspektif yang serong dan sempit.

Ini kerana Malaysia, sebuah negara bangsa di era pramerdeka telah ditransformasikan menjadi negara majmuk di era merdeka; sementara bangsa Melayu dan bumiputera sebagai penduduk asal, serta keturunan Cina, India dan lain-lainnya selaku golongan migran di era pramerdeka telah digemblengkan menjadi warganegara dengan nasionaliti yang sama, menerusi kuasa Perlembagaan Persekutuan pada 15 Ogos 1957.

Hakikat ini menyebabkan Malaysia sentiasa terdedah kepada pelbagai elemen konflik (Buzan 1991:72), dicirikan oleh konflik etnik (Marger 2003:6), dan berkemungkinan dicengkam keadaan tidak selamat (Kaufman 2008:201).

Perkara 153 mengenai keistimewaan Melayu dan bumiputera dimaktubkan ke dalam Perlembagaan negara berdasarkan mandat utama Ratu Inggeris dan Raja-Raja Melayu kepada Suruhanjaya Reid - mewujudkan a common nationality for the whole of the Federation and the safeguarding of the special positions of the Malays and the legitimate interests of other communities.

Suruhanjaya Reid juga mendapati kedudukan istimewa Melayu memang sentiasa diiktiraf di dalam pelbagai perjanjian antara pihak British dengan Negeri-Negeri Melayu.

Hakikat ini juga termaktub di dalam The Federation Agreement 1948 di mana Pesuruhjaya Tinggi British dipertanggungjawabkan dengan pemeliharaan keistimewaan Melayu dan kepentingan sah lain-lain bangsa.

Huraian ini bermaksud pemaktuban Perkara 153 bukan diperjuangkan oleh Perikatan. Sebaliknya, kerana peruntukan yang sama termaktub di dalam Perlembagaan Negeri-Negeri Melayu dan The Federation Agreement 1948. Ini disahkan oleh Lennox-Boyd selaku Setiausaha bagi Tanah Jajahan British seperti berikut:

The special position of the Malays was recognised in the original treaties made by His Majesty in previous years, and Her Majesty Queen Victoria and others with the Malay States. It was reaffirmed when these treaties were revised. It was confirmed in The 1948 Agreement, and reference was expressly made to it in the terms of reference of the Reid Commission. So the Malay privilege clauses in the articles of the Constitution do not, in the main, introduce any precedent, but give recognition in the Constitution to the existing situation. The Reid Commission found very little opposition in any quarter in Malaya to the continuance of the present system for a time (ibid:12 Julai 1957).

R. H. Hickling (1979) pula menegaskan, pemaktuban Perkara 153 adalah berkait rapat dengan tahap kemiskinan bangsa Melayu di era penjajah. Huraian ini boleh difahami dengan lebih jelas menerusi pelbagai perangkaan mengenai tahap ekonomi di Tanah Melayu pada di era penjajahan.

The Deptartment of Statistics (1958-1960) menegaskan, etnik Cina pada ketika itu [pada tahun 1957] menguasai ekonomi negara secara kukuh sementara orang Melayu masih dalam kemiskinan.

Ling Liong Sik (1995:3) menyatakan, seawal tahun 1937, pelaburan etnik Cina di Malaysia adalah sebanyak AS$200 juta berbanding pelaburan asing lainnya sejumlah AS$454.5 juta.

Gomez & Jomo (1997:14-15) menegaskan, pada tahun 1950-an, syarikat-syarikat Eropah menguasai 65 peratus (%) hingga 75% perdagangan eksport dan 60% hingga 70% perdagangan import [di Tanah Melayu]; syarikat-syarikat etnik Cina menguasai 10% daripada agensi eskport; syarikat etnik India menguasai 2% daripada perdagangan berkenaan; orang Melayu langsung tidak memiliki sebarang ekuiti dalam mana-mana perdagangan.

Dalam konteks di atas Faaland, Parkinson & Rais Saniman (2000:16-17) menegaskan seperti berikut: Orang Melayu menganggap peruntukan [Perkara 153] sebagai sesuatu yang suci, manakala setengah-tengah orang bukan Melayu mempersoalkan sama ada peruntukan tersebut adalah berkaitan dan mengikat hinggakan pada hari ini. Mengikut mana-mana tafsiran yang munasabah, makna peruntukan tersebut di dalam Perlembagaan adalah bahawa kesejahteraan ekonomi dan sosial orang Melayu yang lemah dari segi ekonomi hendaklah dilindungi dan digalakkan berbanding dengan orang bukan Melayu yang lebih maju. Sebagai balasan kerana diberikan kelebihan begini, orang Melayu mengadakan konsesi yang berpadu mengikut kuasa politik dengan memberikan kewarganegaraan Persekutuan kepada orang bukan Melayu. Sebagai tambahan, orang bukan Melayu dijaminkan bahawa mereka bebas menjalankan perniagaan tanpa diganggu, boleh mengekalkan dan mengembangkan budaya serta warisan mereka sendiri, dan boleh hidup secara berasingan. Dengan kata lain, Perlembagaan mengadakan peruntukan khas untuk orang Melayu, manakala warganegara bukan Melayu mempunyai haknya yang dijamin di bawah Perlembagaan (ibid).

Tan (1987:251) pula menegaskan, Perkara 153 sebenarnya mempunyai "careful balancing which has important bearing not only on social justice but even ethnic relations is also reflected in the provision for Malay reservations."

Beliau mengetengahkan dua contoh khusus - pertamanya mengenai Perkara 153(9) yang memaktubkan "tiada apa-apa jua dalam Perkara ini boleh memberi Parlimen kuasa untuk menyekat perniagaan atau pertukangan semata-mata bagi maksud perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak."

Keduanya mengenai tanah simpanan Melayu. Tan memetik Perkara 89(2)(a) yang memaktubkan "jika mana-mana tanah di sesuatu negeri diisytiharkan sebagai tanah simpanan Melayu di bawah Fasal ini, suatu keluasan tanah yang sama dengan luas tanah itu di dalam negeri itu yang belum dibangunkan atau dicucuk tanam hendaklah diadakan bagi pemberian hak milik umum."

Huraian Faaland et al. (2000) dan Tan (1987) membuktikan Perlembagaan Persekutuan adalah adil kepada seluruh warganegara Malaysia. Lantas adalah meleset untuk mana-mana pihak mentafsirkan Perkara 153 sebagai peruntukan yang menindas rakyat bukan Melayu.

Demikianlah latar belakang pembentukan Perkara 153 yang telah dikaji oleh Suruhanjaya Reid, Perikatan dan Jawatankuasa Kerja Tripartite dianggotai oleh wakil-wakil Kerajaan Perikatan, Raja-Raja Melayu dan Kerajaan British.

Kesimpulannya, Perkara 153 adalah peruntukan yang dimaktubkan secara teliti dan profesional bagi mengiktiraf sejarah dan jati diri bangsa Melayu dan bumiputera di tanah air asal mereka yang dikenali sebagai Tanah Melayu.

Tafsiran sempit dan serong terhadap peruntukan ini boleh menyemarakkan sentimen perkauman dan berpotensi mencetuskan konflik etnik yang mengancam keselamatan masyarakat, keselamatan nasional dan kelangsungan Malaysia sebagai sebuah negara majmuk yang kini aman, damai, makmur dan sejahtera.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved