Utusan Online - Rencana |
Posted: 22 Apr 2013 11:48 AM PDT Oleh Aznan Bakar Najib Tun Razak melihat gambar bapanya, Allahyarham Tun Razak yang dipamerkan di Pusat Transformasi Bandar (UTC) Pahang selepas dirasmikannya di Kuantan, baru-baru ini. UTC akan menyediakan pelbagai agensi kerajaan dan kedai bagi memudahkan penduduk bandar berurusan. - BERNAMA PADA penghujung 1998 laungan reformasi yang lebih bermaksud gulingkan Barisan Nasional (BN) dan digantikan dengan kerajaan yang akan dipimpin oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim memenuhi jalan-jalan utama terutama di ibu negara. Namun laungan berbaur retorik dan hanya memperjuangkan kepentingan individu itu gagal menggugat keyakinan rakyat apabila BN terus mengekalkan kuasa, malah mengekalkan majoriti dua pertiga di Parlimen pada Pilihan Raya Umum Ke-10 (PRU-10) 1999. Bermula daripada pemecatan Anwar daripada UMNO, laungan reformasi tidak pernah berhenti. Laungan itu bergema dan terus bergema yang sekali-sekala membawa kepada rusuhan jalanan hingga mengganggu ketenteraman dan merosakkan harta benda, namun itu semua tidak mampu menggugat kepercayaan rakyat kepada BN. Pada 2003 Tun Dr. Mahathir Mohamad menyerahkan kuasa kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi. Peralihan pucuk pimpinan itu seolah-olah mengukuhkan lagi kedudukan BN apabila mencatatkan kemenangan besar pada Pilihan Raya Umum Ke-11 pada 2004. Namun momentum itu gagal dikekalkan oleh BN pada Pilihan Raya Umum Ke-12 pada 2008 yang menyaksikan parti pemerintah itu kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen. Tsunami politik 2008 itu menyaksikan BN kehilangan tiga lagi negeri iaitu Kedah, Pulau Pinang dan Selangor serta kehilangan Perak selama 11 bulan. Tsunami itu juga secara tidak langsung memaksa Abdullah mengundurkan diri bagi memberi laluan kepada Datuk Seri Najib Tun Razak menerajui pemerintahan negara. Ramai yang berpendapat Najib mengambil alih pucuk pimpinan UMNO, BN dan seterusnya negara pada masa yang salah. Pada mereka, Najib berhadapan dengan beban yang cukup berat kerana menerajui UMNO dan BN ketika parti itu berada dalam keadaan cukup lemah dan ketika laungan reformasi semakin lantang. Sewaktu Najib mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri keenam, ramai yang berpendapat beliau bakal tenggelam di badai tsunami reformasi. Tetapi ramalan itu nyata meleset apabila sejak hari pertama menduduki kerusi Perdana Menteri, Najib telah merangka pelbagai program dengan rakyat didahulukan. Najib tidak duduk diam. Dia membawa pelbagai penambahbaikan dan bermacam perubahan positif. Istilah transformasi yang sering beliau gunakan sejak menerajui negara pada 2009 nyata meninggalkan kesan yang cukup besar kepada rakyat. Nyata, menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13, transformasi yang dibawa oleh Najib telah mengatasi reformasi jalanan Anwar yang adakalanya menyebabkan rakyat bimbang dan ketakutan. Reformasi Anwar terus menjadi tanda tanya apabila reform yang dia lakukan hanya pada situasi sosial rakyat Malaysia. Anwar hanya pandai untuk reform budaya Malaysia daripada aman ke demonstrasi jalanan," kata Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Seputeh Mohd. Razlan Rafii. Satu lagi reform yang dibawa oleh Anwar dan rakan-rakan dalam pakatan rakyat katanya adalah budaya penafian dan dolak-dalik apabila sesuatu isu itu tidak memihak kepada mereka. Budaya ini jelas apabila kejadian video yang didakwa membabitkan seorang pemimpin Pas baru-baru ini terus dinafikan tanpa usul periksa," katanya. Transformasi Najib itu juga jelas pada PRU-13 ini apabila mengetengahkan calon-calon muda dan baru yang komited untuk terus membela nasib rakyat. Sebanyak 33 peratus Parlimen keseluruhannya adalah muka baru. Begitu juga Dewan Undangan Negeri (DUN) 49 peratus menampilkan muka baru. Sebanyak 90 peratus calon di Wilayah Persekutuan, 80 peratus di Selangor, 65 peratus di Pulau Pinang, dan 30 peratus di Kedah juga merupakan muka baru," kata Mohd, Razlan. Ini jelas menunjukkan transformasi yang dijanjikan oleh Najib adalah menyeluruh termasuk dalam saf kepimpinan dan barisan calon wakil rakyatnya. Kata Mohd. Razlan, situasi itu berbeza dengan reformasi yang dilaung-laungkan oleh Anwar yang terus bergantung harap kepada muka-muka lama yang telah terbukti gagal membawa pembaharuan kepada rakyat. Mereka terus mengekalkan legasi dinasour apabila mengekalkan Lim Kit Siang (Penasihat DAP), Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Datuk Seri Nik Aziz Nik Mat, Mohamad Sabu, Datuk Seri Azizan Razak dan ramai lagi yang sudah tua serta tidak boleh bekerja" katanya. Sehubungan itu rakyat perlu menilai antara transformasi yang dibawa oleh Najib yang hasilnya sudah boleh dirasai berbanding reformasi Anwar yang lebih banyak mengundang masalah berbanding kebaikan. Buktinya, reformasi yang dijanjikan melalui manifesto pakatan pembangkang pada PRU-12 terutama di Selangor gagal di laksanakan. Ketika Najib menunaikan satu demi satu janjinya kepada rakyat, penduduk-penduduk di negeri di bawah pentadbiran pakatan tidak berdaftar PKR, Pas dan DAP terus gundah gulana hingga ada yang tampil menyaman kerajaan negeri bagi menuntut apa yang telah dijanjikan. Persediaan BN untuk PRU-13 juga jauh berbeza dengan 2008 apabila Najib terus bekerja tanpa mengenal lelah demi mengembalikan kepercayaan dan sokongan rakyat. Dr. Mahathir sendiri mengakui Najib bekerja lebih keras daripada apa yang beliau lakukan ketika menjadi Perdana Menteri. Semua itu demi memastikan transformasi yang dijanjikan dapat dinikmati rakyat. Apa yang dilaungkan oleh Najib itu bukan satu retorik kerana sepanjang empat tahun beliau mengambil alih teraju pemerintahan negara sudah banyak perubahan yang memanfaatkan rakyat telah dilakukan. Yang paling penting, dalam setiap program transformasi itu, tidak ada sesiapa yang terpinggir atau diketepikan. Setiap program yang dilaksanakan membabitkan setiap peringkat rakyat sama ada yang miskin, tua dan muda, malah yang di bandar serta luar bandar tanpa mengira latar belakang kaum dan fahaman politik. Bagi rakyat yang berfikiran waras dan matang, mereka tentu dapat melihat dengan jelas transformasi yang dibawakan Najib dalam tempoh empat tahun menjadi Perdana Menteri - jauh mengatasi reformasi retorik puak pakatan. |
Posted: 22 Apr 2013 11:48 AM PDT SAMBUNGAN wawancara wartawan Utusan Malaysia, HAFIZAHRIL HAMID dengan Presiden Pertubuhan Muafakat Malaysia (Muafakat), ISMAIL MINA yang menjelaskan lebih lanjut tentang agenda Ketua Pembangkang dan pakatan rakyat dan masa depan Islam dan Melayu jika mereka tersilap memilih calon pada pilihan raya kali ini. UTUSAN: Sebagai Presiden Pertubuhan Muafakat Malaysia, apa pandangan saudara mengenai senario umat Melayu dan politik? Dan apakah maslahah dan kebijaksanaan dari sudut Fikah dan Maqasid Syariah, pendirian yang patut diambil supaya umat Melayu tidak terpinggir? ISMAIL: Keadaan umat Melayu sekarang ini, bahkan dari dulu lagi memang ada perbezaan dari segi pendekatan politik oleh dua parti besar orang Melayu. Mereka berbeza hanya dari segi pendekatan tetapi tidak berbeza dari segi inti dan matlamat politik. Tetapi sekarang ini, terdapat parti-parti politik orang Melayu yang telah menghancurkan inti dan matlamat perjuangan politik bermaruah mereka. Dan ada pula parti politik Melayu yang baru wujud yang tidak mempunyai cita-cita untuk memartabatkan Islam dan Melayu kerana terperangkap dalam gelung Zionis dan agenda memurtadkan orang Islam dengan fahaman liberalisme-pluralisme agama. Atas nama reformasi dan perubahan, mereka sebenarnya mahu merubah agama Islam menjadi seperti Reformed Jews. Hakikatnya mereka menjadi ejen pemusnah agama dan bangsa sebab itu ada kalangan golongan ini membenarkan orang Melayu Islam boleh murtad. Dalam kes Lina Joy, mereka berkata itu adalah hak dia. Ada parti politik yang berjenama Islam pula, sanggup bersekongkol dengan parti politik yang terang-terang menentang Islam, menentang kedudukan istimewa Islam dalam Perlembagaan Malaysia sebagai agama negara. Tidakkah ia pelik? Parti politik Melayu-Islam wajar kembali segera kepada Maqasid Syara iaitu memelihara negara dan Dinul Islam. Dalam teori dan doktrin politik Islam Sunni, kuasa politik digunakan untuk memelihara agama, perpaduan ummah dan negara. Maka untuk mencapai maksud dan cita-cita ini, pendirian yang patut diambil oleh parti politik orang Melayu ialah menghayati doktrin politik Islam Sunni. Ahli teori politik Islam menerangkan, adalah menjadi tanggungjawab pemimpin, melalui kuasa politik, memelihara ajaran Islam itu, melalui pengurusan yang baik dan berkesan, supaya ajaran Islam tidak rosak dan ummah selamat daripada berpecah. Sebab itu Khalifah pertama Abu Bakar RA, menggempur golongan anarkis yang mahu merosakkan kestabilan negara. Baginda Abu Bakar RA menggunakan kuasa politik mempertahankan kesatuan dan keutuhan negara. Perpecahan kalangan ummah Islam dan dalam konteks kita di Malaysia ini, berpunca daripada pelbagai faktor. Seperti saya katakan, dahulu orang Melayu ada berpecah dalam politik tetapi bukan perpecahan dari segi inti tetapi sekarang perpecahan ini berpunca daripada fahaman yang kontra Sunah seperti dalam tubuh Pas, ada akidah Syiah, liberalisme agama, tajsim dan sebagainya. Ini yang membuat masyarakat berpecah. Maka apa yang wajib dibuat sekarang ialah kembali kepada wacana Sunni dalam semua perkara: akidah, syariat, akhlak, ilmu, epistemologi termasuklah dalam politik. Mengapa saudara agak kritikal dengan kepimpinan Pas terutama dalam soal perpaduan ummah? Apakah secara ideologi gagasan negara Islam, faham sosialis, sekular dan faham liberalisme dan pluralisme agama boleh menjadi gandingan untuk membina negara Malaysia? ISMAIL: Ya, beberapa rakan karib saya dan saya, memang rapat dengan pimpinan Pas terutama dengan Allahyarham Ustaz Fadhil Noor. Ramai yang tidak tahu, Ustaz Fadhil mempunyai pandangan politik yang tajam dan berpandangan jauh. Ia amat prihatin mengenai perpaduan ummah, sebab itu beliau sudi hadir dalam majlis di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang juga turut hadir Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr. Mahathir. Beberapa hari sebelum program tersebut dibuat, beliau bertanya pendapat kami dan kami menyatakan persetujuan. Demikian juga dalam isu kerajaan perpaduan. Semasa hayat beliau, kami sering bertukar pandangan dan kami bersetuju dengan gagasan tersebut dan menariknya beliau turut bersetuju. Gagasan ini, saya difahamkan turut dipersetujui oleh Majlis Syura Ulama Pas sekarang ini. Tetapi ia tidak menjadi kenyataan kerana dikatakan kena veto oleh seseorang daripada majlis tersebut. Ini yang saya tidak faham kerana kalaulah ini syura Islam, maka wajar dipegang dan dipatuhi dan dari perspektif demokrasi pun, satu tidak boleh membatalkan majoriti. Secara ideologi, memang tidak ada keserasian bahkan ada pertembungan antara Islam dengan ideologi sosialis, sekular dan liberalisme dan pluralisme agama yang ada dalam pakatan pembangkang. Dalam PKR misalnya, semua unsur tersebut ada. Ada penganut pluralisme agama, ada sosialisme dan ada sekular totok. Malah dalam Pas sendiri ada ideologi dan akidah pluralisme agama. Ada fahaman syiah, liberal dan sunah. Jika pakatan pembangkang dapat kuasa membentuk negara, saya pasti mereka tidak akan dapat bertahan lama kerana masing-masing fahaman akan berkeras mahu melaksanakan fahaman masing-masing. Dan dengan mengenali PKR dan DAP yang cukup licik dan dominan pada masa ini, suara Pas akan tenggelam. Jika Pas masih mahu bersama pakatan rakyat, mereka perlu menyesuaikan diri dengan ideologi PKR dan DAP. Ini tidak mustahil, kerana sekarang pun mereka sanggup bekerjasama dalam konsep tahaluf sekular dan suara ulama sunni sudah tenggelam pun dalam Pas. Dan suara liberal dan kontra sunni semakin lantang. Apakah saudara melihat masyarakat harus membuat pilihan yang bijak supaya Malaysia terus membangun dan Islam menjadi faktor penting dalam pembangunan Malaysia? ISMAIL: Demi kelangsungan umat dan untuk menjayakan agenda Islam seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, seperti yang terdapat dalam teori politik Islam Sunni - bukan Khawarij atau Syiah atau lainnya - Imam al-Ghazzali pernah berkata, kuasa politik itu amat penting. Kuasa politik bertujuan memelihara agama yakni Islam, tanpa menganiaya dan berlaku zalim kepada penganut agama bukan Islam. Ini dilarang. Perlembagaan pun menjamin perkara itu. Masyarakat Islam tidak boleh memilih pemimpin yang berfahaman songsang agama seperti fahaman liberalisme dan pluralisme agama dan syiah. Ini akan merosakkan ajaran Islam kerana mereka mengubah ajaran akidah dan syariat serta akhlak Islam. Betapa tidak, mereka mewajarkan orang Islam boleh murtad dan membenarkan orang Islam berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa orang bukan Islam itu menukarkan agama mereka kepada Islam seperti kata Khalid Jaafar, tokoh penting PKR. Syiah pula menolak hadis yang diriwayat oleh ahli sunah dan menolak segala fatwa ahli sunah. Jika parti politik yang berfahaman liberalisme-pluralisme agama dan syiah ini berkuasa, maka akan terhapuslah ajaran Islam yang sebenar. Oleh yang demikian, adalah wajib syarie bagi masyarakat Islam, tidak memilih orang yang berfahaman liberalisme dan pluralisme agama serta berfahaman syiah menjadi pemimpin mereka atas maslahah agama. Jika golongan liberalis-pluralis agama berkuasa, maka agenda Islam akan terbantut, malah akan terhapus, kerana fahaman agama mereka ialah semua agama sama sahaja dan Islam tidak boleh diberi keistimewaan. Jika masih mahu memakai jenama Islam mereka akan pakai nama Islam liberal-plural seperti di Indonesia. Buku-buku Islam liberal Indonesia dah banyak diulang cetak oleh IKD sebuah organisasi yang memberi promosi kepada fahaman liberalisme dan pluralisme agama di Malaysia dan ada kaitan dengan tokoh politik pakatan pembangkang. Mereka menerbitkan buku-buku seperti pluralisme agama, kahwin campur antara Muslim dan bukan Muslim yang isinya menyatakan, orang Islam boleh berkahwin dengan orang bukan Islam dan banyak lagi ajaran yang bercanggah dengan Islam Sunni. Maka pilihan yang ada pada masyarakat Islam ialah memilih pemimpin dan kumpulan politik yang membela Sunnah Waljamaah dan menolak golongan liberalis-pluralisme agama. Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai contoh, pernah buat kenyataan terbuka, menolak fahaman pluralisme agama tapi saya tak dengar ada kenyataan macam itu oleh Anwar dan kawan-kawannya. Jakim pula buat banyak aktiviti yang bertujuan untuk memperkukuhkan kefahaman masyarakat kepada Islam Sunni dan tidak dihalang oleh kerajaan bahkan menjadi agenda kerajaan. Contoh paling klasik ialah polisi kerajaan sekarang, membantu pusat pendidikan Islam pondok yang selama ini terpinggir bahkan akan diwujudkan Universiti al-Quran. Polisi kerajaan yang seperti inilah yang diharapkan oleh masyarakat Islam, bukan polisi yang mahu memesong dan merosakkan ajaran Islam seperti fahaman liberalisme dan pluralisme agama dan syiah itu. Maka pilihan masyarakat Islam ialah menyokong kepimpinan yang membela Sunah Waljamaah. Tidak selainnya. Ini menepati Maqasid Syara iaitu hifzuddin atau memelihara agama Islam. |
You are subscribed to email updates from Utusan Online - Rencana To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
0 ulasan:
Catat Ulasan